تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۱۵۱۶۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر:
تلاش برای تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری
هنوز تخصیص آب برای فاز دوم صورت نگرفته اما پیگیری هایی برای تخصیص اعتبارات داشته ایم و در تلاش هستیم تا از شورای اقتصاد مجوز فاینانس خارجی بگیریم
حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر در جلسه پیگیری مصوبات دولت که در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد، درخصوص مراحل پیشرفت فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری در قالب دو فاز اجرایی شد که در فاز نخست 312 هزار هکتار در سه فعالیت احداث شبکه های فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی و زهکش های زیر زمینی در دست اجرا است. امسال سال پایانی طرح است و امیدوارم بتوانیم به تعهدات مان در این فاز برسیم.

وی ادامه داد: تا پایان تیرماه 96، در بخش شبکه هاي فرعی آبیاری 254 هزار هکتار کار صورت گرفته که 81.5 درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. در بحث زهکش زيرزميني 171 هزار هکتار، و در تجهيز و نوسازي اراضی هم 82 درصد پيشرفت فیزیکی داشته ایم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به طول کار انجام شده در بخش شبکه آبیاری، بیان کرد: طول کار انجام شده به صورت کانال درجا، کانالت و آبياري تحت فشار انجام شده است و نزديک 14 هزار کيلومتر شبکه هاي فرعي در خوزستان و ايلام احداث شده است.

وی افزود: طول کار انجام شده در بحث زهکش زيرزميني 27 هزار کيلومتر و در تجهيز و نوسازی 175 هزار و 500 هکتار بوده است.

علاقه بند یادآور شد: 2 هزار دستگاه ماشين آلات سنگين و نيمه سنگين و6 هزار و 356 نفر نيروي انساني در پروژه های موسسه جهادنصر مشغول به کار هستند. اعتباراتی که از سال 87 تاکنون تخصیص یافته، 4 هزار و 200 ميليارد تومان است که از این میزان 3 هزار و 400 ميليارد تومان آن مربوط به سفر آقای روحاني به اهواز است که تا امروز از طريق صندوق توسعه ملي تخصيص يافته و مابقی 800 میلیارد آن از محل تملک دارايي و صندوق توسعه تامین شده است.

وی با اشاره به عدم تخصیص آب برای برخی از زمین های فاز نخست طرح 550 هزار هکتاری، اظهار کرد: با همکاری سازمان آب و برق، برای رسیدن به 312 هزار هکتار فاز نخست، 11 هزار و 600 هکتار پروژه جدید در ارديبهشت ماه امسال صورت جلسه کرديم. مکاتباتی صورت گرفت و فرم ها توسط وزارت جهاد کشاورزی تایید شد ولی در بحث تخصیص آب، فرم ها در دفتر آقای میدانی مانده و تا به امروز تخصیص آب آن ابلاغ نشده است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: یکی از مشکلات ما عملیاتی شدن این 11 هزار و 600 هکتار فاز نخست طرح است که مانند بحث تخصیص آب در فاز دو، در فاز نخست هم دچار آن شده ایم.

وی به برخی از مشکلات اجرای نخست طرح 550 هزار هکتاری اشاره کرد و اذعان داشت: موسسه به یک سال زمان جهت تحویل قطعی پروژه ها، آموزش، ترویج، بهره برداری، تسویه حساب و خاتمه قرارداد های پیمانکاران و مشاورین (تا پایان سال 97) نیاز دارد. همچنین تکمیل و بهره برداری بخشی از شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی در فاز نخست (حدود 60 هزار هکتار) و تخصیص آب در بخشی از پروژه ها (11 هزار و 600هکتار) جهت دستیابی به اهداف مشخص شده در فاز نخست طرح (312 هزار هکتار) باید صورت گیرد.

علاقه بند تصریح کرد: مشکلات شبکه زهکش های اصلی و منابع پذیرنده زهکش ها در سطح پروژه های طرح  نیز از مشکلاتی است که باید نسبت به رفع آن اقدام کرد. (در این خصوص اقداماتی توسط موسسه جهاد نصر در دست اقدام است ولی به اقدامات اساسی تری نیاز است)

وی با بیان این که سه ایستگاه پمپاژ آب توسط موسسه جهاد نصر به بهره برداری می رسد، گفت: به دلیل وجود مشکلات در بحث شبکه های اصلی، موسسه جهاد نصر سه ایستگاه پمپاژ احداث می کند. اسناد مناقصه این ایستگاه ها که اولی در مجموعه زه کشی شادگان و دیگری در ویس است، در سازمان آب و برق خوزستان تهیه شده، پیمانکار پروژه شادگان مشخص شده و به زودی اجرایی می شود و پروژه ویس در شرف برگزاری مناقصه است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر به بحث تامین برق در فاز نخست اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان آب و برق، نزدیک 18 هزار هکتار از شبکه های آبیاری ما نیاز به ایستگاه پمپاژ آب و تامین برق دارند که این کار اکنون با تامین اعتباری که از سوی موسسه صورت گرفته است، رد حال اجرا است و به جز محدوده عرایض و دوسلق شوش، درخصوص برق مشکل داریم که امیدواریم با توجه ویژه دست اندرکاران به زودی حل شود.

وی با بیان این که در بحث تامین و تخصیص آب و اعتبارات فاز دوم طرح وقت زیادی را از دست داده ایم، عنوان کرد: امسال سال پایانی طرح است و اگر تجهیزاتی که برای پیشبرد کار گرد آمده اند دچار وقفه شوند، دچار خسران می شویم و با توجه به این که همه شرایط برای اجرای فاز دوم طرح مهیا است، امیدوارم هر چه زودتر فاز دوم تعیین تکلیف شود.

 معاون اجرایی موسسه جهاد نصر افزود: با وجود این که هنوز تخصیص آب فاز دوم صورت نگرفته اما پیگیری هایی برای تخصیص اعتبارات داشته ایم و در تلاش هستیم تا از شورای اقتصاد مجوز فاینانس خارجی بگیریم.
:
:
:
آخرین اخبار