تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۱۵۱۵۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قابل توجه مسوولان سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی مستقر در آلوده‌ترین شهر کشور:
رئیس جمهوری قانون هوای پاک را ابلاغ کرد
بنا بر گزارش سازمان های مسوول، کلانشهر اهواز همواره از نظر شاخص های کیفیت هوا و در برخی مسایل دیگر الوده ترین شهر کشور است و همین مسأله عوارض و خطرات زیادی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است
خوزنیوز: بنا بر گزارش سازمان های مسوول، کلانشهر اهواز همواره از نظر شاخص های کیفیت هوا و در برخی مسایل دیگر الوده ترین شهر کشور است و همین مسأله عوارض و خطرات زیادی را برای شهروندان اهوازی ایجاد کرده است.

دکتر روحانی رئیس جمهوری در نامه ای به سازمان حفاظت محیط زیست قانون هوای پاک را ابلاغ کرد و در بسیاری از ماده و تبصره های این قانون ابلاغ شده از سوی رییس جمهور، به مسایلی اشاره شده است که به صورت مشهود در استان خوزستان وجود دارد و شرکت ها و صنایع بزرگ مستقر در استان نقش موثری را در ایجاد این مشکلات ایفا می کنند.

امید می رود با نظارت دقیق بر اجرای این قانون از سوی نهادهای مسوول، گام های مثبتی در کاهش الودگی اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان برداشته شود.

 در نامه رئیس جمهوری آمده است :

در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی قانون هوای پاک که در جلسه علنی یکشنبه ۱۳۹۶/۴/۵ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۹۶/۵/۱۱به تایید شورای نگهبان رسیده جهت اجرا ابلاغ می گردد.

این قانون مشتمل بر ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره است که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان تایید شد.

بر اساس یکی از مواد این قانون، شهرداری ها، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذیربط موظفند نحوه تردد وسایل نقلیه موتوری و سامانه حمل و نقل شهری را به صورتی طراحی و ساماندهی کنند که ضمن کاهش آلودگی هوا، جوابگوی سفرهای روزانه شهری نیز باشد.

به موجب ماده ۱۳ این قانون نیز " حداکثر یک سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون تمامی مراکز صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، خدماتی، عمومی و کارگاهی اعم از دولتی و غیردولتی موظفند از سوخت استاندارد استفاده کنند. در صورت عدم وجود سوخت مناسب، واحدهای مذکور مکلفند به هر نحو ممکن ترتیبی اتخاذ نمایند تا آلاینده های منتشره در حدود مجاز انتشار آلاینده های هوا باشد.

همچنین در ماده ۱۸ آمده است: وزارت نفت مکلف است حداکثر تا سه سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند. سازمان مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری نماید.

بر اساس ماده ۲۰ قانون نیز انباشتن پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزندان بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی محکوم می شود. وزارت جهادکشاورزی مکلف است؛ مفاد این ماده را به‌ طرق مقتضی به اطلاع بهره‌برداران بخش‌ کشاورزی، عشایری و منابع‌طبیعی برساند.

در ماده ۲۶ لایحه هوای پاک آمده است؛ وزارت راه و شهرسازی  (سازمان‌ هواشناسی کشور) با همکاری سازمان مکلف است، حداکثر ظرف مدت دوسال پس از لازم‌الاجراء شدن این قانون، شبکه ملی هشدار و پیش‌آگاهی رخدادهای گردوغبار را تکمیل کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
ایکاش همه این اخبار رو میدیدند و تعامل داشتند برای مردم
ایکاش دلسوزی وجود داشت
ایکاش نگاه برای رفاه مردم وجود داشت
ایکاش....
اما افسوس...
زیاد امیدوار نیستیم
لااقل با وضع موجود
باید بهترین ها بیان
باید دلسوزها بیان
بومی ها بیان
کسانیکه گرمای و خاک اینجا رو خوردن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
0
0
هنوز که این قانون اجرا نشده و نخواهد شد . تکلیف مردمی که در این وضعیت آلوده زندگی و کار می کنند و دچار بیماری های مربوطه هستند چیست؟ چرا قانون مشاغل سخت و زیان آور برای کارکنان و کارگران شاغل در خوزستان اجرا نمی شود؟ بیعدالتی تا کی ؟ آیا یک فردی که در این منظقه آلوده و بیماری زا کار می کند و کسی که در بهترین نقطه خوش آب و هوای ایران مشغول به کار است نباید فرقی داشته باشند؟
:
:
:
آخرین اخبار