تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۱۵۲۰۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خبر خوش برای دانشجویان کارشناسی ارشد
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دیگر نگران کسر نمره به خاطر تأخیر در دفاع از پایان‌نامه‌‌هایشان نباشند چون هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کسر نمره به خاطر تأخیر در دفاع از پایان‌نامه را غیرقانونی اعلام کرده است
دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دیگر نگران کسر نمره به خاطر تأخیر در دفاع از پایان‌نامه‌‌هایشان نباشند چون هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، کسر نمره به خاطر تأخیر در دفاع از پایان‌نامه را غیرقانونی اعلام کرده است.

شورای آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت مقرر کرده بود که دانشجویانی که در دفاع از پایان‌نامه خود تأخیر داشته باشند، متناسب با تأخیر صورت گرفته، نمره منفی دریافت می‌کنند.

این مصوبه با شکایت یکی از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه مواجه می‌شود که شاکی در شکایت تقدیمی خود به دیوان عدالت اداری اعلام کرد است:اینجانب «سیده مبارکه موسوی‌راد» دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت ایران در رشته مهندسی فناوری اطلاعات بنا به دلایلی که عمدتاً به سیستم دانشگاه مربوط می‌شود، با تأخیر موفق به دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد خود شدم. به همین دلیل طبق مصوبات داخلی شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه با کسر نمره ارزشیابی 6 نمره‌ای مواجه شدم به گونه‌ای که نمره 20 ارزشیابی شده توسط داوران در جلسه دفاع به نمره 14 در کارنـامه اینجانب تغییر کـرده است. ایـن جریمه نامتعارف، خلاف اصول کلی علمی، حقوق مکتسبه، قاعده قبح عقاب بلابیان و خلاف صریح مـواد 20، 22، 37، 38 و 39 آیین نـامه آمـوزشی دوره کارشناسی ارشـد مصـوب 15 فروردین 1388  شورای برنامه ریزی آموزش عالی است که توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است و البته خارج از اختیارات تحصیلات تکمیلی دانشگاه است.

در شکایت این دانشجو آمده است: اینجانب عاجزانه، ابطال مصوبه یاد شده و استرداد و احتساب نمره واقعی پایان نامه خود را خواستارم. لازم به ذکر است که بنده در دوره تحصیل به دلیل زایمان از یک ترم مرخصی زایمان استفاده کردم و با تمام مشکلات موجود با انتشار دو مقاله مستخرج از پایان‌نامه، نمایه شده در پایگاههای علمی جهان اسلام (ISC) و ISI، (بدون احتساب نمره پایان نامه) با معدل بالای 17 موفق به گذراندن دوره کارشناسی ارشد شده‌ام و پس از دو بار درخواست به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه جهت اصلاح نمره پایان نامه خویش، با مخالفت این شورا روبرو گشتم. لذا درخواست عاجزانه خود را جهت احقاق حق تضییع شده خود به این مقام قضایی تقدیم می‌کنم.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری هم پس از اینکه دانشگاه علم و صنعت به شکایت مطروحه پاسخ نداده، در تاریخ 17 مرداد 1396 با حضور رئیس، معاونین، رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء، حکم به ابطال مصوبه شورای مذکور داد.

در حکم این هیئت آمده است:  نظر به اینکه مطابق ماده 22 آیین نامه دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته مصوب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سال 1388، ارزشیابی پایان نامه در جلسه دفاعیه توسط هیئت داوران انجام می‌شود و در مواد 36 و 37  آیین نامه مذکور، در رابطه با کسر نمره ارزشیابی پایان نامه به علت تاخیر در دفاع آن، اختیاری برای شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی پیش بینی نشده است، بنابراین بند 11 مصوبه شورای آموزش تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص ارزشیابی پایان نامه کارشناسی ارشد مبنی بر کسر نمره به لحاظ تاخیر در دفاع پایان نامه، خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب است و به استناد بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار