تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۵۲۷۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۹۵ درصد میگوی تولید شده در کشور صادر می‌شود
یک کارشناس شیلات و تولیدکننده میگو با اشاره به تولید ۲۳ هزار تنی میگو در سال ۹۵ گفت: تنها ۵ درصد آن به مصرف داخلی می رسد و ۹۵ درصد باقیمانده به کشورهای دیگر صادر می شود.

صمد راسخی، کارشناس شیلات و تولید کننده میگو در خصوص وضعیت تولید و صادرات میگو گفت: سال گذشته نزدیک به ۲۳ هزار تن میگو در کشور تولید شد که حدود ۹۵ درصد آن را به کشورهای دیگر صادر کرده ایم.

هرمزگان بیشترین تولید و تهران بیشترین مصرف میگو را دارند

وی با بیان این که تنها پنج درصد تولید کشور به مصرف داخلی می رسد، گفت:  استان های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و گلستان بزرگترین تولید کنندگان و استان های تهران، اصفهان، خوزستان، فارس و آذربایجان شرقی بزرگترین مصرف کنندگان میگو در کشور هستند.

راسخی گفت: مشكلات عمده توليدكنندگان آبزی در کشور به تهيه نهاده هاى اوليه با كيفيت بر می گردد كه مهمترين مشکل تهیه غذاى ميگو با كيفيت و كميت مناسب در زمان مقرر است.

تامین نهاده های غذایی، مشکل اصلی تولید کنندگان میگو

وی ادامه داد: از کل هزینه های این صنعت حدود ٧٠٪‏ آن به نهاده های غذایی و بچه میگو مربوط می شود و معمولاً بيشترين مشکلات تولید کنندگان مربوط به غذای میگو است که اغلب استان ها با این مشكل مواجهند.

این تولید کننده میگو در این خصوص گفت: در مورد توليد غذاهاى آبزیان برخى از مشكلات به مجوزهاى لازم براى واردات برخى اقلام اوليه مربوط است.

وی افزود: درخصوص بچه ميگو كمبود آنچنان فراگير نيست و فقط در بازه زمانى محدودى در برخى استان ها اندكى مشكل ساز مي شود اما كيفيت بچه ميگوهاى توليد شده هنوز جاى كار فراوان دارد.

راسخی در پایان در خصوص راهکارهای ثابت نگه داشتن میزان تولید و افزایش واردات میگو گفت: به نظر من تامین نقدینگی مورد نیاز زنجیره تولید میگو، تسهیل صادرات میگو به سایر کشورها، اصلاح روند کنونی بیمه محصولات کشاورزی، تقویت ساختار نظام بهداشت و مبارزه با بیماری آبزیان برای مقابله با بروز بیماری و اجرای کامل بسته حمایتی میگو و اتخاذ سیاست های راهبردی در راستای افزایش مصرف میگو در بازار داخلی می تواند به این امر کمک زیادی بکند.

گفتنی است ایران با تولید ۲۳ هزار تن میگو در سال ۹۵ توانست رتبه اول منطقه را به خود اختصاص دهد و از این میزان بیش از ۲۱ هزار تن میگو به سایر کشورها صادر شد که رکورد جدیدی محسوب می شد./مقاومتی نیوز

:
:
:
آخرین اخبار