تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۱۵۰۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گام معلق سیمای مرکز خوزستان در جهت گسترش فرهنگ مدیریت مصرف برق
علیرغم فعالیت گسترده اینترنت در ایران، هنوز تلویزیون یکی از تاثیرگذارترین و موثرترین رسانه در سطح کشور است / برای اینکه همه افراد جامعه به درک و دیدگاه مشترکی در زمینه مصرف انرژی الکتریکی دست یابند تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر می‌تواند نقشی بسیار ارزنده‌ و سازنده داشته باشد
گام معلق سیمای مرکز خوزستان در جهت گسترش فرهنگ مدیریت مصرف برقشیما غرابی : علیرغم فعالیت گسترده اینترنت در ایران، هنوز تلویزیون یکی از تاثیرگذارترین و موثرترین رسانه در سطح کشور است که از طریق آن بسیاری از پیام های آموزشی، فرهنگی و تبلیغی در خصوص بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی را می توان نشر و گسترش داد.

یکی از برنامه های بنیادی که در ارتباط با گسترش مفهوم بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی در صنعت برق کشور ما مد نظر بوده و پیاده می شود، حرکت در زمینه کسب درک جمعی و مشترک همه مردم و مصرف کنندگان در ارتباط با ایجاد تعادل در مصرف انرژی برق است. برای اینکه همه افراد جامعه به درک و دیدگاه مشترکی در زمینه مصرف انرژی الکتریکی دست یابند تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر می‌تواند نقشی بسیارارزنده‌ و سازنده داشته باشد.

ارایه پیام های کوتاه نمایشی و ساخت برنامه ها و تهیه فیلم‌های مستند و داستانی و پخش آنها از شبکه های مختلف سیما در زمینه مصرف بهینه برق، گامی سازنده برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی در این ارتباط است. و هنر و خلاقیت رسانه مهمی همچون صداوسیما این است که افکار عمومی مثبت را در زمینه ضرورت صرفه جویی در مصرف برق از طریق ارایه پیام های نمایشی تلویزیونی و برنامه های دیگر در این ارتباط مثبت تر کرده و آن را تقویت کند. هدایت افکار عمومی خنثی و بی تفاوت در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی الکتریکی نیز به سمت دیدگاههای مثبت از دیگر کارکرد  این رسانه تلقی می شود.

باید اذعان کرد اگر همه مردم و مشترکان به درک جمعی در زمینه نحوه استفاده صحیح از برق و انرژی الکتریکی دست پیدا کنند علاوه بر آنکه از فشار بر شبکه برق در زمان پیک بار کاسته می شود از خاموشی های احتمالی و مقطعی نیز جلوگیری می شود.

همانگونه بارها گفته شده، برق، انرژی بسیار گران قیمتی است که تولید آن با صرف هزینه های کلان و بسیار صورت می گیرد و این انرژی سرمایه ملی کشور به شمار می آید که در راه اندازی کارخانه ها و تداوم تولید صنعتی، اقتصادی نقش بسیار اساسی و مهم دارد.

اهمیت آنچه در خصوص برق در سطور بالا گفته شد، در استان خوزستان چندید برابر می شود زیرا در این استان برق نه تنها یک کالای اسراتژیک در حوزه اقتصاد و اجتماع است بلکه یک فاکتور مهم در امنیت اجتماعی نیز محسوب می شود. اینکه به مدت ۷ ماه گذشته موضع برق به عنوان یک چالش اجتماعی و امنیتی بر روی میز ستاد بحران استانداری خوزستان می باشد، حکایت از این اهمیت دارد.

متاسفانه در میان مدیران و گردانندگان سیمای مرکز خوزستان این مهم به خوبی راه نیافته و جایگاه گسترش و تعمیق فرهنگ مدیریت مصرف برق هنوز با ارزش های ریالی آگهی های بازرگانی سنجیده می شود. روند همکاری و تولید برنامه های این مرکز در حوزه صنعت برق و مدیریت مصرق برق گواه چنین موضوعی است.

مدیران سیمای مرکز خوزستان به دلیل ساختار انحصاری و در همان حال، خودگردانی مالی، این رسانه مهم را تبدیل به موسسه ای برای کسب درآمدهای بیشتر نموده اند و برای بسیار از برنامه ها تعرفه های کلان را وضع کرده اند. با این روند و حذف موضوعات مهم فرهنگی و اجتماعی، نه تنها بخش های بیشتری از مخاطبان این رسانه در استان از آن جدا خواهند شد بلکه این رسانه بیشتر و بیشتر از رسالت فرهنگی خود در استان ما دور خواهد گردید.

مرجع / اقتصاد بومی
:
:
:
آخرین اخبار