تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۱۵۱۶۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خانه صنیعی دزفول در دستور کار مرمت قرار گرفت
معاون میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: خانه صنیعی با بیش از 400 مترمربع در دزفول مرمت می‌شود
معاون میراث فرهنگی استان خوزستان گفت: خانه صنیعی با بیش از 400 مترمربع در دزفول مرمت می‌شود. 

خانه صنیعی دزفول در دستور کار مرمت قرار گرفت

مرجان شوشتری بیان کرد: خانه صنیعی شهرستان دزفول در سال 1394 به شماره 31299 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این خانه از نظر سازه‌ای در وضع مطلوبی است و مالک این بنا آمادگی خود را برای واگذاری آن به بخش خصوصی یا دولتی اعلام کرده است.  

وی ادامه داد: سبک معماری این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است. نمای اصلی خانه صنیعی در تاریخ 1333 هجری قمری ساخته شده و محل زندگی چندین نسل هنرمندان و معماران سنتی بوده است.  

معاون میراث فرهنگی استان خوزستان اعتبار در نظر گرفته شده برای این عملیات مرمت را مبلغ 550 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: برنامه مرمتی خانه صنیعی که مهندس ناظر آن مهدی چناری است شامل استحکام‌بخشی بنا، برداشت آسترکاری‌های فرسوده و اجرای مجدد، برداشت پوشش بام و اجرای مجدد، مرمت نماهای فرسوده و اجرای ناودان‌ها اعلام کرد.  

شوشتری همچنین گفت: خانه صنیعی بیش از 400 مترمربع مساحت دارد و شامل پنج حیاط با سطوح مختلف است. همچینن این خانه 2 طبقه 12 اتاق تودرتو دارد.  

وی از دیگر خصوصیات این بنای تاریخی به کشیدگی در جهت شرقی و غربی و همچنین شوادان آن در حیاط اصلی اشاره کرد.  

از طرف دیگر، مهدی چناری، مهندس ناظر خانه صنیعی، نیز در این خصوص گفت: این خانه در منطقه کوتیان دزفول واقع است که از محل‌های قدیمی همجوار رودخانه دز است. در منطقه کوتیان باد خنک رودخانه به کوچه‌های آن وارد می‌شود و بنای تاریخی دیگری چون بچیلون وجود دارد.  

وی در خصوص وجود شوادان در خانه صنیعی اظهار کرد: شبادان یا شوادان، فضایی در دل زمین است که معمولاً در عمق شش تا 10 متری عمق زمین حفر می‌شود. رهایی از گرمای تابستان به خاطر قرارگیری هوای سرد و سنگین در آن از ویژگی مهم شوادان است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار