تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۵۱۶۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
موسوی بیوکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو:
برنامه بیطرف برنامه جامعی برای حل بحران آب نیست
در برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی نیرو روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی روشن بیان نشده است
نماینده مردم یزد در مجلس با بیان اینکه برنامه بیطرف برنامه جامعی برای حل بحران آب نیست، گفت: در برنامه های ارائه شده وزیر پیشنهادی نیرو روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی روشن بیان نشده است.

سیدابوالفضل موسوی بیوکی در نشست علنی نوبت صبح امروز (یک شنبه 29 مردادماه) در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: یکی از اصلی ترین مشکلات ایجاد شده در تامین آب شرب پایدار و مطمئن شهرها و روستاهای کشور تغییر اقلیم، کاهش منابع آب زیرزمینی و خشکسالی ادامه دار کشور است.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه منابع آب تجدیدپذیر و قابل برنامه ریزی کشور چالش های اساسی در تامین آب شرب در کمیت و با کیفیت مناسب ایجاد شده است، تصریح کرد: آب بدون شک یکی از چالش های اصلی کشور است و به ویژه برخی از تجمعات و نزاع ها در برخی استان ها بر اثر آب نگرانی ها را در این رابطه افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر آب نباشد حیات هم نیست، گفت: مدیریت منابع آب شاید مهمترین خواسته مردم از دولت باشد و به دلیل اتخاذ سیاست های غلط در موضوع آب در دولت های نهم و دهم موضوع آب از موضوع عادی به یک مساله امنیتی و سیاسی تبدیل شده و تنش هایی در کشور شکل گرفت و حتی دولت نیز در این تنش ها شریک شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: ادامه این اعتراضات در دولت یازدهم نیز ادامه پیدا کرد؛ بدیهی است اگر سدی در این دولت ایجاد شده که به ضرر محیط زیست است باید برای حل جبران آن اندیشید و مسائل به طور جدی دنبال شود.

موسوی با یادآوری اینکه مشکلات انرژی در بخش آب و برق در 12 سال اخیر به سمت حل شدن نرفت، تصریح کرد: پس باید تمهیدات اساسی صورت گیرد؛ در برنامه آقای بیطرف برنامه جامعی برای حل این معضل ارائه نشده است و تنها جملاتی در دیدگاه کلی، اهداف کلان، راهبردهای کلیدی، چالش ها و راهبردها بوده است و در برنامه های وزارت نیرو و اهدف کمی آن نشانی از حل این معضل نیست.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: بر اساس اطلاعات موجود که از وزارت نیرو گرفته شده 56 درصد منابع تامین آب شهری وابسته به منابع آب زیرزمینی و از طریق چاه ها بوده و 85 درصد منابع آب تامین روستایی نیز منابع آب زیرزمینی است این در حالی است که منابع آب زیرزمینی در حال حاضر به دلیل عدم تغذیه مناسب با مشکل عمده مواجه شده که عمده مشکل افت کیفیت منابع آب در اختیار بوده که برای دستیابی به آب مناسب به لحاظ کیفی و کمی عمق چاه ها تا 5 برابر افزایش یافته است بنابراین برای تامین آب وزارت نیرو در برنامه تنها آب بین حوضه ای را برای انتقال دیده است که برای تامین آب کمیت و کیفیت مناسب مجبور به اجرای طرح های بزرگ و هزینه بر بین حوضه ای است.

وی افزود: اجرای این طرح ها علاوه بر تحمیل هزینه های اولیه و بهره برداری بالا منازعات منطقه ای را ایجاد نموده و  در شهرستان ها مشکلات و تنش های اجتماعی برای انتقال آب بین حوضه ای با شدت و تبعات قابل ملاحضه ای دنبال می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به بیطرف، ادامه داد: شما در برنامه های ارائه شده روش های تامین آب مورد نیاز برای شرب، صنعت و کشاورزی را روشن بیان ننموده اید؛ در برنامه ششم تاکید شده تا پایان برنامه باید 30 درصد آب شرب کشور و مرکز کشور از محل آب پایدار از طریق آب شیرین کن ها تامین شود که در برنامه اهداف کمی شما در ردیف 7 سالانه 300 میلی متر معکب از محل آب های غیرمتعارف و شیرین سازی آب دریا عنوان شده که اصلا متناسب با تقاضا و نیاز آبی کشور و حتی برنامه ششم نیست.

موسوی افزود: بنابراین با توجه به اطلاعات فوق مجبور هستیم تامین آب را از  طریق انتقال آب حوضه ای در سطح کشور همراه با تامین آب پایدار از دریاهای آزاد ببینیم.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، خطاب به بیطرف، گفت: شاخص جمعیت شهری در کشور 75 به 25 باید باشد اما در سرشماری یزد این نسبت 82 به 18 است که این یعنی مهاجرت روستاییان؛ در حال حاضر برای تامین آب مورد نیاز روستاها آبفای روستایی آب را مترمکعبی 14هزارتومان خریداری و هر مترمکعبی 400تومان به روستاییان می فروشد؛ تا کی می توان این روند را در شهرها ادامه داد؟
:
:
:
آخرین اخبار