تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۱۵۱۹۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان:
شهرهای نفتی خوزستان به مخروبه تبدیل شدند
شهرهای نفتی همچون مسجدسلیمان، آغاجاری و هفتکل پس از استخراج نفت به یک مخروبه تبدیل شدند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: شهرهای نفتی همچون مسجدسلیمان، آغاجاری و هفتکل پس از استخراج نفت به یک مخروبه تبدیل شدند.

امید حاجتی ظهر امروز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر نفت اظهار کرد: ۱۱۵ پروژه به برنامه‌های ملی اختصاص داده شده که از این تعداد ۱۱۱ پروژه مصداق استانی دارند. برای این پروژه‌ها برش استانی تعریف شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها بین ۳۱ دستگاه اجرایی استان تقسیم شده‌اند که با ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه هستند. این میزان پیشرفت فیزیکی که مورد نظر ما نیست، به چند دلیل است که از آن جمله می توان به معرفی نکردن برخی از وزارت‌خانه ها هنوز متولی مشخص و پاسخگویی برای استان‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان تصریح کرد: برخی از وزارتخانه ها نیز تاخیر در تعریف برش استانی و اهداف و تکالیف استانی داشتند و برای اینکه بیش از این از تعریف برش استانی عقب نمانیم، بر اساس سهمی که بخش‌های مختلف از اقتصاد ملی داشتند، اهداف پروژه‌های استانی تعریف شد.

حاجتی با اشاره به اینکه در کنار این دو علت، برخی پروژه‌ها با اشکال اعتباری مواجه بودند، گفت: ۲۴ طرح شاخص در استان خوزستان نظیر سیاست‌هایی که برای اقتصاد مقاومتی تعریف شده، برنامه‌ریزی شده و به تکالیفی که در سطح ملی تعیین شده است، افزوده شد.

وی ادامه داد: از جمله این طرح ها، فعال کردن بنادر شادگان و سجافی است که جزء مناطق محروم استان هستند و از نظر نرخ بیکاری تاثیر بسیار خوبی در رونق بخشی په اقتصاد این مناطق داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان یادآور شد: تقویت حوزه گردشگری با اولویت توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبی در استان با توجه به ظرفیت سدها و آب‌های جاری در استان، تدوین بسته حمایت از ارتقای معیشت مرزنشینان با توجه به مسائل امنیتی و اقتصادی، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و برگزاری همایش‌هایی که منجر به عقد تفاهمنامه‌های ارزشمند شد.

حاجتی اضافه کرد: تأسیس ۴۸ شرکت دانش بنیان و افزایش تولیدات و محصولات دانش بنیان به میزان ۲۶۵ محصول جدید، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های توان مشاوران و پیمانکاران بومی در تامین قطعات و تجهزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، تصویب طرح توسعه پایدار استان و اختصاص ردیف اعتباری جداگانه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، تدوین طرح توسعه اقتصادی شهرستان‌ها بر اساس برنامه آمایش سرزمین، تدوین سند توسعه شیلات باتوجه به ظرفیت بسیار خوب موجود در حوزه آبزی‌پروری، تدوین سند توسعه روستایی و تثبیت روستانشینی از جمله این فرصت ها هستند.

وی عنوان کرد: در سال ۹۲ نرخ تورم ۹.۳۱ درصد بوده و این رقم در سال ۹۵ به ۱.۸درصد رسیده است. نرخ بیکاری ۱.۱۳ بوده با تلاش‌های صورت گرفته به ۷.۱۲ رسیده که امیدواریم با برنامه‌هایی که امسال در دست اقدام داریم، اقدامات مؤثرتری در جهت کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اشاره به اینکه ارزش صادرات غیرنفتی از ۲.۴ میلیارد دلار به ۵.۶ میلیارد دلار افزایش یافت، یادآور شد: در بحث اقتصاد دانش بنیان که از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، از ۷۹ شرکت به ۱۲۷ شرکت رسیدیم و تعداد محصولات از ۴۶ محصول به ۳۱۱ محصول افزایش یافته است.

حاجتی بیان کرد: وزارت نفت با توجه به ظرفیت‌های خود می‌تواند جبران کامل خسارت زیست محیطی ناشی از فعالیت‌های نفتی در استان خوزستان است که انتظار می‌رود شاهد تغییر مبنای محاسباتی در عوارض آلایندگی باشیم.

وی افزود: در حال حاضر بر مبنای هزینه تولید این عوارض پرداخت می‌شود در صورتی که در قانون پیش‌بینی شده است بر مبنای درآمد حاصل از فروش این عوارض پرداخت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: این تفاوت ارزش بسیار قابل توجه و منابع پایداری برای استان ایجاد می کند که انتظار می رود طبق قانون این تغییر ایجاد شود تا به شتاب بخشیدن به جبران عقب ماندگی ها ببخشد.

حاجتی تصریح کرد: معتقدیم سایه سنگین نفت بر اقتصاد استان خوزستان موجب شد بسیاری از بخش‌ها توسعه پیدا نکند. به عنوان مثال در حوزه گردشگری تنها استانی هستیم که از ثبت جهانی سه اثر باستانی بهره‌مند هستیم.

وی ادامه داد: خوزستان از ظرفیت گردشگری جنگ بهره‌مند است و در کنار این ظرفیت‌ها از ظرفیت‌های گردشگری آبی و سلامت برخورداریم اما هیچ توسعه‌ای در این بخش‌ها صورت نگرفته است؛ این اتفاق به صورت خاص در شهرستان‌های نفتی رخ داده به صورتی که شهرهای نفتی همچون مسجدسلیمان، آغاجاری و هفتکل پس از استخراج نفت به یک مخروبه تبدیل شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درخواست کرد: انتظار این است با توجه به اینکه این شهرها دین خود را به صنعت نفت و کشور ادا کرده‌اند در راستای احیای مسئولیت‌های اجتماعی نفت به این شهرها کمک شود تا سه برنامه احیاء و توسعه شهرهای نفتی با مشارکت وزارت نفت تدوین و اجرایی شود.

حاجتی بیان کرد: عدم تناسب فعالیت های میان دستی و بالا دستی در حوزه نفت نیز برای استان مشکل ایجاد کرده و سهم استان حدود ۶۵ درصد در تولید نفت خام است اما سهم پالایش نفت ما ۱۹ درصد است.

وی با بیان اینکه سهم خوزستان در تولید صنایع  بالادست پتروشیمی ۳۵ درصد است اما سهم میان دستی و پایین دستی ما ۳ درصد است، ادامه داد: تقاضا داریم در این راستا کمک شود جایی که سرمایه گذاران باید به سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای مجوزهای فاینانس معرفی شوند. اختصاص فاینانس مناسب سرمایه گذاری در خوزستان در راستای برنامه آمایش ملی می‌تواند کمک کند سرمایه گذاران متقاضی جذب شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: وزارت نفت می‌تواند در خصوص توسعه مناطق ویژه اقتصادی به ویژه در حوزه نفت به استان خوزستان کمک کند.

حاجتی ادامه داد: خوزستان استان اول به لحاظ تن کیلومتر کالای حمل شده از مبداء است اما وضعیت تناسب ‌کیفیت راه‌ها با این رتبه بسیار ضعیف است. نسبت بزرگ راه و آزادراه به کل راه استان دارای رتبه ۱۴ کشور هستیم که باعث ایجاد حوادث و افزایش مرگ و میر شده است.

وی گفت: وزارت نفت می‌تواند در بخشی که استفاده بیشتری از راه‌ها دارد، در توسعه راه ها کمک کند. همچنین با توجه به تبصره یک قانون بودجه در خصوص پیش بینی اختصاص قیر رایگان از طریق وزارت نفت، به خوزستان اختصاص مناسب‌تری داده شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: یکی از اتفاقاتی که در استان رخ می دهد، رونق تولید و بهبود فضای کسب و کار است؛ بخشی از این برنامه در حوزه صادرات است و سال گذشته ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی بانک ها با نرخ حداقل ۱۸ درصد به واحدهای تولیدی خوزستان اختصاص داده شد.

حاجتی اضافه کرد: این تسهیلات به واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد و آنهایی که به دلیل مشکل سرمایه در گردش با ظرفیت ۳۰ درصد فعالیت می کنند، اعطا شد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار