تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴
کد خبر: ۱۵۲۱۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزییات کشف اشیای تاریخی در اندیمشک
معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان جزییات کشف آثار تاریخی در اندیمشک را تشریح کرد
معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان جزییات کشف آثار تاریخی در اندیمشک را تشریح کرد.

مرجان شوشتری اظهار کرد: بعد از اطلاع از به دست آمدن تعدادی اشیاء شامل تعدادی استخوان و اشیاء سفالی در شهرستان اندیمشک، کارشناسان میراث فرهنگی به محل عزیمت کرده و به بررسی موضوع پرداختند.

او با بیان این‌که اداره‌ی میراث فرهنگی اندیمشک بعد از توقف فعالیت طرح، اقدام به جمع آوری آثار ثبت شده نمودند، افزود: ادامه‌ی فعالیت طرح منوط به تهیه‌ی گزارش باستان‌شناسی و تعیین تکلیف آثار باستانی و کسب مجوز از سازمان میراث فرهنگی است.

شوشتری با اشاره به این‌که مطالعات نشان می‌دهد که داده‌های حاضر مربوط به یک تدفین از نوع چاله‌ای ساده هستند، تصریح کرد:  بر اساس آن‌چه از سفال‌ها و نوع تدفین برداشت می‌شود، مواد فرهنگی به دست آمده می‌تواند مربوط به بخشی از دوره‌ی اشکانی باشد چراکه تدفین چاله‌ای ساده در دوره‌ی اشکانی به وفور دیده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی سفال‌های این دوره، فرم، جنس و نقوش موجود با سفال‌های دوره‌ی اشکانی همخوانی دارد اما با در نظر گرفتن این‌که سفال‌های شاخص دوران میانی و متأخر اشکانی کمتر در مجموعه حضور دارند، امکان این‌که این مجموعه مربوط به بخش پایانی دوره‌های سلوکی باشد نیز وجود دارد. بنابراین با احتیاط می‌توان گفت احتمالا این داده‌ها در بخش پایانی دوره‌ی سلوکی و قسمت اتبتدایی اشکانی قرار می‌گیرند.

شوشتری تأکید کرد: هرگونه نتیجه گیری قطعی و نهایی منوط به انجام کاوش و مطالعات تکمیلی بیشتر در این زمینه است.

گفتنی است؛ در تاریخ 30 مرداد 96 یک شرکت پیمانکاری که در حین انجام یک پروژه ی آب و فاضلاب شهری در شهرستان اندیمشک، با تعدادی آثار سفالی و یک تکه استخوان مواجه شدند  که از همان زمان بررسی‌ها درخصوص اشیاء به‌دست آمده آغاز شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار