تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۱۵۱۶۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مختار در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
وجود پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی در کارنامه بیطرف
اقدامات غیرصحیح بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو یکی از عوامل ایجاد ریزگردها بوده است
نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: اقدامات غیرصحیح بیطرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو یکی از عوامل ایجاد ریزگردها  بوده است.

وجود پروژه‌های ناموفق و مخرب زیست محیطی در کارنامه بیطرف

جلیل مختار در نشست علنی عصر روز شنبه، 28 مردادماه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حبیب‌الله بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو اظهار داشت: میزان سنجش وزرا براساس عملکرد گذشته، برنامه آنها و تطبیق برنامه های آنها با برنامه های توسعه و اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آقای بیطرف در مطالعات و تحقیقات مهندسی و سدسازی و انتقال آب در سطح کشور به عنوان مسئول بلندپایه در دولت های پنجم، ششم، هفتم و هشتم منجر به انجام پروژه های ناموفق و مخرب زیست محیطی شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مشکلات برخی از پروژه های سدسازی که وزیر پیشنهادی نیرو در آن نقش داشته است، گفت: سد سیوند تهدیدی اساسی برای آثار تاریخی استان فارس می باشد همچنین تاکنون نشت آب سد 15 خرداد تاکنون مهار نشده است.

وی با بیان اینکه سد زرینه سبب خشکانیده شدن دریاچه ارومیه شده است، گفت: سد بناب در کوتاه ترین زمان تخلیه شده؛ همچنین سد زنوز مرند در مدت 3 سال 3 و نیم میلیون متر مکعب رسوب گرفته است.

مختار با بیان اینکه اجرای پروژه قم رود سبب محرومیت مردم استان لرستان به خصوص شهرستان الیگودرز در زمینه آب شرب و کشاورزی دچار مشکل شده اند، متذکر شد: سد گتوند، سد قوهای نمکی جزء فاجعه های زیست محیطی جهانی است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فاجعه سد گتوند را بر گردن رئیس جمهور قبلی انداخته ایم و معتقدیم رئیس جمهور قبلی را زود افتتاح کرده و این پروژه به درستی اجرا نشده است البته در کار اشتباه رئیس جمهور قبلی شکی نیست اما احداث سد از لحاظ فرآیندی فقط جانمایی آن مشکل دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: مشکلاتی همانند آسیب ریزگردها، خشک شدن دریاچه ارومیه، هورالعظیم، شادگان، گاوخونی، زاینده رود و بیابانی شدن بیش از حد استان مرکزی را می توان نتیجه اقدامات سابق وزیر پیشنهادی نیرو دانست.

وی افزود: سوال این است که چرا در برنامه وزیر پیشنهادی نیرو خبری از حل بحران ریزگردها وجود ندارد و می توان گفت علت عدم وجود برنامه این است که اقدامات غیرصحیح بیطرف وزیر پیشنهادی نیرو یکی از عوامل ایجاد ریزگردها  بوده است.

مختار با بیان اینکه انتقال آب از منابع مستعد کشاورزی به مناطق کم آب برای توسعه کشاورزی بیان گر سیاست های غیرآمایشی وزیر پیشنهادی نیرو است، گفت: این سیاست ها هزینه های زیادی را به دولت و مردم تحمیل کرده که بنای همه این اقدامات در زمان مسئولیت بیطرف نهاده شده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افراد در زمان مسئولیت خود نباید صرفا به فکر آبادانی استان محل زندگی خود با استفاده از امکانات ملی باشند زیرا این اقدام خدمت نیست بلکه خیانت به کشور است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آقای بیطرف با اجرای پروژه انتقال آب های گسترده به یزد امکان ایجاد صنایعی مانند فولاد و سرامیک را در این شهر فراهم آوردند در حالی که این اقدام برخلاف برنامه های آمایشی بود.

وی با بیان اینکه تاوان انتقال صنایع از سواحل خلیج فارس به یزد را کشور پرداخت کرد، افزود: برای دلخوشی و جلب رأی اعتماد نمایندگان مرزنشین آقای بیطرف در برنامه های خود اعلام کردند مهار آب های مرزی را در دستور کار قرار می دهم این در حالی است که تنها 6 درصد آب مرزی در کشور وجود دارد.

مختار با بیان اینکه ترکیه احداث سدهای غول آسا را در دستور کار قرار دادند که در آینده سبب خشک شدن دجله، فرات و حد و اروند خواهد شد، گفت: افغانستان نیز با احداث سدهای مختلف آب را بر مردم سیستان و بلوچستان می بندد.

نماینده مردم آبادان گفت: مهم ترین چالش های به وجود آمده در اثر اجرای پروژه های انتقال آب تغییر مرز جغرافیایی انسانی و مهاجرت می باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
ROMANIA
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
3
چرا بیطرف برای مقابله با ریزگردها چیزی نگفت اگر وزارت نیرو نداشته باشیم بهتر است تا انتقال آب بین حوزه ای داشته باشیم
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
1
بازم خوب شد که این نمایندگان یه دو کلوم حرف زدن که وزیری که داره تلاش میکنه خوزستان رو بی آب و برق کنه بره بیرون از کابینه
اما حالا امیدواریم یکی بدتر نیاد فقط
اونو چکارش کنیم
چون میدونید که گفته شده کارون حق همه ملته احدی قومی فکر نکنه
جالبه بدبختی و گرما و گرد و خاک و هزار تا کوفت و زهر مار دیگه حق همه ملت نیست و مستحق مردم این شهر و استانه
اما کارونش حق همه ملته
ای خدا خودت شاهدی چه ظلم هایی داره بهمون میشه خودت مدافع مظلومین باش
مدافع ما تو باش که خودت کافی هستی
:
:
:
آخرین اخبار