تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۱۵۱۵۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موزه را با حکم قضایی پس می‎گیریم!
در حالی که بیش از شش ماه از خبر بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از مدیر فعلی آن می‌گذرد اما همچنان تغییری در شرایط موزه و شیوه اداره آن دیده نمی‌شود
در حالی که بیش از شش ماه از خبر بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز از مدیر فعلی آن می‌گذرد اما همچنان تغییری در شرایط موزه و شیوه اداره آن دیده نمی‌شود.  

این در حالی است که طی روزهای گذشته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان طی نامه‌ای صریح‌الحن به علی منوچهری مدیر موزه هنرهای معاصر اهواز به وی اعلام کرد که ظرف مدت چند روز جهت ادای توضیحات به این اداره کل مراجعه کرده و در صورت عدم مراجعه با او مطابق با مقررات برخورد خواهد کرد.  

محمد جوروند در خصوص آخرین وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز و نامه ارسالی به بهره‌بردار خصوصی آن توضیح داد: واقعیت موضوع این است که طرف قرارداد ما فردی به نام علی منوچهری است اما او مدت‌ها است که در خارج از کشور حضور دارد و از روز اول درگیری‌ ما با قضیه موزه او به صورت مداوم برادر خود محمد منوچهری را برای مذاکرات و جلسات نزد ما فرستاده است.  

وی در ادامه با بیان این ‎ که قرارداد منعقد شده به هیچ وجه مورد قبول ما نیست افزود: در این خصوص وکیل کاردانی را اختیار کردیم که بسیار شخص آگاه و وارد به موضوع است. این در حالی است که تمام حرف ما و وکیل ما این است که طرف قراداد ما علی منوچهری است و او باید به ایران مراجعه و قضیه را روشن کند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: چنانچه علی منوچهری که طرف قرارداد اداره ‎ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است پس از سه مکاتبه‌ای که با وی خواهیم داشت مراجعه و حضور پیدا نکند با حکم قضایی موزه را یک طرفه پس خواهیم گرفت.  

وی در پاسخ به این سوال که آیا به لحاظ قانونی امکان پس گرفتن موزه به صورت یک ‎ طرفه وجود دارد بیان کرد: بله؛ می‌توانیم این کار را انجام دهیم چراکه هیچ اثری از طرف قراردادمان نیست و حق واگذاری هم ندارد. از طرفی بر اساس صحبت‌های کارشناسی که برای برآورد هزینه‌ها به محل موزه فرستادیم، به هیچ وجه مبلغ 2 میلیارد تومانی که آقای منوچهری مدعی است در موزه هزینه کرده است مورد قبول ما نیست بلکه برعکس معتقدیم طی این مدت ضرر و زیان نیز به موزه وارد شده است.  

جوروند تصریح کرد: از آن ‎ جا که از روز اول و بر اساس مستندات موجود، علی منوچهری مطلقاً به مفاد قرارداد منعقد شده عمل نکرده است، همواره طی این مدت به دنبال بازگرداندن موزه به هنرمندان بوده‎ام. اکنون نیز در حال مکاتبه با علی منوچهری هستیم و در نامه نیز به صراحت ذکر شده که او حق ندارد کسی را به نمایندگی از خودش نزد ما بفرستد و باید شخصا جوابگو باشد و در غیر این ‎ صورت جهت فسخ یک طرفه قرارداد اقدام خواهیم کرد.  

وی در پاسخ به سوالی در این خصوص که او پس از جلسه‌ای که پیش از نوروز 96 با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداره ‎ کل استان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا به صراحت خبر از بازپس‌گیری موزه را داده بود و حتی این موضوع را به هنرمندان نیز تبریک گفت، عنوان کرد: در حال حاضر نیز همین را می‌گویم و سرحرفم هستم. ما موزه را پس گرفتیم و برای حرفم نیز دلیل دارم. این را از آن جهت می‌گویم که ما 90 درصد مسیر را طی کرده‌ایم و در حال حاضر به احترام قراداد موجود فقط ملاحظات قانونی را کرده‌ایم.

  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: اراده‎ای قوی در من و همکارانم وجود دارد تا با تمام وجود از این مکان فرهنگی که یکی از برندهای شهر اهواز است، دفاع کنیم و این نوید را می‌دهیم که کارهای نهایی موزه به زودی انجام خواهد شد.  

وی افزود: نگاه من این است که موزه باید به هنرمندان تجسمی واگذار شود و بر اساس تعریفی هم که در فلسفه موزه وجود دارد، این موزه محل نگهداشت آثار گران‌بهای تجسمی است.  

او درباره این که آیا گنجینه‌ای از موزه خارج شده است نیز گفت: من از این موضوع بی‌اطلاعم و از آقای چنانی نیز این را پرسیدم که او هم بی‌اطلاع بود. منتظر هستیم تا بعد از تحویل گرفتن اموال این مساله را نیز بررسی و روشن کنیم. در حال حاضر نمی‌توانم نظری قطعی در این خصوص بدهم.  

جوروند تأکید کرد: تاکنون یک مکاتبه با علی منوچهری انجام داده‌ایم و او دو مکاتبه دیگر فرصت دارد. اصلاً من به شخصه علاقه دارم علی منوچهری را ببینم و امیدوارم زودتر نزد ما بیاید!
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار