تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۱۵۲۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حفاری غیرمجاز درمنطقه آقاسلیمان شهرستان اندیکا دور از چشم مسئولان
حفاری های غیر مجاز در مناطق مختلف تاریخی شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان به دلیل نبود توجه مسئولان مربوطه ادامه دارد.
 

شهرستان اندیکا در شمال شرق خوزستان یکی از شهرهای تاریخی خوزستان است شود که به دلیل نبود توجه مسئولان مربوطه، موقعیت خاص جغرافیایی و وسعت مناطق هر ساله شاهد حفاری های غیرمجازی در مناطق تاریخی این شهرستان هستیم.
قدمت و تمدن این شهرستان با داشتن 700محوطه تاریخی از دوره های مختلف و بیش از 50اثر ثبت ملی بر کسی پوشیده نیست اما به دلیل نبود توجه نهاد متولی سالانه شاهد حفاری های غیر مجازی در محوطه ها و مناطق تاریخی این شهرستان هستیم.
خبرنگار ایرنا در سفر هفته گذشته خود به منطقه آقا سلیمان این شهرستان، شاهد حفاری به نسبت عمیقی بود که از ظاهر آن می توان متوجه شد که مربوط به هفته های اخیر باشد.
با گزارش این حفاری به سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا، وی از وقوع این اتفاق اظهار بی اطلاعی کرد.
اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان اندیکا هم اکنون توسط سرپرست اداره می شود و وی همزمان باید شهرستان های اندیکا و ایذه را مدیریت کند.
از طرفی دیگر در شهرستان اندیکا یگان حفاظت از آثار تاریخی هنوز در اداره میراث فرهنگی مستقر نشده و این مساله فرصتی برای سودجویان فراهم کرده تا هر دفعه شاهد حفاری غیرمجازی در گوشه ای از این شهرستان تاریخی باشیم.
فرماندار اندیکا در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید:پیگیری زیادی تاکنون پیرامون انتصاب رییس جدید اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی این شهرستان انجام داده ایم اما متاسفانه تاکنون به نتیجه رضایت بخشی نرسیده ایم.
منوچهر ورناصری ادامه می دهد:اداره میراث فرهنگی شهرستان اندیکا به یک نیروی قوی و باتجربه نیاز دارد که بتواند مشکلات فعلی حوزه میراث را مدیریت کند اما متاسفانه در اداره کل میراث فرهنگی هنوز پیرامون این مساله تصمیم قابل قبولی اتخاذ نشده است.
با توجه به اهمیت حفظ آثار تاریخی انتظار می رود اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی خوزستان نسبت به تعیین رییس جدید اداره میراث فرهنگی،گردشگری وصنایع دستی شهرستان اندیکا و استقرار نیروهای یگان حفاظت در این شهرستان اقدام کند تا علاوه بر حفظ و نگهداری آثار، مانع حفاری های بیشتر در این شهرستان شود.
هرچند آماردقیقی از حفاری های غیر مجاز انجام شده و اشیای به سرقت برده در دسترس نیست اما با گشت وگذار در مناطق تاریخی این شهرستان ، آثار حفاری های غیر مجاز در این مناطق مشهود است.
منطقه آقاسلیمان در بخش چلو شهرستان اندیکا دارای نقش برجسته ها و برد گوری هایی(سنگ گبری) از زمان الیمایی است که حفاری در اطراف آن می تواند زنگ خطری برای این آثار ارزشمند باشد.
پارسال و امسال اعضای 2 باند حفار غیر مجاز در مناطق تاریخی شهرستان اندیکا دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند که پرونده آنها در دست بررسی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار