تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۵۲۷۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
'تنگی نفس' پائیزه در راه است/ مهلت یک ماهه شهرداری اهواز برای هرس 'کونوکارپوس'
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به نزدیک شدن به موعد باران های پائیزی گفت: شهرداری اهواز برای پیشگیری از مشکلات تنفسی پائیزه باید تا 1.5 ماه آینده درختان 'کونوکارپوس' را هرس کند.
 احمدرضا لاهیجان زاده درباره مشکلات تنفسی که در سال های اخیر همزمان با نخستین باران های پائیزی در استان رخ می دهد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون گرده افشانی گیاهی به عنوان مهمترین عامل مشکلات تنفسی معرفی شده، به شهرداری اهواز اعلام شده که پیش از آغاز باران ها و طی 1.5 ماه آینده درختان 'کونوکارپوس' سطح شهر را هرس کنند.
وی افزود: از اردیبهشت ماه امسال تا کنون ماهانه مکاتباتی با شهرداری اهواز و هشت منطقه زیر مجموعه آن شده و یک جلسه نیز برگزار شده اما هنوز اقدامی از سوی آنها انجام نشده است.
لاهیجان زاده با اشاره به تاکید استاندار خوزستان برای هرس کردن این درختان پیش از فرارسیدن پائیز اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز موضوع هرس درختان را در جلسه شورای سلامت استان در تیر ماه مطرح و به تصویب رسانده است.
وی ادامه داد: امسال تعداد کمی از درختان 'کونوکارپوس' در اهواز، آنهم برای زیباسازی هرس شده اند که کافی نیست و باید همه درختان موجود در بلوارها، خیابان های اصلی و فرعی و فضاهای سبز در نظر گرفته شود.
لاهیجان زاده همچنین گفت: حدود 2 سال پیش، رئیس جمهوری رسیدگی به مشکلات تنگی نفس های پائیزه در خوزستان را به وزیر بهداشت واگذار کرد و محیط زیست در این زمینه وظیفه نظارتی را بر عهده دارد.
وی اولویت نخست را برای پیشگیری از مشکلات تنفسی، انجام مطالعات و تحقیقات علمی دانست و افزود: این مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشکی اهواز در حال انجام است.
لاهیجان زاده اضافه کرد: آمادگی کامل بیمارستان ها برای پذیرش بیماران تنگی نفس و اطلاع رسانی به افرادی که در سال های قبل بااین مشکل مواجه شده اند
وی اولویت سوم برای پیشگیری از این مشکل را کنترل منشاء آن دانست و اظهار کرد: کاهش آمار مراجعان تنگی نفس در سال گذشته، فرضیه نقش گرده های گیاهی در بروز این مشکل را ثابت کرده است.
به گفته وی، پارسال بیش از 100 هزار اصله درخت 'کونوکارپوس' توسط شهرداری هرس شده بود، از سوی دیگر تاخیر در بارش های پائیزه نیز باعث شد زمان گرده افشانی بدون بارندگی طی شود و در نهایت آمار مراجعان از 25 هزار مورد در سال های گذشته به یک هزار و 600 نفر در سال گذشته رسید.
لاهیجان زاده تصریح کرد: البته باید این مساله را در نظر داشت که گرده افشانی گیاهان و ریزگرد می تواند باعث تنگی نفس شود اما سایر عوامل همچون آلودگی هوا ناشی از خودرو و سوخت و آلاینده های نفتی این عوامل را تشدید می کند.
مدیرکل محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: از پارسال مقرر شده بود شهرداری هایی که 'کونوکارپوس' گونه غالب آنها شده از جمله اهواز، ماهشهر، امیدیه، آبادان و سوسنگرد، با استفاده از دستورالعمل ابلاغی دانشگاه شهید چمران، درختان را پیش از پائیز هرس کنند.
وی افزود: در سال های گذشته بیشترین مراجعان تنگی نفس از این شهرها بوده و پارسال آبادان بیشترین آمار مراجعان را داشت که نسبت به هرس درختان اقدام نکرده بود.
لاهیجان زاده تاکید کرد: شهرداری اهواز پارسال 20 درصد درختان 'کونوکارپوس' سطح شهر را هرس کرده بود، در حالی که انتظار ما این بود که حتی درختان موجود در کوچه ها نیز هرس شود.
بر اساس این گزارش، هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده است: باران های پائیزه امسال مناسب و به موقع باشد.
تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پائیزی از سال 1392 آغاز شد و پائیز این سال ها بیش از 60 هزار مراجعه به مراکز درمانی به دلیل مشکلات تنفسی اتفاق افتاده است.
18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی شد. تا کنون چهار احتمال، مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شده و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.
ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز پارسال اعلام کرده: آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی های پائیزی، با هرس درختان 70 تا 80 درصد کاهش یافته است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
1
تورا به خدا جمع کنید این قتل عام درختان را . ایراد از سوخت مازوت نیروگاه رامین و نیروگاه ویسه. به جای گاز داند مازوت مصرف میکنن.
:
:
:
آخرین اخبار