تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۱۸۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جرم گیری مینای دندان را از بین نمی برد
جرم گیری یک راه درمانی است و برخلاف تصور برخی از افراد مینای دندان را از بین نمی برد
یک متخصص جراحی لثه و ایمپلنت گفت: جرم گیری یک راه درمانی است و برخلاف تصور برخی از افراد مینای دندان را از بین نمی برد.

دکتر ندا رسایی چهارشنبه اظهار کرد: در صورت مسواک نزدن و رعایت نکردن بهداشت دهان بلافاصله میکروب ها روی سطوح لثه و دندان تجمع کرده و به تدریج ساختار میکروبی تبدیل به ساختار پیچیده تری به نام پلاک میکروبی می شود.

وی افزود: در واقع جرم، پلاک میکروبی است که مواد معدنی روی آن رسوب کرده و بالا یا زیرلثه به وجود می آید .

رسایی ادامه داد: جرم دندان ابتدا به رنگ سفید نمایان می شود و به تدریج بر اثر تجمع رنگدانه های غذایی یا نوشیدنی ها تبدیل به جرم های تیره و قدیمی در بالا و زیر لثه می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: مردم تصور می کنند پاک کردن جرم ها باعث تحلیل رفتن دندان ها و لثه ها می شود در حالی که رسوب جرم باعث این حالت می شود بنابراین جرم گیری پیشگیرانه و درمانی است.

وی گفت: جرم گیری با استفاده از وسایل پیشرفته و تکنیک های صحیح انجام شده و به مینای دندان آسیب نمی رساند چون مینا به عنوان سخت ترین ماده بدن انسان و حتی از استخوان ها محکم تر است و 97 درصد مینا از مواد معدنی کلسیمی تشکیل شده است.

رسایی در خصوص اینکه عده ای بعد از جرم گیری از تحلیل رفتن لثه های خود شکایت دارند اظهار کرد: برخی از افراد چندین سال دندان های خود را جرم گیری نکرده اند در نتیجه جرم ها به قدری انباشته شده که به سمت ریشه های دندان پیش روی کرده است حتی گاهی جرم آن قدر زیاد شده که دندان لق می شود.

این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت بیان کرد: زمانی که به بهداشت دندان توجهی نشود، جرم های دندان به مرور روی هم انباشته شده و حالت ناهموار و زبری ایجاد می کند در نتیجه میکروب های جدید تر راحت تر رسوب کرده و تشکیل پلاک میکروبی بر روی جرم ها تسریع می شود و به سمت تحلیل ریشه می رود.

وی ادامه داد: جرم ها مانند سیمان قطوری دندان را می پوشاند و بعد از پاک شدن، فضای خالی ریشه دندان ها در مجاور هوا و آب سرد درد می گیرد.

رسایی اضافه کرد: برای رفع این مشکل باید باید از ژل ها و خمیردندان های ضد حساسیت در مطب یا روزانه در منزل به مدت یک یا 2 هفته استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص دفعات انجام جرم گیری گفت: انجام جرم گیری به میزان تشکیل جرم و مراقبت از دندان بستگی دارد چون برخی از افراد هر 6 ماه یکبار باید انجام دهند اما دندان ها حداقل سالی یک بار باید از نظر داشتن جرم بررسی و در صورت لزوم جرم گیری بالا و زیر لثه انجام شود.

وی در خصوص مراقبت از دندان و استفاده از خمیردندان های مناسب اظهار کرد: استفاده از نخ دندان و مسواک زدن به روش صحیح از اصول اولیه است.

رسایی افزود: خمیردندان های سفید کننده بیشتر جنبه تبلیغاتی ولی خمیردندان های ضدحساسیت حالت درمانی دارند و خمیردندان های ضد جرم نیز مناسب است.

این متخصص جراحی لثه و ایمپلنت ادامه داد: خمیر دندان های سفید کننده بیشتر برای افراد سیگاری و مصرف کننده چای و قهوه مناسب است ومواد ساینده بیشتری دارد.

وی گفت: استفاده از نمک برای شستن دندان به هیچ وجه توصیه نمی شود چون به شدت ساینده است و مینای دندان را از بین می برد و خراشیدگی دندان و تحلیل لثه را ایجاد می کند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار