تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۱۵۱۷۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با نظر نمایندگان صورت گرفت
بررسی تقاضای تفحص از برداشت‌های غیرقانونی آب از رودخانه‌ها در صحن علنی مجلس
نمایندگان مردم در خانه ملت رأی به رد تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی نداده و با انجام آن نیز موافقت نکردند
نمایندگان مردم در خانه ملت رأی به رد تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی نداده و با انجام آن نیز موافقت نکردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه 31 مرداد) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی با 98 رأی موافق، 71 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در صحن، با این طرح موافقت نکردند.

علی محمد شاعری در تشریح گزارش کمیسیون کشاوزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: محور اصلی این گزارش تحقیق و تفحص آن بود که شناسایی دقیقی از نحوه برداشت از منابع آبی وجود ندارد. وزارت نیرو اقدامات مطالعاتی خوبی در این زمینه انجام داده و نتایج آن را در اختیار کمیسیون قرار داد.

وی بیان داشت: در گزارش این طرح آمده است که احتراماً عطف به نامه شماره 5199/4 مورخ 29 فروردین 96 مبنی بر ارجاع تحقیق و تفحص از "شرکت مدیریت منابع آب ایران جهت شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی" به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی به استحضار می رساند این کمیسیون طی نامه شماره 7356/54/د مورخ 4/2/96 موضوع را به وزارت نیرو منعکس نمود و مستندات آن وزارتخانه را در این خصوص خواستار گردید، پس از دریافت اطلاعات که طی نامه شماره 400/17850/96 مورخ 3/3/96 واصل گردید مستندات مذکور طی نامه شماره 19856 مورخ 16/3/96 به متقاضیان محترم تحقیق و تفحص منعکس گردید تا نظرات خود را به کمیسیون اعلام نمایند. متعاقب ان موضوع در دستور کار کمیسیون قرار گرفت ون با حضور متقاضیان تحقیق و تفحص و دستگاه اجرایی ذی ربط در جلسات مورخ 13/4/96 و 18/4/96 رسیدگی و ضرورت تحقیق و تفحص مورد تصویب قرار نگرفت.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو اگر بخواهد مستقیماً با برداشت های غیرمجاز از منابع آبی برخورد کند، تنش های زیادی ایجاد می شود. سال گذشته در جریان بازدید از دریاچه ارومیه تصمیم گرفته شد که همه چاه های غیرمجاز را کنترل کنیم؛ در این راستا علی رغم کسب دستورات قانونی از سوی کشاورزان مقاومت شدیدی صورت گرفت.

شاعری تصریح کرد: وزارت نیرو باید اقدامات متنوعی انجام دهد تا جلوی برداشت غیرقانونی از رودخانه ها و منابع آبی زیرزمینی را بگیرد.

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان یکی از طراحان این طرح تحقیق و تفحص گفت: نمایندگانی که پای این طرح را امضا کرده اند، از حوزه های مختلف انتخابیه بوده اند که با چالش های آبی مواجهند. همه می دانند که حیات و زنده بودن همه موجودات به آب بستگی دارد.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت پرتنش و جنگ داخلی برخی کشورها به دلیل بحران آبی است. ما در کشورمان با بحران کم آبی مواجهیم. بخش اعظم آب مورد نیاز از آب های زیرزمینی تامین می شود.

وی ادامه داد: براساس گزارش سازمان ملل متحد تا سال 2025 تعداد کشورهایی که از کم آبی رنج می برند به 33 کشور افزایش خواهد یافت.

حاجی دلیگانی گفت: مصرف و اتلاف منابع آبی با توجه به شرایط موجود، موجب نابودی محیط زیست و زندگی مردم خواهد شد. 90 درصد چاه های دارای مجوز دارای مازاد برداشت هستند که به منابع آبی لطمه وارد می کند. ما در مقابل آیندگان وظیفه داریم. این نماینده مردم در خانه ملت تاکید کرد: 90 درصد برداشت های غیرمجاز توسط چاه های غیرمجاز انجام می گیرد که تبعات آن فاجعه انگیز است.

وی تاکید کرد: مردم خوزستان در گرمای کشنده تابستان تنها تقاضای تامین آب دارند. از دریاچه ارومیه چیزی جز شوره زار باقی نماینده است. از زاینده رود تنها خشک رود باقی مانده است. نشست زمین در جنوب تهران 90 برابر استاندارد جهانی است.

وی گفت: ما تنها خواهان روشن شدن حقیقت هستیم، نباید به نحوی از منابع آبی سطحی و زیرسطحی برداشت شود که در آینده دیگر منابع آبی نداشته باشیم.

گفتنی است پس از مخالفت نمایندگان با رد طرح تحقیق و تفحص از شناسایی دقیق برداشت های غیرقانونی آب رودخانه ها و ارائه گزارش آن به مقامات ذی صلاح جهت ممانعت و برخورد قانونی، نمایندگان با 82 رأی موافق، 94 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در صحن علنی، با انجام آن نیز موافقت نکردند.
:
:
:
آخرین اخبار