تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
کد خبر: ۱۵۲۷۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خداپناه خبرداد:
تاسیس مراکزعلمی‌کاربردی مخابرات‌وپتروشیمی در خوزستان
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان این که 33 مرکز علمی کاربردی در استان وجود دارد، گفت: درصدد هستیم دو مرکز جدید صنعتی؛ یکی در بخش مخابرات و دیگری نیز در بخش پتروشیمی در استان ایجاد کنیم
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان این که 33 مرکز علمی کاربردی در استان وجود دارد، گفت: درصدد هستیم دو مرکز جدید صنعتی؛ یکی در بخش مخابرات و دیگری نیز در بخش پتروشیمی در استان ایجاد کنیم.
 
دکتر مسعود خداپناه در نشست خبری خود که روز دوشنبه (20 شهریورماه) در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: نکته‌ای که از سال تحصیلی گذشته در دانشگاه دنبال می‌شود، ارتقا کیفیت آموزشی است. دانشگاه علمی‌کاربردی دیگر چندان به دنبال افزایش کمی تعداد دانشجویان و مراکز نیست.
 
وی افزود: در دانشگاه علمی‌کاربردی رشته تحصیلی ایجاد نمی‌شود، مگر براساس نیاز بازار کار و در این صورت برای این رشته‌ها در دانشگاه برنامه درسی تعریف می‌کنیم. ممکن است براساس نیاز برای این رشته‌ها نیاز به برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت یا حتی دوره‌های کاردانی یا کارشناسی در دانشگاه وجود داشته باشد، به همین دلیل است که بیش از 90 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه شاغل هستند.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان گفت: در بحث ارتقا کیفیت آموزشی، مهم‌ترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم، جذب مدرسان با کیفیت است. به همین دلیل نیز متقاضیان تدریس در دانشگاه علمی‌کاربردی پس از تکمیل مدارک خود باید برای دریافت کد تدریس در مصاحبه‌های علمی شرکت کنند و براساس توانمندی‌های افراد و مهارت‌های تدریس، در دانشگاه پذیرفته می‌شوند.
 
خداپناه افزود: با همین شیوه درنهایت حدود 500 مدرس برای تدریس در دانشگاه علمی‌کاربردی جذب شدند. امیدواریم این مدرسان بتوانند در افزایش کیفیت آموزشی دانشگاه تاثیر بسزایی داشته باشند و در دانشگاه تحول ایجاد کنند.
 
وی خاطرنشان‌کرد: یکی دیگر از کارهایی که در جهت ارتقا کیفیت آموزشی دانشگاه انجام می‌‌شود، پالایش مدرسان است؛ مدرسان قدیمی از مهرماه باید برای تمدید کد تدریس خود در مصاحبه‌هایی شرکت کنند. اگر این مدرسان نتوانند توانایی‌های خود را نشان دهند، کد تدریس این افراد باطل شده و با استفاده از مدرسان جدید، جای این مدرسان را پر می‌کنیم، چراکه دانشگاه علمی‌کاربردی اگر بخواهد جزو دانشگاه‌های نسل سوم باشد، باید توانایی مدرسان خود را به‌روز کند.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان تصریح کرد: در بحث پژوهش و ایجاد مراکز رشد در سال جاری کارهای مختلفی انجام شده است. تابستان سال گذشته به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی تهران جشن پژوهشی برگزار شد. حدود 230 مرکز در نمایشگاه حضور پیدا کردند و دستاورد‌های خود را به نمایش گذاشتند.
 
خداپناه گفت: دستاوردهای دانشگاه علمی‌کاربردی خوزستان نیز در این نمایشگاه ارائه شد. امیدواریم این مسایل موجب شود نگاه جدیدی از سوی مردم و مسوولان نسبت به دانشگاه ارائه شود. از 10 مرکزی که به عنوان مرکزهای نمونه در این نمایشگاه معرفی شدند، دو مرکز متعلق به استان خوزستان بود.
 
ایجاد مرکز رشد در مراکز علمی‌کاربردی خوزستان
 
وی افزود: ایجاد مرکز رشد در دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در وزارت علوم در دست بررسی است. البته با توجه به ویژگی‌های دانشگاه علمی کاربردی، این امکان نیز وجود دارد که صدور مجوز تاسیس مرکز رشد در مراکز بر عهده استان قرار بگیرد.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان خاطرنشان‌کرد: برای بهبود کیفیت مراکز علمی کاربردی، به آن‌ها ابلاغ کردیم که باید شناسنامه داشته باشند. این شناسنامه باید شامل ضوابط، توانمندی‌ها و جزییات مربوط به این مراکز باشد. سال گذشته این شناسنامه‌ها تشکیل شده و مراکز نمونه نیز انتخاب شدند. این مراکز را به تهران معرفی کردیم و در سال تحصیلی جدید از آن‌ها تقدیر و تشکر خواهد شد.
 
خداپناه گفت: بحث دیگری که درباره بهبود کیفیت آموزشی مدنظر بود، اصلاح تقویم پذیرش دانشجو بود. در گذشته گاهی دانشگاه علمی کاربردی حتی در آبان‌ماه نیز پذیرش دانشجو داشت، تا اتمام ثبت‌نام‌ها و تشکیل کلاس‌ها  مدتی از سال تحصیلی می‌گذشت و این مساله نظم دانشگاه را زیر سوال می‌برد. امسال در نیمه مردادماه، آخرین فراخوان پذیرش دانشجو در رشته‌های کاردانی اعلام شد.
 
وی با اشاره به اینکه رشته‌های کاردانی حدود 65 تا 70 درصد رشته‌های این دانشگاه را تشکیل می‌دهند، افزود: دانشگاه علمی کاربردی خوزستان در میان دانشگاه‌های علمی کاربردی کل کشور از نظر جذب دانشجو، رتبه اول را کسب کرده است. کسانی که از ثبت‌نام جا مانده‌اند نیز از امروز به مدت سه یا چهار روز فرصت دارند برای تکمیل ظرفیت در رشته‌های کاردانی ثبت‌نام کنند.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان تصریح کرد: نگاه جدیدی که در دانشگاه علمی کاربردی وجود دارد، مشورت و استفاده از نظرات روسای سایر مراکز است. این افزایش ارتباطات می‌تواند برای ارتقای کیفی دانشگاه بسیار موثر باشد.
 
ایجاد مراکز مشاوره در دانشگاه
 
خداپناه افزود: به دنبال ایجاد مراکز مشاوره برای دانشگاه هستیم. حتی اگر نتوانیم مرکز مشاوره مستقلی ایجاد کنیم، با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و امضای تفاهم‌نامه، از امکانات مرکز مشاوره این دانشگاه استفاده می‌کنیم.
 
وی درخصوص شهریه‌های دانشگاه علمی‌کاربردی در خوزستان با اشاره به اینکه کسانی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند، بر اساس آیین‌نامه می‌توانند تخفیف شهریه داشته باشند، گفت: دانشگاه علمی‌کاربردی کشور با مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه‌ریزی و بودجه در حال رایزنی است تا بخشی از شهریه دانشجویان این دانشگاه را دولت تقبل کند؛ چرا که اثربخشی آموزش‌های کاربردی بسیار بیشتر از آموزش‌های نظری است.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی تنها دانشگاهی است که می‌تواند رشد کمی دانشجویان خود را افزایش دهد، گفت: تعداد دانشجویان مهارتی کشور می‌تواند از 20 درصد کل دانشجویان به 30 درصد افزایش پیدا کند.
 
رفع مشکلات سامانه آموزشی جدید دانشگاه
 
خداپناه در ادامه درباره تغییر سامانه آموزشی این دانشگاه و نارضایتی دانشجویان از این سامانه، گفت: سامانه "سجاد" برخی توانمندی‌ها را نداشت و به همین دلیل سامانه "هم‌آوا" جایگزین آن شد که این سامانه توانمندتر است. هر سیستم جدیدی که راه‌اندازی می‌شود ممکن است در ابتدا مشکلاتی داشته باشد و سامانه هم‌آوا نیز هم‌اکنون مشکلاتی دارد.
 
وی ادامه داد: کارشناسان IT ما پیگیر برطرف کردن مشکلات هستند. یکی از این مشکلات، نبودن گزینه پرداخت مالی بود. برخی از مراکز، شماره حساب‌های خود را تا دیروز به ما اعلام نکرده بودند و با مشخص شدن شماره حساب‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم، مشکلات نیز برطرف می‌شود.
 
پذیرش دانشجو در 364 کدرشته در مراکز علمی‌کاربردی خوزستان
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان افزود: برای سال تحصیلی جدید در 364 کدرشته در خوزستان دانشجو پذیرش می‌شود که در این زمینه نسبت به سال قبل رشد 12 درصدی داشته‌ایم. 63 درصد رشته‌های ما کاردانی و 37 درصد کارشناسی هستند.
 
خداپناه افزود: حدود 413 کدرشته محل برای پذیرش دانشجو از سوی مراکز پیشنهاد شده بود و پس از بررسی در کمیته ارزیابی استانی، در نهایت با پذیرش دانشجو در حدود 364 کدرشته موافقت شد. در بررسی‌های انجام گرفته درخصوص رشته‌های موجود در مراکز علمی کاربردی خوزستان، در تهران تنها 15 درصد رشته‌هایی که اعلام کرده بودیم، حذف شدند و 85 درصد رشته‌های ما تصویب شدند که این بالاترین نرخ تصویب رشته‌ها در استان‌ها بود.
 
ارتقا کیفی مهارت و نوآوری، هدف دانشگاه علمی‌کاربردی
 
وی خاطرنشان‌کرد: ماموریت‌گرا کردن مراکز علمی کاربردی و تخصصی شدن آن‌ها، از جمله اهداف ما است. در بهمن‌ماه تکمیل ظرفیت‌ انجام می‌شود و تنها قرار است در کدرشته محل‌های 2، یعنی رشته‌هایی که 100 درصد با ماموریت مرکز همخوانی دارند، دانشجو پذیرش شود. چرا که هدف ماموریت دانشگاه علمی کاربردی، ارتقا کیفی مهارت و ارتقا نوآوری در کشور است.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان تصریح کرد: تنها 20 درصد دانشجویان کل کشور مهارتی هستند، در حالی‌که در دیگر نقاط دنیا 30 درصد دانشجویان نظری و 70 درصد مهارتی هستند؛ یعنی شرایط برعکس ایران است. یکی از دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز همین مساله است، چرا که کشور نیازی به این تعداد فارغ‌التحصیل نظری ندارد.
 
خداپناه با اشاره به توسعه فعالیت‌های نفتی در استان، گفت: در حال برنامه‌ریزی لازم هستیم تا مهارت‌ها و نیازهای بخش نفت را در استان توسعه دهیم. تا هم توسعه صنعتی نفت به شکل مناسبی انجام شود و هم نیروی کاری که در این صنعت به کار گرفته می‌شود، نیروی کار بومی و توانمند باشد.
 
تاسیس مراکز علمی‌کاربردی مخابرات و پتروشیمی در خوزستان
 
وی تصریح کرد: 33 مرکز علمی کاربردی در خوزستان وجود دارد. حدود 20 مرکز در اهواز و 10 مرکز در دیگر شهرستان‌ها هستند. در برخی شهرستان‌ها مانند بهبهان به دنبال تاسیس مرکز علمی کاربردی هستیم. دو مرکز جدید صنعتی؛ یکی در بخش مخابرات و دیگری نیز در بخش پتروشیمی در استان ایجاد خواهد شد. حدود 33 هزار دانشجو نیز در مراکز علمی کاربردی خوزستان، مشغول به تحصیل هستند که در اواخر مهر و پس از پذیرش دانشجو، آمار جدید اعلام می‌شود.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه وظیفه دانشگاه علمی کاربردی تربیت تکنسین و کاردان است و تربیت دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر برای مباحث نظری است، ما به دنبال گسترش رشته‌های کاردانی در دانشگاه هستیم. حتی ممکن است این رشته‌ها را تا 70 درصد نیز گسترش دهیم.
 
خداپناه گفت: با توجه به پیشرفت‌هایی که در حوزه نفت در سوسنگرد مشاهده کرده‌ایم، قطعا ‌احتمال دارد که یک شاخه از یکی از مراکز علمی کاربردی استان در این شهرستان ایجاد شود که فعالیت‌های این حوزه را تحت پوشش قرار دهد.
 
وی درخصوص تعداد دانشجویان دختر در مراکز علمی‌کاربردی در خوزستان گفت: در دانشگاه شهید چمران اهواز 30 درصد دانشجویان آقا و 70 درصد خانم هستند. مراکز علمی کاربردی با توجه به اینکه بیشتر در بخش‌های صنعتی فعال هستند، این نسبت تقریبا برعکس است و حدود 70 درصد دانشجویان ما را آقا تشکیل می‌دهد.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان خاطرنشان‌کرد: تمام مدرسان دانشگاه علمی کاربردی، حق‌التدریسی هستند و هیچ عضو هیات علمی رسمی و پیمانی در دانشگاه وجود ندارد. دانشگاه علمی کاربردی خوشحال می‌شود که بتواند از مدرسان دیگر دانشگاه‌های بزرگ استفاده کند.
 
خداپناه درباره پذیرش دانشجوی خارجی در این دانشگاه، گفت: پذیرش دانشجوی خارجی یک اصل ضروری برای کل کشور است. جلسات مختلفی به این منظور برگزار شده است. رییس دانشگاه بصره نیز ماه گذشته به خوزستان سفر کرده بود و اگر زیرساخت‌ها فراهم باشد، می‌توانیم به این دانشگاه‌ها مدرس اعزام کنیم.
 
وی ادامه داد: حتی می‌توان یک کلاس خاص برای دانشجویان خارجی تشکیل داد که مدرس این کلاس به زبان انگلیسی تدریس کند. یا بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه شهید چمران اهواز داریم، متقاضیان ما می‌توانند شش ماه در مرکز زبان فارسی این دانشگاه تحصیل کنند و سپس وارد دانشگاه علمی کاربردی شوند.
 
رییس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی خوزستان در خصوص تامین خوابگاه برای این دانشجویان، گفت: در جلسه‌ای که با استانداری داشتیم، قرار شد تمام دانشجویان خارجی دانشگاه‌های مختلف مانند شهیدچمران، دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی در یکجا ساکن باشند؛ چرا که ممکن است با توجه به تعداد کم این دانشجویان، در نظر گرفتن مکان‌های جداگانه از نظر اقتصادی به صرفه نباشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار