تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۱۵۱۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر حوزه دز و کارون در طرح 550 هزار هکتاری:
توسعه کشت چغندر قند در حوزه دز و کارون طرح 550 هزار هکتاری
پیش بینی می شود در حوزه دز و کارون به ویژه نواحی دو و سه در محدوده کارون کشت چغندر قند توسعه خوبی پیدا کند. در دو سال گذشته در سایت های الگویی ما در شوشتر کشت چغندر قند با همکاری جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات استان به عنوان یک گزینه برتر معرفی شده است که به نظر می رسد در آینده توسعه پیدا می‌کند
ابوعلی مدیر حوزه دز و کارون در طرح 550 هزار هکتاری با اعلام این که الگوی کشت در حوزه کارون و دز در حال اصلاح است، خاطرنشان کرد: در الگوی کشت جدید امکان کشت محصولات جدید مانند چغندر فراهم شده است ولی نخست باید فرهنگ جدید کشاورزی در استان جا بیفتد و تنها پس از گذشت چند سال ازانجام پروژه میزان تولیدات قابل مقایسه است اما الان آن چه قابل مشاهده است این است که در جاهایی که پروژه اجرا شده و زهکشی زیر زمینی و تسطیح انجام شده در همین دو فصل نخست بهره برداری بنا به گفته خود کشاورزان، میزان تولیدات یک و نیم تا دو برابر افزایش داشته است. همین الان در استان علی رغم خشکسالی آمار خرید گندم بیش تر شده و رکورد زده است؛ بخشی از این افزایش تولید ناشی از اقدامات موسسه جهادنصر در اراضی و  رفع مشکلاتی است که باعث کاهش تولید می شده و اثر خودش را نشان می دهد.

مدیر حوزه کارون و دز در پاسخ به این که آیا رهاسازی آب سد گتوند در رودخانه کارون تاثیری در اثرات زهکشی یا میزان محصولات حوزه کارون و دز داشته است یا نه، گفت: آبی که در رودخانه کارون است(در حوزه کارون و دز) از نظر کشاورزی تاکنون به مرحله بحران و مشکل نرسیده و امکان کشاورزی را سلب نکرده است. هنگامی که ما زهکش زیرزمینی و یا روباز انجام می‌دهیم اگر آب دارای شوری باشد، این کار ما باعث می شود اثرات شوری آب کمتر و مازاد نمک از زمین خارج شود.

وی ادامه داد: زهکشی برای یک دوره طولانی کار آمد است و گرچه میزان آسیب را کم می کند ولی نمی تواند این مشکل را کاملا حل کند. لذا باید برای حل بحران تاثیر سد گتوند بر بخش کشاورزی علاج واقعی بصورت جدی و عاجل در دستور کار قرار گیرد البته این گونه نیست که به دلیل شوری آب بخواهیم زهکشی دوباره کنیم و اگر زمین ها مشکل رسوب پیدا کنند، پیش بینی شده دستگاه هایی به نام flashing jet برای رفع گرفتگی لوله ها و تمیز کردن آن ها در اختیار پیمانکار قرار بگیرد.

ابوعلی درخصوص بحث صنایع تبدیلی و تکمیلی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیان کرد: این طرح در زمان ابلاغ یک طرح جامع بوده و یکی از بخش های آن طرح بزرگ عملیات زیربنایی است که اکنون موسسه جهاد نصر آن را انجام می دهد. عملیات و فعالیتهای پس از اجرای عملیات زیربنایی مثل مباحث آموزشی به بهره بردار، تغییر الگوی کشت، صنایع تبدیلی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی و بازاریابی و ایجاد تشکل در بین بهره برداران را هم باید بتوانیم انجام دهیم. در قالب همین طرح از سال ۹۵ یک درصد اعتبارات طرح به فعالیت های تکمیلی و نرم افزاری مانند آموزش بهره برداران و ایجاد و توانمندی تشکل‌های بهره‌برداران و فعالیت هایی مثل صنایع تبدیلی و تکمیلی تعلق گرفته است البته این تخصیص اعتبارات در راستای ایجاد بستر مناسب برای بهره برداری از زیرساخت های ایجاد شده است که اکنون توسط جهاد کشاورزی با همکاری تعاون روستایی و دستگاه های مرتبط در حال انجام آن است.
:
:
:
آخرین اخبار