تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۱۵۲۷۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست :
زه‌آبهای نیشکر عامل بروز مشکلات زیست محیطی در تالاب شادگان نیست+تصاویر
معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست بروز مشکلات زیست محیطی درتالاب شادگان به سبب زه‌آبهای نیشکر را رد کرد و گفت: باید بررسیهای فنی و کارشناسی در تالاب شادگان صورت گیرد.
مسعود باقرزاده کریمی  درباره وضعیت بسیار نامناسب تالاب شادگان در روزهای گذشته اظهار کرد: باید بررسیهای فنی کاملی بر روی تالاب شادگان صورت گیرد و علت هم بعد از این کارشناسیها اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه بخشهایی از این تالاب در تابستانها بر اثر کم آبی دچار خشکی می‌شود و این مشکلات در قسمت جنوبی تالاب بیشتر از بخش شمالی رخ خواهد داد؛ قسمت جنوبی شادگان در برخی از ایام بر اثر جزر و مد پرآب و در بعضی اوقات دچار خشکسالی می‌شود.

معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست تصریح کرد: باید بررسیهای لازم صورت گیرد که متوجه شویم این خشکسالی فصلی بوده یا اینکه اتفاق خاصی در حال رخ دادن است.

به گفته باقرزاده کریمی، امسال میزان بارشها در منطقه شادگان کمتر بوده و بخشی از این آبگیری به این بارشها وابسته است؛ البته آبگیری شادگان از مارون انجام می‌گیرد اما تلاش داریم تا از کارون هم انشعاباتی را دریافت کنیم که این پروژه در دست انجام است اما اتمام نیافته و به دنبال تکمیل آن هستیم.

وی تصریح کرد: عمده آب تامین شده در شادگان به آبهای شیرین مارون وابسته است و بنا به دلایلی همانند دو بار برداشت کردن از زمینهای کشاورزی، کاهش بارشها و  ... احتمال بروز مشکلات در تالاب وجود دارد.

معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست توضیح داد: برخی تالابها به طور دائمی و برخی تالابها فصلی دچار مشکلاتی می‌شوند اما غالبا در تابستانها بخشی از تالابها با مشکلاتی روبرو می‌شوند که شادگان نیز از آن دست تالابهای فصلی محسوب می‌شود.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: پهنه وسعت تالاب شادگان نزدیک به 400 هزار هکتار است که در طول سال 150 هزار هکتار آن بنابه دلایل بارشی و ... خشک می‌شود که باید دقت عمل در این باره صورت گیرد.

وی افزود: مسائلی نظیر تامین شدن حقابه‌ها، زه‌آبها و ... نیز باید به‌طور جدی بررسی شود چرا که اینها نیز می‌توانند بخشی از عوامل بروز مشکلات در تالاب باشند.

معاون امور تالاب‌های سازمان محیط زیست درباره اینکه آیا زه‌آبهای نیشکر نیز در بروز مشکلات زیست محیطی در شادگان اثرگذار بوده است یا خیر گفت: در بحث نیشکر فعالیتها از سال 80 آغاز شده و تاکنون مشکل خاصی در این باره ایجاد نشده است.

باقرزاده کریمی توضیح داد: 16 سال است که زه‌آبهایی وارد می‌شود اما شوری آن از شوری خود تالاب هم کمتر است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی اظهار کرد: ما همیشه کنترل زه‌آبها را انجام می‌دهیم و این کنترل به سبب آن است تا شوری بیش از اندازه وارد آب نشود؛ احتمال آلودگی در شادگان به‌دلیل زه‌ابها وجود ندارد.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار