تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۱۵۲۶۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران و فرانسه قرارداد بازیافت گاز فلر(مشعل) امضا کردند/ مقصد بعدی اهواز است
قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع آوری گازهای مشعل ها (فلر) در اهواز و همچنین مجهز کردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود .

ایران و فرانسه قرارداد همکاری در پارس جنوبی امضا کردند
شرکت ملی نفت ایران، شرکت سفره گس فرانسه و شرکت صنعت سازه ثمین ایران قرارداد بازیافت و مصرف گاز فلر(مشعل) را در یک پالایشگاه پارس جنوبی امضا کردند.

این قرارداد را امروز(چهارشنبه) «علی محمد احمدی» مجری طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و «یان آبریس لکومت» مدیرعامل سفره گس فرانسه و «کوروش آهنج» مدیرعامل شرکت صنعت سازه ثمین ایران در حضور «غلامرضا منوچهری» معاون شرکت ملی نفت و «محمد مشکین فام» مدیرعامل نفت و گاز پارس امضا کردند.

 مدت اجرای این قرارداد 30 ماه در نظر گرفته شده که 24 ماه مربوط به اجرای پروژه و 6 ماه نیزمرحله تحویل به کارفرماست.

هزینه اجرای این پروژه 42 میلیون یورو است.

مطالعات پروژه را تیم مهندسی و برنامه ریزی طرح جامع توسعه پایدار پارس جنوبی و با استفاده از اطلاعات میدانی از منطقه و پالایشگاه فازهای 2 و 3 انجام داده است.

قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح از تجربه به دست آمده برای جمع آوری گازهای مشعل ها (فلر) در اهواز و همچنین مجهز کردن سایر پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی به این فناوری استفاده شود .

شرکت سفره گس فرانسه در زمینه طراحی ساخت و انتقال فناوری مشارکت می‌کند و یک شرکت ایرانی نیز به عنوان شریک در این پروژه انتخاب شده است.

بر این اساس شرکت صنعت سازه ثمین وظیفه تامین و ساخت تجهیزات را عهده دار خواهد بود

بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس درباره افزایش سوزاندن گازهای مشعل و این که آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: بله؛ وقتی روزانه یک میلیون بشکه نفت به تولید اضافه شود طبیعی است سوزاندن گازهایی که با نفت همراه است، افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: کارهایی که باید برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت انجام شود این است که این گازها باید جمع آوری شود و در کارخانه های ان جی ال، شیرین‌سازی و تفکیک شوند. بخشی از آن که گاز طبیعی است به شبکه سراسری ارسال شود و برخی دیگر که مایعات است خوراک پتروشیمی شود.

زنگنه با اشاره به اجرای طرح‌های ان جی ال به ارزش بیش از پنج میلیارد دلار برای کاهش سوزاندن گازهای همراه، گفت: ان جی ال 3100 و 3200، بیدبلند 2، خارک، طرح پالایشگاه قشم برای گاز همراه میدان هنگام، طرح‌هایی هستند که باید تکمیل شوند.

وی ادامه داد: در دولت متعهد شدم تا پایان برنامه ششم جلو سوزاندن بیش از 95 درصد گازهای همراه نفت گرفته شود و به خوراک با ارزش برای پتروشیمی‌ها تبدیل شود

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار