تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۱۵۱۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس جهاد کشاورزی خوزستان:
وزیر نفت تامین آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری را پیگیری کند
تقاضا داریم‌ وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان خوزستان نسبت به اخذ مجوز تامین آب موردنیاز برای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری خوزستان اقدام کند و در این زمینه رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تقاضا داریم‌ وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان خوزستان نسبت به اخذ مجوز تامین آب موردنیاز برای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری خوزستان اقدام کند و در این زمینه رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.
 
کیخسرو چنگلوایی در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خوزستان که امروز، دوم شهریورماه در محل استانداری در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان مهم‌ترین قطب کشاورزی کشور است و با ۱۶ میلیون تن رتبه اول تولیدات محصولات کشاورزی را در کشور دارد.
 
وی با بیان این‌که 14 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کل کشور در خوزستان است، افزود: همچنین حدود ۱۸ درصد محصولات زراعی کشور نیز در این استان تولید می‌شود. استان خوزستان در ۶ سال گذشته همواره رتبه نخست تولید گندم و خرید تضمینی آن را به خود اختصاص داده است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که در سال جاری ۱۴ درصد کل خرید تضمینی گندم کشور در خوزستان اتفاق افتاد، تصریح کرد: ۵۰ درصد شکر تولیدی کشور و ۴۰ درصد نیاز کشور به این محصول، در خوزستان تامین‌ می‌شود.
 
چنگلوایی ادامه داد: حدود ۳۸ درصد ذرت موردنیاز در خوزستان تامین و ۵۰ درصد صادرات خرمای کشور توسط خوزستان انجام می‌شود.
 
وی با بیان این‌که در طول دوره دولت یازدهم اتفاقات خوبی نسبت به سال‌های قبل رخ داد که از جمله آن می‌توان به افزایش تولید محصولات اشاره کرد، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا افق ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۲۵ میلیون تن محصولات کشاورزی برسیم که نیازمند اقدامات زیربنایی است.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی امسال ۳۵ پروژه در قالب دو برنامه تدوین و مقدمات کار انجام شده است اما در این زمینه با دو چالش عمده روبرو هستیم که باید برای حل آن‌ها تلاش شود.
 
چنگلوایی با اشاره به این‌که فاز نخست طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری امسال به پایان می‌رسد، گفت:  در سال ۹۲ و سفر رئیس جمهور به خوزستان اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مصوب شد که فاز نخست آن امسال به پایان می‌رسد اما پس از گذشت سه سال علی رغم‌پیگیری‌های خوب صورت گرفته در استان و تلاش‌های وزارت‌خانه هنوز مجوز تامین آب فاز دوم در سطح ۲۲۳ هزار هکتار برای این طرح اخذ نشده است.
 
وی افزود: این امر باعث عقب افتادگی سه ساله اجرای طرح شده است و در حال حاضر نیز اجرای آن در صورت اخذ مجوز با ۴۰ درصد افزایش هزینه همراه خواهد بود. تقاضا داریم‌ وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان خوزستان نسبت به اخذ این مجوز رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم را داشته باشد.
 
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در استان‌های بالادست خوزستان در حوضه‌های پنچ‌گانه رودخانه‌های استان، برداشت‌های بی رویه، غیرکارشناسی و بدون مجوز صورت می‌گیرد. این برداشت‌ها هیچ‌گونه هم‌خوانی با طرح جامع وزارت نیرو نداشته و خوزستان را دچار مشکل کرده‌اند.
 
وی خاطرنشان کرد: در بحث صادرات غیر نفتی به کشور عراق، عدم ثبات برنامه‌ریزی در این کشور به دلیل نداشتن تقویم وارداتی، افزایش تعرفه صادرات و عدم وجود امکان حمل یکسره محصولات کشاورزی به این کشور مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید برای حل آن‌ها اقدام کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار