تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۱۵۱۸۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جدال تولید و ورشکستی روایت این روزهای صنایع کوچک؛
تنها کارخانه تخصصى سازنده تجهیزات آموزشى در خوزستان تعطیل شد
عدم توجه به تولیدکنندگان صنایع کوچک در استان خوزستان و نیز میزان تعطیلی در این حوزه از صنعت به نوعی تولید استان خوزستان را بیشتر کرده است
حمایت از صنایع کوچک و زودبازده طبق بیان بسیاری از کارشناسان اقتصادی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای عبور از بحران بیکاری و رسیدن به اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

این موضوع در استان خوزستان که رتبه بالایی در آمار بیکاری دارد و به دلیل وجود منابع غنی دارای شرایط منحصربه‌فردی است اهمیت بیشتری پیداکرده و وظیفه دولت را در این استان افزون می‌کند و هر عملی در خلاف این موضوع منتج به تعطیلی واحدهای تولیدی به‌خصوص صنایع کوچک می‌شود.

خطر عدم‌حمایت از صنعت در مرحله اول متوجه صنایع کوچک و تولیدکنندگانی است که از پشتوانه مالی کمتری برخوردار هستند. این عدم‌حمایت درنهایت در آمار صادرات کشور تأثیر منفی داشته و اقتصاد کشور را تضعیف می‌کند.

درحالی‌که بیکاری مهم‌ترین دغدغه کشور و به‌خصوص مردم خوزستان است عدم توجه و حمایت از تولیدکنندگان در استان خوزستان برخی صنایع کوچک این استان را به سمت ورشکستگی و تعطیلی سوق داده و آمار بیکاری ر ا بیشتر کرده است.

عدم پرداخت مطالبات کارگران شرکت بوستان را بیکار کرد

شرکت بوستان اروند یکی از همین تولیدکنندگان است که عدم‌حمایت از تولیدات بومی استان خوزستان دامن این شرکت را نیز گرفته و فعالیت آن را متوقف کرده است.

محمدرضا نادمی اظهار داشت: کارخانه ما که تجهیزات آموزشى، میز و نیمکت مدرسه، مبلمان شهرى و مخازن سطل زباله شهری تولید می‌کند و تنها کارخانه تخصصى سازنده این موارد در استان خوزستان است مدتی است که تعطیل‌شده است.

مدیر شرکت بوستان اروند بابیان اینکه 68 نفر از افراد بومی منطقه در این کارخانه که در شهرک صنعتی خرمشهر واقع‌شده مشغول به کار بودند، عنوان کرد: در حال حاضر توان پرداخت حقوق عقب‌افتاده این تعداد را نیز نداریم که به دلیل مشکلات از کار بیکار شدند.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی تعطیلی شرکت چیست، بیان کرد: مطالباتی از استانداری خوزستان و شهرداری‌های آبادان، خرمشهر، اهواز، بندر امام و ماهشهر داریم که تاکنون پرداخت‌نشده‌اند و این موضوع منجر به تعطیلی شرکت شده است.

نادمی اعلام کرد: ما به پشتیبانى قرارداد حاضر جهت سرعت بخشیدن به فرآیند و کیفیت تولید اقدام به خرید تجهیزات و دستگاه‌های مختلف ازجمله جوش دائم کار، ساخت قالب‌های خم و پرس و غیره کردیم و جهت توسعه و بهبود خط تولید  با بنیه مالى خود اقدام به ساخت یک سوله جدید به مساحت 1100 متر مخصوص تولید مخازن کردیم.

وی عنوان کرد: تاکنون حدود 1500 میز و نیمکت و 700 صندلی معلم برای فروش به مدارس تولید کردیم اما به دلیل عدم خرید از طرف سازمان نوسازی مدارس و آموزش‌وپرورش این وسایل در انبارهای ما در حال خاک خوردن هستند.

    

استانداری خوزستان به تعهدات خود در پرداخت دیون و اجراى قراردادهایش عمل کند

این تولیدکننده خوزستانی در پاسخ به این پرسش که تولیدات شما در چه سطح کیفی قرار دارند، عنوان کرد: تولیدات ما مطابق استاندارد بوده و رنگی که استفاده می‌کنیم از بهترین نوع رنگ کوره‌ای الکترواستاتیک است.

وی با اشاره به حفظ استاندارد آموزش‌وپرورش در محصولات تولیدی، اظهار داشت: استانداردهای ما در مواردی از این مقدار نیز فراتر رفته و به سطح صادراتی رسیده است.

نادمی افزود: در نمایشگاه‌های مختلفی مانند نمایشگاه استانى و بصره نیز حاضر شدیم و نمونه محصولات ما با بسیاری از نمونه‌های خارجی قابل‌رقابت بوده است.

مدیر شرکت بوستان اروند بیان کرد: اما اگر در استان خودمان از ما حمایتی نشود و مانند امروز به تعطیلی بربخوریم طبیعتاً امکان حضور در بازارهای خارجی را نیز پیدا نمی‌کنیم.

وی گفت: به علت عدم پرداخت بدهی‌ها و کمبود بودجه چندین بار برق و گاز کارخانه قطع شد و با ادامه بحران وضعیت کارخانه به تعطیلی کشیده شد.

نادمی در پاسخ به این پرسش که چه اقدامی برای احیاء این شرکت و مشغول به کار شدن افراد بومی در آن موردنیاز است، اظهار داشت: چنانچه استانداری خوزستان به تعهدات خود در پرداخت دیون و اجراى قراردادهایش عمل کند، پیگیر مطالبات ما از شهرداری‌ها باشد و سازمان نوسازی مدارس نیز  طبق وعده خود، خریدهایش را انجام دهد امکان شروع به کار ما نیز فراهم می‌شود.

چرا سازمان نوسازی مدارس باوجود ظرفیت‌های استانی خریدهای خود را از خارج استان انجام می‌دهد؟!

رضا صلبوخی نیز در همین باره گفت: تا زمانی که استانداری خوزستان سازمان نوسازی مدارس در استان خوزستان را ملزم به خرید از محصولات بومی نکند مشکل حل نمی‌شود.

رئیس شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر گفت: این مشکل محدود به همین کارخانه نیست و برخی نهادها و ادارات در آبادان و خرمشهر از تولیدات بومی حمایت نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه پیگیری درباره این تولیدکننده داشته‌اید، عنوان کرد: با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند قرار شد تا بخشی از هزینه‌ای که این سازمان صرف نوسازی مدارس می‌کند به خرید تجهیزات مدارس از این تولیدکننده اختصاص یابد اما این کار کافی نیست.

صلبوخی عنوان کرد: متأسفانه شرکت بوستان اروند در سطح استان موردعنایت قرار نگرفته است و سازمان نوسازی مدارس در استان خوزستان خرید خود را از خارج استان انجام می‌دهد.

وی اعلام کرد: استانداری خوزستان باید پیگیر موضوع باشد و از سازمان نوسازی مدارس بپرسد که چرا باوجود ظرفیت‌های استان خوزستان خریدهای خود را از خارج استان انجام می‌دهد و تولیدکننده‌های بومی به تعطیلی کشانده می‌شوند.

توجهی فراتر از شعار

اگر از تولیدکنندگان در استان خوزستان حمایت نشود و تحولی در این حوزه صورت نگیرد تعطیلی‌هایی از این قبیل دامن دیگر شرکت‌ها را گرفته و درنهایت می‌تواند تولید و اقتصاد را در خوزستان تحت تأثیر شدید خود قرار دهد.

پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم اتکا به نفت و اقتصاد تولید محور، ضروری است تا به تولیدکنندگان به‌خصوص در صنایع کوچک توجهی فراتر از شعار شود.

با توجه به انتخاب مجدد رئیس‌جمهور و همچنین حضور گسترده مردم خوزستان در انتخابات گذشته، از دولت و استانداری خوزستان به‌عنوان نماینده دولت در استان انتظار می‌رود توجه به ظرفیت‌های بومی را در اولویت کاری خود قرار دهد تا پس‌ازاین به‌جای تعطیلی تولیدی‌ها شاهد احیا و افزایش تعداد و کیفیت تولید در استان پرظرفیت خوزستان باشیم.

مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
الهه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
0
3
صنعت شوخی بردار نیست و بچه هامون باید روی میز صندلی و امکاناتی که حقشون هست بشینند و درس بخونند و وباید به مردم ارزش داد اگه این کارخونه یا شرکت یا هر چی که هست خوب و با کیفیت بوده باشه و مدیریت درست و حسابی داشته باشه و هی آویزون به دولت و این طرف اونطرف نبوده باشه قطعا میتونه سر پا وایسته اما اگه با رانت این و اون اداره میشده یا میخواد بشه همون بهتر نباشه چون باید رقابت باشه تا درست بشه وگرنه اجناس بی کیفیت مثل گذشته دمار مردم رو در میارن
:
:
:
آخرین اخبار