تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۱۵۳۱۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تصاویر / مرمت قمش تاریخی چوقابافان در بافت قدیم دزفول
شهر دزفول در گذشته دارای 15 قمش (سربطاق) بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فرسایش و عدم توجه این قمش‌ها تخریب شده یا به صورت متروکه رها شده‌اند. حال برای اولین بار یکی از این قمش‌های تاریخی در راستای احیای این ابنیه کم‌نظیر و میراث نیاکان شهرمان مورد مرمت قرار می‌گیرد.
شهر دزفول در گذشته دارای 15 قمش (سربطاق) بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل فرسایش و عدم توجه این قمش‌ها تخریب شده یا به صورت متروکه رها شده‌اند.

حال برای اولین بار یکی از این قمش‌های تاریخی در راستای احیای این ابنیه کم‌نظیر و میراث نیاکان شهرمان مورد مرمت قرار می‌گیرد. قمش تاریخی چوقابافان در بافت قدیم دزفول، کوچه شیدانه امام رضا علیه‌السلام و در زیرزمین مسجد امام رضا علیه‌السلام قراردارد و دارای 75 پله است.

وجه تسمیه این قمش به نام متولی وقت مسجد آقای صادق قلی چوقابافان است که در زمان جنگ تحمیلی منطقه مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد و جهت خارج کردن شهدا از زیر آوار مجبور به پر کردن این قمش می‌شوند.

مرمت قمش تاریخی چوقابافان توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول آغاز شد و کار پاکسازی این قمش تاریخی توسط سعید قلیان متولی این مکان با همکاری شهرداری دزفول به اتمام رسیده و پروژه مرمت و احیای این اثر تاریخی توسط سازمان نوسازی و بهسازی در حال اجرا است.

قمش‌ها بنایی دست کند هستند که در گذشته جهت دسترسی به کانال‌های زیرزمینی انتقال آب رودخانه حفر می‌شدند و تامین کننده آب مصرفی اهالی محل بودند.

عکس : مهدی عاملی

:
:
:
آخرین اخبار