تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۵۲۲۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل موسسه جهاد نصر عنوان کرد:
کاشت نهال و آبرسانی دوهدف اصلی برای مهار ریزگردها
برای جلوگیری از وقوع ریزگردها دو هدف را از جمله کاشت نهال و تامین آب این نهال ها را در نظر گرفته ایم
مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: برای جلوگیری از وقوع ریزگردها دو هدف را از جمله کاشت نهال و تامین آب این نهال ها را در نظر گرفته ایم.

یدالله شمایلی عصر امروز در همایش دستاوردهای دولت در بحث ریزگردها که به مناسبت هفته دولت در سالن همایش سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان  برگزار شد اظهار کرد: جهاد نصر یک موسسه عمومی غیردولتی است که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی در حال فعالیت است.

وی افزود: موسسه جهاد نصر در ابتدا تنها مجری طرح 550 هزار هکتاری دستور مقام معظم رهبری بود که این طرح به عنوان بزرگترین طرح کشاورزی در حال انجام است.

شمایلی اظهار داشت: 208 هزار هکتار از اراضی خوزستان در حال نهال کاری و مهار ریزگرد توسط موسسه جهاد نصر است.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر خاطرنشان کرد: عملیات نهال‌کاری از سوی دولت در سال های 93 و 95 به ما ابلاغ شد تا با همکاری با مقامات استانی و کشوری کانون‌های داخلی پدیده ریزگردها را در استان خوزستان حل کنیم.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر گفت: وسعت بیابان‌های استان خوزستان 1.2 میلیون هکتار  است که 350 هزار هکتار کانون گرد و غبار را شامل می‌شود و در صورت اهمیت ندادن به  آنها، این بیابان ها در معرض تولید ریزگردها قرار خواهند گرفت و با بروز این امر مهار گرد و غبار با مشکل مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 93 و 95 سازمان محیط زیست و دستگاه‌های ذیربط مطالعاتی را در خصوص کانون ریزگردها داشتند گفت: 7 کانون از جمله کانون هورالعظیم، کانون شمال شرق و شمال غرب و کانون‌های در شرق امیدیه و هندیجان و شرق هندیجان وجود دارد که در حال حاضر بیشتر تمرکز و مرکز فعالیت و اولویت ما کانون جنوب و جنوب شرق است.

شمایلی گفت: ما در کنار فعالیت در کانون جنوب و جنوب شرق در حال حاضر دیگر کانون‌ها را هم مدنظر و توجه قرار دادیم تا همزمان به آنها هم رسیدگی شود.

وی اظهار داشت: دو هدف کلی در دستور کار موسسه جهاد نصر است یکی کاشت نهال‌ها و دیگری تامین آب این نهال‌ها است که برای اجرای تامین آب به نهال‌ها نیاز به یک کانال است که در حال حاضر در حال انجام است همچنین باید مدنظر قرار داد که کاشت نهال‌ها در ابتدا و در سال‌های اول نمی‌تواند از بروز پدیده ریزگردها جلوگیری کنند و ما مجبور هستیم در مناطق بحرانی از کانال‌های آبرسانی برای مرطوب نگه داشتن این اراضی استفاده کنیم.

مدیر عامل موسسه جهاد نصر در پایان عنوان کرد: ما در کنار هر کار نهال کاری و ... که برای مقابله با ریزگردها انجام می‌گیرد یک تیم مشاوره نیز در نظر گرفته‌ایم.

پدیده ریزگردها باعث شد همه بدانند خوزستان چه ظرفیت‌هایی را در حال از دست دادن است

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها در استان با تمام بی رحمی‌های خود بر استان خوزستان به عنوان یک رحمت بود گفت: پدیده ریزگرد سبب شد تا استان خوزستان کانون توجه قرار گیرد و همه کشور بداند که چه ظرفیت‌هایی استان دارد و چه ظریفت‌هایی را در حال از دست دادن است.

فرامند هاشمی‌زاده ظهر امروز در همایش دستاوردهای دولت در زمینه ریزگردهای استان خوزستان که در سالن همایش سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان برگزار شد اظهار کرد: پدیده ریزگردها از قدیم ایام در استان خوزستان وجود داشته به گونه‌ای که آب‌ها از چذابه تا هور‌العظیم و اروند کنار تا به تالاب شادگان از این پدیده زیست محیطی جلوگیری می‌کردند و این پدیده توسط آب‌های این نهرها و تالاب‌ها کنترل طبیعی می‌شد.

وی افزود: تخریب  اکوسیستم قدیم این مناطق  متاسفانه توسط عوامل مختلف با دخالت انسان  سبب تشدید این پدید شد همچنین اجرای پروژه‌های عظیم صنعتی و کشاورزی مازاد بر امر تخریب اکوسیستم بود.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها در استان با تمام بی رحمی‌های خود بر استان خوزستان به عنوان یک رحمت هم است گفت: پدیده ریزگرد سبب شد تا استان خوزستان کانون توجه قرار گیرد و همه کشور بداند که چه ظرفیت‌های استان دارد و چه ظریفت‌هایی را در حال از دست دادن است.

هاشمی‌زاده عنوان کرد: استان خوزستان از دانش فراوان و افراد و اساتید معتبر بهره‌مند است که نشان داد ما از چه ظرفیت‌های عظیم انسانی و دانشی برخوردار هستیم و این موضوع ره‌آورد همین پدیده است.

وی گفت: یک طرح جامع در محیط زیست و هواشناسی در حال انجام است و آن احداث 60 کیلومتر کانال برای آبرسانی به نهال کاری در مناطق و کانون‌های داخلی ریزگرد است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در پایان اظهار کرد: اگر همراهی مردم چه در کشور و چه در استان نبود همین موفقیت‌های اندک هم به دست نمی‌آمد همچنین باید دقت داشت که در این رابطه زیر ساخت‌های آب و فاضلاب، احیای کارون، طرح 550 هزار هکتاری اگر با همین الفت و همکاری و همراهی انجام شود نتایج و تبعات خوبی را در خصوص کنترل ریزگردها به همراه خواهد داشت.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
United Arab Emirates
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
0
0
واقعا باعث تاسفه که این شهر و دیار باید به حد مرگ و فوت و نابودی برسه که برخی ها بهش نگاه کنن
اونم بخاطر ترس از ...
مردم حق شون رفاه و آسایشه
مثل همون چیزی که برای خودتون و خونواده هاتون دوست دارید
شما ها اومدین شدین مسئول و قدرت و پول ها رو دست گرفتین که خدمت کنین بهمردم و شهر و دیارشون رو آباد نگهدارید
اونوقت منتظرید تا جیغ مردم دربیاد بعد برید براشون کاری کنین
ای خاک بر سر این طرز تفکر
باید پیشاپیش و نگفته نیازها رو تشخیص داد و رفع و رجوع شون کرد
نه این وضع حال حاضر
:
:
:
آخرین اخبار