تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۱۵۱۸۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
محمدعلی نجفی با ۲۱ رای شهردار تهران شد
محمدعلی نجفی گزینه نهایی شهرداری تهران با رای تمامی اعضای شورای شهر پنجم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد
در نخستین جلسه رسمی شورای پنجم، محمد علی نجفی نامزد نهایی شهرداری تهران با رای تمامی اعضای شورای شهر پنجم شهردار تهران شد.

وی پس از تایید وزارت کشور کار خود را در شهرداری تهران آغاز خواهد کرد.

اعضای شورای پنجم برای نخستین بار از شهردار منتخب خود خواسته اند در صحن شورا سوگندنامه یاد کند.

متن  سوگندنامه به شرح زیر است:

بسم‌الله  الرحمن الرحیم

من به عنوان شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش در پیشگاه قرآن کریم و در برابر شورای شهر و شهروندان گرانقدر تهران به پروردگار یکتا سوگند یاد می‌کنم که با به کارگیری دانش و تجربه خود و انتخاب همکاران و مدیران پاکدست، شایسته و امین و تکیه بر مشارکت مردم، بهره‌مندی از خرد جمعی و کارشناسی، ‌شرایط مناسبی را برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهر فراهم نمایم.

بر شفافیت در اقدامات، پاسخگویی به افکار عمومی و توجه به جریان آزاد اطلاعات اهتمام ورزیده و ارتقاء جایگاه شورا اجرای کامل مصوبات قانونی و پذیرش نظارت جامعه آن را نصب‌العین قرار دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانش قرار دهم.

شانزدهمین شهردار تهران کیست؟

محمدعلی نجفی (متولد ۲۳ دی۱۳۳۰، تهران) مدرس دانشگاه ایرانی، مشاور امور اقتصادی رئیس جمهور ایران، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی جمهوری اسلامی ایران است.

نجفی دبیر سابق ستاد هماهنگی اقتصادی، سرپرست سابق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران و از بنیان‌گذاران حزب کارگزاران سازندگی، عضو هیئت علمی  دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف  و رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

نجفی از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴  وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶  وزیر آموزش و پرورش ایران بود. او در دولت بعد به ریاست  سازمان برنامه و بودجه رسید. در ۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد و در ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان معاونت رئیس جمهور از این سمت استعفا کرد.

نجفی در دولت نخست روحانی  معاونرئیس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بود. در ۱۰ بهمن ۱۳۹۲، نجفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی استعفا کرد و حسن روحانی وی را به عنوان مشاور رئیس جمهور و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.

 در کارنامه محمدعلی نجفی چندین دوره وزارت در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و آموزش عالی به چشم می‌خورد.

نجفی در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۹۳  پس از رای آوردن استیضاح رضا فرجی‌دانا از وزارت علوم، سرپرست وزارت علوم شد و ۹۵ روز در این سمت بود.

تمام شهرداران تهران بعد از پیروزی انقلاب

امروز پس از ۱۲ سال ماموریت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران به پایان می رسد و محمد علی نجفی جایگزین وی می شود . نجفی بعد از 12 شهردار و 3 سرپرست ،شانزدهمین شهردار پایتخت است .

محمد توسلی به عنوان اولین شهردار پس از انقلاب، ریاست این نهاد را در سال ۵۷ برعهده گرفت.تشکیل شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ، اجرای محدوده طرح ترافیک، احداث خطوط ویژه اتوبوسرانی، راه‌اندازی پایانه جنوب و انجام مطالعات و انتخاب محل میادین میوه و تره‌بار از جمله اقدامات مهم وی تلقی می شود.شهردار دوم پس از انقلاب سید رضا زواره‌ای است که بعدها حقوقدان عضو شورای نگهبان و کاندیدای دوره سوم و چهارم انتخابات ریاست جمهوری هم بود.

وی در سال ۱۳۵۹ به مدت کمتر از یک ماه مسئولیت شهرداری تهران را به عهده گرفت. سید کمال‌الدین نیک روش سومین شهردار تهران بود که از ۱۳۵۹ الی ۱۳۶۰ به مدت هفت ماه شهردار پایتخت شد.

غلامحسین دلجو - چهارمین شهردار تهران پس از انقلاب بود که حدود ۱۳ ماه شهردار تهران بود.محمد کاظم سیفیان - فوق لیسانس معماری و متولد ۱۳۱۴ است که در فاصله ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۲ به مدت ۹ ماه شهردار تهران بود.

حسین بنکدار به مدت چهار ماه و از شهریور تا دی ۱۳۶۲ شهردار تهران بود.محمدنبی حبیبی به عنوان هفتمین شهردار پایتخت نسبت به شهرداران سابق مدت طولانی‌تری توانست شهردار پایتخت بماند. او به مدت ۴۴ ماه از ۱۳۶۲ الی ۱۳۶۶ در ساختمان شهرداری تهران ماند.

سید مرتضی طباطبائی هشتمین شهردار تهران پس از انقلاب بود که پس از ۱۶ ماه ( از ۱۳۶۶ الی ۱۳۶۸)، کلید شهر تهران را به کرباسچی سپرد.غلامحسین کرباسچی سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم را دارد، در دوران جنگ نماینده امام خمینی در ژاندارمری جمهوری اسلامی بود. او پس از پایان جنگ و در دولت هاشمی رفسنجانی شهردار تهران شد. او آخرین شهرداری بود که دولت منصوب کرد و پس از او شهردار توسط شورای شهر انتخاب شد.

مرتضی الویری پس از کرباسچی دهمین شهردار تهران شد و مدت ۳۲ ماه از ۱۳۷۸ الی ۱۳۸۰ شهردار پایتخت بود.محمدحسن ملک مدنی پس از کنارگیری الویری از سوی خود اعضای شورای اول شهر تهران برای شهرداری تهران معرفی شد و به مدت ۱۰ ماه از ۱۳۸۰ الی ۱۳۸۱ مسئول کرسی بهشت شد.محمد حسین مقیمی که حدود چهار ماه در فاصله سال ۸۱ تا ۸۲ سرپرست شهرداری تهران بود مقیمی مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه شیراز در رشته مکانیک و کارشناسی ارشد مدیریت سیستم و بهره وری دارد .

محمود احمدی‌نژاد ۲۶ ماه شهردار تهران بود اما بلافاصله از بهشت به پاستور رفت و رییس‌جمهور مردم ایران در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

محمدباقر قالیباف منتخب دو دوره شورای شهر تهران است.وی در سال ۱۳۷۶ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به فرماندهی نیروی هوائی سپاه منصوب شد. در سال ۱۳۷۹ نیز با حکم فرماندهی معظم کل قوا به فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. وی در سال ۱۳۸۲ همزمان با فرماندهی ناجا با حکم رئیس جمهور به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فعالیت نمود و در شهریور ماه ۱۳۸۴ با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار