تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۵۲۳۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان:
اولویت ساخت کتابخانه های خوزستان با مناطق محروم است
اولویت ساخت کتابخانه های عمومی در این استان با مناطق محروم است و در این مدت چند روستا و منطقه محروم صاحب کتابخانه شده اند
سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان گفت: اولویت ساخت کتابخانه های عمومی در این استان با مناطق محروم است و در این مدت چند روستا و منطقه محروم صاحب کتابخانه شده اند.

منصور کوهی رستمی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری خود در نمایشگاه هفته دولت استان خوزستان اظهار کرد: در دولت تدبیر و امید، متناسب با سیاست های دولت مبنی بر گسترش زنجیره کتابخانه ها تلاش هایی برای افزایش ضریب کتابخوانی صورت گرفت. یکی از مهمترین برنامه هایی که در دولت یازدهم و به واسطه پیگیری های استاندار و فرماندار صورت گرفت؛ بحث گسترش زنجیره کتابخانه های عمومی به ویژه در مناطق محروم و روستایی بود.

کوهی رستمی بیان کرد: یک کتابخانه در یکی از روستاهای غیزانیه بزرگ با مساحت۲۸۰ متر و اعتبار۵۰۰ میلیون تومان راه اندازی و در اختیار مردم قرار گرفت. بیش از ۲۵ هزار نفر در محدوده کتابخانه زندگی می کنند که کمک شایانی به ارتقای شاخص های فرهنگی، اجتماعی و علمی مردم خواهد کرد.

وی عنوان کرد: از سال ۹۳ کلنگ زنی چندین کتابخانه را شروع کردیم که عمدتا در مناطق محروم هستند. دو کتابخانه در شهر اهواز در مناطق محروم ملاشیه و منبع آب در حال ساخت داریم که هر کدام زیربنای ۷۵۰ متری با ساختمان هایی مجهز هستند.۶۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و تلاش می کنیم که تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسند.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان ادامه داد: روز گذشته در رامهرمز کلنگ ساخت کتابخانه روستای مربچه را به زمین زدیم که در فضای ۲۲۰ متر با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان ساخته می شود.

کوهی رستمی یادآور شد: یکی از کارهایی که در دولت تدبیر و امید رخ می دهد سرعت بخشیدن به روند ساخت و سازها است و قطعا این کتابخانه را تا سال آینده در هفته دولت به بهره برداری می رسانیم؛ در حال حاضر۳۱۰ میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده و پیمانکار هم مشخص و تا هفته آینده شروع به کار می کند.

وی اظهار کرد: بر اساس اعتبارات سال جاری، پنج پروژه جدید را برای امسال کلنگ زنی می کنیم؛ یکی از سیاست های ما این است که اولا این ۱۲ پروژه در حال ساخت را به بهره برداری برسانیم و همچنین پروژه های جدید را شروع کنیم.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد: اعداد و ارقامی که در مورد سرانه مطالعه مطرح می شود؛ هیچ کدام مبنای علمی ندارد؛ آمار در واقع مبنای علمی دقیقی ندارد چون بر اساس خوداظهاری است.

کوهی رستمی عنوان کرد: به طور کلی برای فضای کتاب و کتابخوانی شاخص های مختلفی از جمله فضا ـ زیربنا، تعداد کتاب (سرانه کتاب)، تعداد اعضا و به ازای هرچند نفر یک کتابخانه داریم، وجود دارد.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان تصریح کرد: در استان خوزستان دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه های خوزستان وجود دارد که به ازای هر۱۰۰ خوزستانی ۵۲ جلد کتاب داریم که فاصله زیادی با ایران در افق ۱۴۰۴ دارد.

کوهی رستمی ادامه داد: بر اساس اهداف این افق هر ۱۰۰ نفر باید ۴۰۰ جلد کتاب داشته باشیم که اکنون اختلاف۳۵۰ جلدی با این افق داریم.

وی خبر داد: در حال حاضر ۱۳۷ هزار و ۶۹۳ نفر عضو ۲۱۳ کتابخانه عمومی خوزستان عضو و از این خدمات بهره مند می شوند؛ ۲.۴ دهم جمعیت خوزستان هم اکنون عضو هستند که در شاخص سال ۱۴۰۴ باید به ۳۵ درصد ارتقا پیدا کند.

سرپرست کتابخانه های عمومی خوزستان بیان کرد: مجموعه مساحت و زیربنای ۲۱۳ کتابخانه خوزستان ۹۲ هزار و ۶۸ مترمربع و به ازای هر۱۰۰ خوزستانی دو مترمربع فضای کتابخانه ای داریم که در افق ۱۴۰۴ باید آن را به هشت مترمربع ارتقا دهیم.

کوهی رستمی با اشاره به اینکه به ازای هر۱۰۰ هزار خوزستانی ۴.۵ کتابخانه داریم، ادامه داد: بیشترین مطالعه مردم غالبا رمان و داستان و رده تاریخی در رتبه بعدی قرار دارد.

وی بیان کرد: حضور در فضای مجازی یکی دیگر از برنامه ها برای جذب مردم است؛ یکی از اقدامات خوبی که در دولت تدبیر و امید رخ داده در اعتبارات سال گذشته یک بودجه خوب برای راه اندازی و ساخت کتابخانه دیجیتال خوزستان درنظر گرفتند.

کوهی رستمی بیان کرد: اهمیت کتابخانه دیجیتال این است که هنوز در کشور چنین کتابخانه ای به معنای واقعی کلمه نداریم و شاید اولین کتابخانه دیجیتال کشور را در خوزستان راه اندازی کنیم.

وی در پایان در ارتباط با چالش های پیش روی کابخانه های عمومی خوزستان گفت: وابسته بودن به نیم درصد شهرداری ها یکی از چالش های پیش روی ماست که باید شهرداری ها نسبت به پرداخت آن مکلف شوند. همچنین چالش بعدی هم این است که فضای آموزشی ما کتاب محور نیست و حافظه مدار هست.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار