تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۵۱۵۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جراحی های زیبایی؛ زیبا دوستی یا مد گرائی
میل به زیبایی و زیبا دیده شدن در هر انسانی وجود دارد و یکی از خواسته های بی انتهای انسان ها به ویژه در زنان است به طوریکه انسان را وادار می کند که برای زیبا دیده شدن دست به هر کاری از جمله عملهای جراحی سنگین نیز بزند
میل به تنوع و ایجاد تغییر در ظاهر برای زیباتر شدن در سال های اخیر در بین جوانان فراگیر شده به صورتی که حتی با پرداخت هزینه های بالا حاضرند عمل های جراحی زیبایی را انجام دهند.

وقتی به جمع دوستان و یا در بین افراد در محافل عمومی وارد می شویم متوجه می شویم که در بین آنان اغلب یکی از انواع عمل های زیبایی را انجام داده اند.

عمل جراحی بینی در سال های پیش بین جوانان به شدت رایج بود اما در سال های اخیر عمل های دیگری از جمله پروتز گونه و لب و یا پیکرتراشی طرفداران زیادی پیدا کرده و هر روز شاهد ظهور یک نوع پدیده جدید زیبائی هستیم.

جوانان نیز تحت تاثیر تبلیغات و دوستان خود تمایل دارند هر نوع عمل جراحی را امتحان کنند با این تصور که بهتر از دیگران جلوه کنند و به اصطلاح از مد عقب نباشند.

کارشناسان بر این باورند که در حال حاضر به ندرت چهره طبیعی در میان جوانان دیده می شود زیرا با انجام عمل های معروف به زیبایی چهره های افراد دگرگون شده و اغلب این چهره ها مصنوعی می نمایاندو حتی شبیه به هم شده اند.

این کارشناسان می گویند: گاهی اوقات عمل های جراحی زیبائی به گونه ای چهره افراد را دگرگون می کند که فرد یا افراد از انجام این عمل های جراحی خود پشیمان می شوند.

به گفته آنان مشاهده چهره هایی عجیب در میان افراد جامعه و فضای مجازی نشان می دهد معیارهای جوانان تغییر زیادی کرده که نیازمند آسیب شناسی است.

یکی از افرادی که مورد عمل جراحی زیبایی قرار گرفته است گفت: عمل بینی امر رایجی در جامعه شده است وبه نظرم راهی را که بیشتر افراد جامعه رفته و تجربه کرده اند نباید ترسناک باشد.

هنا ن افزود: با توجه به اینکه بیشتر افرادی که عمل کرده بودند به واقعیت یا غیر از آن، ابراز خرسندی می کردند و در جامعه امری عادی قلمداد می شد تصمیم به عمل زیبایی بینی گرفتم.

وی ادامه داد: البته این اقدام صرفا برای زیباتر شدن نبود و بخشی از تصمیم من برای داشتن اعتماد بنفس بیشتر بود.

این جوان 30 ساله اظهار کرد: بینی یکی از بارزترین اعضای صورت است که زیبایی آن به زیباتر شدن چهره کمک بسیاری می کند و در سایر اعضای صورت هم تاثیرگذار است که البته انتخاب پزشک مناسب در این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

یکی دیگر از تجربه کنندگان جراحی زیبایی اظهار کرد: همیشه از چهره خودم راضی بودم اما برای زیبا تر شدن و تنوع طلبی اقدام به جراحی زیبایی کردم چون عاشق عکس گرفتن هستم.

شهرزاد الف ادامه داد: به علت داشتن استرس، بعد از سه سال تصمیم به عمل گرفتم و دکتر به من اطمینان داد که نگران نباشم.

وی افزود: شاید 10 درصد انگیزه من برای این عمل، به عمومیت این موضوع در جامعه بر می گردد که بعد از عمل از نظر روحی حس بهتری دارم و اعتماد به نفس در من افزایش یافته است.

وی گفت: در انتخاب پزشک دقت زیادی کردم چرا که احتمال بروز عوارض وجود دارد اما اگر پزشک مطمئنی پیدا شود این عوارض به حد اقل ممکن می رسد.

یک فوق تخصص جراح پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: اگر فردی از ظاهر خود احساس رضایت نداشته باشد ممکن است از نظر روحی و روانی دچار مشکل شود که در عملکرد اجتماعی نمود پیدا می کند بنابراین نباید به هر فردی که خواهان انجام جراحی زیبایی است برچسب نیاز نداشتن را بچسبانیم.

دکتر علی اکبر عطایی افزود: اما برخی از افراد به ویژه جوانان بدون داشتن مشکل فیزیکی خاص به علت حسادت و مدبازی به دنبال انجام جراحی های زیبایی هستند و گاهی خواسته های فرا علمی دارند.

وی ادامه داد: فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی تنها رشته ای است که به صورت فوق تخصصی می تواند جراحی پلاستیک را انجام دهد و متخصص جراحی پلاستیک در ایران وجود ندارد.

دکتر عطایی اضافه کرد: اما برخی رشته های دیگر از جمله متخصصان گوش، حلق و بینی، پوست و چشم نیز جراحی های زیبایی را انجام می دهند که البته باید یک دوره فلوشیپ زیبایی را گذرانده باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در حال حاضر تکنسین ها، پرستارها و پزشکان عمومی و گروههای غیر مرتبط با پزشکی از جمله آرایشگرها وارد عرصه فعالیتهای زیبایی شده اند که از ضعف قانونی و ضعف نظارت است و جراحان مجاز باید ساماندهی شوند.

وی بیان کرد: ما به عنوان جراح پلاستیک بیشتر نگران عوارض هستیم ، پزشک نباید دنباله روی خواسته مراجعه کننده باشد بلکه باید خواسته بیمار را به صورت دقیق بررسی کند تا مطابق با استاندارهای پزشکی باشد.

دکترعطایی اظهار کرد: در خوزستان فقط 2 نفر جراح پلاستیک وجود دارد که در مراکز خصوصی و به صورت آزاد فعالیت می کنند بقیه جراحان پلاستیک در بیمارستان های دولتی فعال هستند.

* هموارشدن فعالیت مراکز غیر مجاز به علت اقبال بیشتر مردم به بخش خصوصی

دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی خوزستان گفت: در نتیجه پزشکان با سیلی از مراجعان به بخش خصوصی روبرو می شوند که به علت شلوغی مراکز دولتی و ذهنیت افراد نسبت به آنها است و در نتیجه فضا برای مراکز غیرمجاز هموارتر شده و عوارض زیادی را به دنبال دارد.

وی گفت: راه حل این است که نیروهای انباشت شده در بخش دولتی به سمت بخش خصوصی سوق داده شود که اگر این خلا پر شود خود به خود عرضه و تقاضا به سمت استانداردسازی و مراجعه به افراد متخصص این کار پیش رفته و عارضه ها کمتر می شود.

دکتر عطایی بیان کرد: در صورت بروز عارضه، فرد فوق تخصص تا حد امکان می تواند این عارضه را برطرف کند در غیر این صورت مساله ساز می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: ما به عنوان پزشکان فوق تخصص در صورت تشخیص نامناسب بودن عمل و داشتن عارضه برای فرد، توصیه می کنیم که این عمل انجام نشود.

* از نظر استانداردهای پزشکی هیچ تضمینی وجود ندارد

وی ادامه داد: استفاده از واژه تضمین در تمام رشته های پزشکی نشان می دهد که یک جای کار اشکال دارد چون از نظر استانداردهای پزشکی هیچ تضمینی وجود ندارد.

دکتر عطایی گفت: هر پزشکی که از عارضه ها بیشتر صحبت کرد توانمند تر است و تجربه بیشتری دارد و هر چقدر تضمین ها و تبلیغات بیشتر باشد نگرانی بیشتری وجود دارد و البته امکان به صفر رساندن عارضه ها وجود ندارد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در خصوص طراحی های پیش فرض برای عمل های زیبایی اظهار کرد: این نوع پیش فرض های ریاضی براساس داده های رایانه طراحی می شود و بدن زنده با محاسبه ریاضی قابل قضاوت نیست.

* طراحی های پیش فرض نباید ترغیب کننده عمل برای بیمار باشد

وی افزود: این پیش فرض ها با این هدف است که به عنوان یک راهنما، پزشک مسیرهای انجام عمل را برای خودش تعریف کند اما نباید ترغیب کننده عمل جراحی برای بیمار باشد.

دکترعطایی بیان کرد: مراجعه کننده برای انجام عمل نباید انگیزه زیاد و ترس بیش از حد داشته باشد و وظیفه اصلی بیمار این است که قبل از انجام عمل، تحقیقات لازم را برای انتخاب پزشک خوب انجام دهد.

* مردم برای انجام هر عملی به سایت انجمن جراحان پلاستیک مراجعه کنند

دبیر انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی خوزستان ادامه داد: از مردم تقاضا می کنم برای انجام هرعملی به سایت انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به آدرس plasticssurgeons.ir مراجعه کنند و اگر اسم پزشک موردنظر در سایت بود فرد تمام مدارک لازم را برای جراحی زیبایی دارد در غیر این صورت پزشک در ردیف رشته های دیگری مانند گوش و حلق و بینی و پوست قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: برای کنترل مراکز غیر مجاز باید اطلاع رسانی صحیح و وسیع انجام شود و متولیان سلامت باید به صورت آموزشی از طریق رسانه های فراگیر مردم را نسبت به این مشکل آگاه کنند.

دکتر عطایی به تکنولوژی های جدید اشاره کرد و گفت: پیکر تراشی، تغییر سایز در یک جلسه ، مزوتراپی، لیپوماتیک از جمله این تکنولوژی ها هستند و شرکت های تولید کننده این دستگاهها تبلیغات اغراق کننده و خارج از حیطه اعلام می کنند که در این زمینه فقط باید به پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک مراجعه شود و مردم هیچ گاه نباید سلامت خود را در اختیار شرکتهای تبلیغاتی قرار دهند.

* جراحی بینی با لیزر جنبه تبلیغاتی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص جراحی بینی با لیزر بیان کرد: این نوع عمل بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و لیزر فقط در برش پوستی و کارسطحی روی بینی کاربرد دارد و در حدی نیست که در عمل جراحی نوین تبلیغ می شود.

وی اظهار کرد: بیشترین شکایت مردم از عمل های جراحی زیبایی از همکارانی بوده که انجام عمل های جراحی پلاستیک در حیطه کاری و تخصصی آنها نبوده است.

دکتر عطایی در خصوص آمار انجام جراحی های زیبایی در خوزستان گفت: از آنجایی که در رشته جراحی های زیبایی، آرایشگرها و رشته های غیر مرتبط از جمله پرستار و تکنیسن ها و پزشکان عمومی نیز ورود کرده اند آمار رسمی از انجام عمل های جراحی زیبایی در اختیار ما نیست و باید مدیریت و ساماندهی انجام شود.

* خوزستان از استان های پرمتقاضی جراحی زیبایی

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ادامه داد: خوزستان از نظر آمار مراجعان عمل های زیبایی از استان های بسیار پرمتقاضی است و از نظر تعداد جراحان فوق تخصص پلاستیک و به خصوص بخش خصوصی بسیار در مضیقه است و فضا را برای مداخله گران غیر مرتبط باز کرده که عوارض زیادی را به دنبال دارد.

وی بیان کرد: هفت نفر فوق تخصص زیبایی در استان فعالیت می کنند که از این تعداد فقط یک نفر فقط در بخش خصوصی فعال است.

یک استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در خصوص گرایش جوانان به جراحی های زیبایی گفت: زیبایی دوستی یکی از گرایش های فطری آدمی و مانند هر گرایش فطری دیگر باید مواظب آن بود و به پرورش آن پرداخت.

دکتر مسعود صفایی مقدم بیان کرد: اگر این گرایش، که به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی بسیار نیرومند است و منشاء بسیاری از رفتارها است، به حال خود رها شود می تواند آثار نامطلوبی به جا بگذارد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که متاسفانه توجه کافی به این موضوع که گرایشات افراد باید موضوع آموزش و پرورش قرار گیرد ندارند در نتیجه مشاهده می شود که در مواردی این ظرفیت های الهی که می توانند عامل پرورش آدمی به مراحل بالاتر رشد شوند خود عامل سقوط یا توقف می شوند.

صفایی مقدم ادامه داد: حس زیبایی خواهی و درک زیبایی شناسی باید به حوزه های معنا و باطن تسری پیدا کند در آن صورت است که گرایش و میل به زیبایی مسیر رشد خود را به درستی طی می کند و ظاهر را مرحله ای برای ورود به عالم باطن و معنا قرار می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: اگردر جامعه ای این روند طی نمی شود و معمولا جوانان در مرحله ظاهر توقف می کنند بدان معناست که عالم مادیت در این جامعه چنان فربه شده که جایی برای عالم معنا نگذاشته است.

وی گفت: در این صورت زیبایی در زیبایی مادی خلاصه می شود، همانطور که ثروت هم در ثروت مادی، و سلامتی هم در سلامتی جسمی و رشد و موفقیت هم همه بر اساس معیارهای مادی سنجیده می شود.

صفایی مقدم ادامه داد: این چنین جامعه ای را باید یک جامعه ماتریالیستی دانست حتی اگر ظواهر و آداب ظاهری خلاف این را نشان دهد و شاید اولین متهم در چنین جامعه ای دستگاههای آموزشی و پرورشی و نهادهای دینی باشند.

این استاد علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: اما آنچه می تواند ورود افراد و بخصوص جوانان را از عالم مادیت و عینیت به عالم معنا تسریع نماید آن است که امکان ها و زمینه های تمرین و تجربه کردن عالم معنا و معنویت را برای جوانان فراهم نمایند.

وی افزود: کتاب خواندن، به هنر و تجربه هنری پرداختن، اخلاقی زیستن، تمرین دوست داشتن دیگران و خیرخواهی برای همگان و مشارکت خیرخواهانه و خالص برای بهبود وضع زندگی مردم، از جمله این تجربه هاست.

* دستگاههای تربیتی نخستین متهمان نامتعادل شدن جراحی های زیبایی

صفایی مقدم اظهار کرد: آمار نشان می دهند که جوانان ما بسیار بیش از آنچه در یک جامعه متعادل رایج است به عمل های جراحی زیبایی اقدام می کنند و دستگاههای تربیتی و دینی با رویکردهای نادرستی که اتخاذ می کنند نخستین متهمان این چرخه نادرست هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: اما از آنجا که امید چندانی به بهبود اوضاع این نهادها نمی رود سازمان های تربیتی و آموزشی و فرهنگی مردم نهاد، روشنفکران و دانشگاهیان، روحانیون و معلمان دلسوز و آگاه باید به این امر توجه جدی نمایند و به خصوص به تقویت علمی و اخلاقی خانواده ها بپردازند.

وی بیان کرد: بر این اساس توجه جوانان به خود و به زیبایی های خود امری طبیعی و از جمله نعمت ها و آیات الهی است اما چنانچه این گرایش کنترل ناشده باشد و به پرورش آنها اقدام نشود منجر به ناموزونی آن شده و رفتارهای پرهزینه و آسیب زا را سبب می شود.

دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این خصوص اظهار کرد: این که چه چیزی ما را به سوی تغییر فیزیکی و ظاهری سوق می دهد بستگی به سطح عزت نفس و محیط اجتماعی دارد.

دکتر سودابه بساک نژاد افزود: مطالعات مختلف در ایران نشان داده که زنان ایرانی با عزت نفس پایین و حس دائمی بدشکلی بدنی به جراحی های زیبایی اقدام می کنند حتی اگر این جراحی موفق هم نباشد اما برای سالیان طولانی حس رضایت برای ان ها ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر الگوهای محیطی تبلیغات و پوشش های اجتماعی هم افراد را به سوی تغییر اندام جسمانی وادار می کند و آن ها را راغب می کند تا خود را تغییر دهند.

* پایین آمدن سطح عزت نفس اجتماعی از مهمترین عوامل رواج جراحی های زیبایی

بساک نژاد گفت: پایین آمدن سطح عزت نفس اجتماعی، توجه به زیبایی به دلیل افزایش تبلیغات و تسهیلات پزشکی پیشرفته که این اعمال را راحت تر کرده است از جمله عوامل رواج جراحی های زیبایی در ایران است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: آموزش در مدارس و تاکید و توجه به پذیرش خود به همان شکل که هستیم می تواند در کنترل سونامی جراحی پلاستیک کمک کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار