تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۵۲۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان:
ساماندهی زهکش های منطقه دشت آزادگان آغاز شد
معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: طرح لایروبی و ساماندهی زهکش های منطقه دشت آزادگان با اعتبار 140 میلیارد ریال آغاز شده است.


حمیدرضا خدابخشی  درباره زهکش های منطقه دشت آزادگان که در 2 سال اخیر به مزارع کشاورزی سرریز کرده است، اظهار کرد: ساماندهی این زهکش ها موسوم به 'EMD' و 'CMD' برای کاهش سرریز پساب آغاز شده است.
وی هدف از ساماندهی این زهکش ها را تغییر در طراحی آنها عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح، زهکش های 'EMD' و 'CMD' که در حال حاضر در بخشی از مسیر به یکدیگر متصل هستند، جداسازی می شوند.
خدابخشی اضافه کرد: اجرای این طرح با اعتبار 140 میلیارد ریال آغاز و کارگاه ها برپا شده که قرار است ظرف یک سال به اتمام برسد.
وی گفت: اولویت نخست این طرح لایروبی این 2 زهکش بوده که اکنون در حال انجام است، البته لایروبی این زهکش ها از پارسال آغاز شده بود.
خدابخشی دلیل سرریز این زهکش ها را شلتوک کاری اراضی منطقه و تخلیه حجم بالای زهاب به این کانال ها و وجود رسوب، عنوان کرد و افزود: کشت بیش از الگوی مجاز و شیوه آبیاری اراضی باعث سرریز زهاب از این کانال ها شده است.
وی اظهار کرد: کیفیت آب این زهکش ها نشان می دهد که به دلیل آبیاری نامناسب و بی رویه اراضی کشاورزی، آب شیرین رودخانه کرخه به صورت مستقیم وارد زهکش های 'EMD' و 'CMD' شده و با پساب مخلوط می شود که باعث هدرروی آب شده است.
به گفته وی، ظرفیت این زهکش ها 15 مترمکعب بر ثانیه است که اکنون همه ظرفیت آنها پر شده است.
خدابخشی با اشاره به مشکل کمبود آب در حوضه کرخه تاکید کرد: اگر چه کشت برنج، که یکی از گیاهان پرمصرف است، از نظر تخصصی در این منطقه غیرمنطقی قابل توجیه نیست، اما از منظر اجتماعی و اقتصادی با توجه به اینکه مردم منطقه هیچ اشتغالی به جز کشاورزی ندارند و نفت به رغم حضور چند ساله نتوانسته توسعه ای ایجاد کند، از سوی دیگر ممنوعیت چند سال گذشته برای کشاورزی در حوضه کرخه معیشت مردم منطقه را دچار مشکل کرده بود، نمی توان از کشاورزی در این حوضه جلوگیری کرد؛ البته باید برای معرفی الگوی کشت جایگزین و طرح بیمه 'نکاشت' همانند طرح احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی شود.
وی گفت: زهکش های 'EMD' و 'CMD' با هدف تخلیه پساب کشاورزی ساخته نشده، بلکه این کانال ها برای تخلیه سیلاب های رودخانه کرخه در آن منطقه به هورالعظیم احداث شده بود که بعد از راه اندازی شبکه های آبیاری و زهکشی به عنوان زهکش مورد استفاده قرار گرفته است.
خدابخشی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و نبود آب شیرین مکفی در حوضه کرخه همچنین وجود کانون های گرد و غبار در تالاب هورالعظیم برنامه ریزی بر آن شد که زهاب های این دو کانال به حوضچه های 4 و 5 هورالعظیم هدایت شود تا مانع فعال شدن کانون های ریزگرد شود.
وی اظهار کرد: برآورد شده است که در صورت ادامه این روند و مواجه نشدن با خشکسالی، تالاب هورالعظیم تا پنج سال آینده آبگیری مناسبی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، 2 کانال اصلی زهکشی شبکه های کرخه جنوبی موسوم به کانال های EMD و CMD تابستان پارسال طغیان کرد و بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دشت آزادگان خسارت زد. این کانال ها که زهاب های کشاورزی شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه را جمع آوری و به هورالعظیم منتقل می کند.
کشاورزان دشت آزادگان امسال نیز از سرریز این کانال ها دچار مشکل شدند.

*اعتبار 25 هزار میلیاردی برای ساماندهی پساب
معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین گفت: طرح ساماندهی زهاب های کشاورزی استان 25 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی با تاکید بر ضرورت اجرای این طرح افزود: تاکنون اعتباری به این طرح اختصاص داده نشده است.
خدابخشی اضافه کرد: مطالعات طرح ساماندهی زهاب های نیشکر در جنوب استان در مرز خرمشهر انجام شده و قرار است استفاده مجدد از این زهاب ها در طرح موسوم به 'شور ورزی' اجرایی شود.
وی اظهار کرد: مشاور آلمانی این طرح پیشنهاد داده است که آبگیر پساب نیشکر در وضعیت فعلی نگهداری و کنترل شود، زیرا با توجه به شوری بالای زهاب های تخلیه شده در این تالاب، در صورت خشک شدن این تالاب با ریزگردهای نمکی مواجه خواهیم شود.
وی افزود: البته طرح مشاور در حال بررسی و تصویب است و ممکن است اراضی محل تخلیه زهاب نیشکر به عنوان حوضچه تبخیری نیز مورد استفاده قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، هم اکنون زهاب شور کشت و صنعت های نیشکر امیرکبیر و میرزا کوچک خان با وسعت 24 هزار هکتار به اراضی حاشیه جاده اهواز به خرمشهر تخلیه می شود که این زهاب ها بعد از حدود 20 سال آبگیر بزرگی (با شوری حدود 30 هزار واحد) به وجود آورده که به 'تالاب ناصری' یا 'تالاب نیشکر' مشهور شده است. این زهاب ها مشکلات زیست محیطی به دنبال داشته و خسارت هایی به اراضی کشاورزی، جاده و راه آهن وارد کرده است، آنطور که محمد مطرودی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر گفته،50 هزار هکتار زمین ملی و کشاورزی این شهرستان به دلیل سرریز شدن پساب های شور در حال نابودی است.
:
:
:
آخرین اخبار