تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۱۵۳۱۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان:
تنوع فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس باید افزایش یابد
به دلیل محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی تنوع فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس بالا نیست
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: به دلیل محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی تنوع فعالیت‌های فوق برنامه در مدارس بالا نیست.

مهدی رفیعی دهکردی اظهار کرد: در مسابقات کشوری قرآنی و فرهنگی دانش‌آموزان خوزستانی توانسته‌اند رتبه‌های بسیار خوبی کسب کنند به گونه‌ای که در مسابقات قرآنی 34 رتبه کشوری توسط دانش‌آموزان ما کسب شد و خوزستان پس از خراسان رضوی مقام دوم کشور را از نظر تعداد به دست آورد.

وی افزود: از 34 رتبه کسب شده 11 رتبه مقام اول کشوری بودند. خوزستان بیشترین تعداد رتبه اول را در بین استان‌های کشور کسب کرد. در مسابقات فرهنگی و هنری نیز امسال 101 رتبه کشوری در رشته‌های مختلف کسب شدند و خوزستان در این بخش نیز از نظر رتبه‌های کسب شده جزو برترین استان‌های کشور بود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: همچنین در تابستان امسال 700 دانش‌آموز و مربی برای شرکت در اردوی ملی به فارس اعزام شدند و در مسابقاتی که در حاشیه این اردو برگزار شد دانش‌آموزان خوزستانی جزو دانش‌آموزان ممتاز بودند.

 رفیعی خاطرنشان کرد: امسال نیز 6 اولویت سند تحول بنیادی آموزش و پروش را پایدار اعلام کردیم تا یک انسجام برنامه‌ای در استان رخ دهد و کارها به صورت هدفمند پیش برده شوند. تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای، تربیت علمی و فناورانه، تربیت زیبایی‌شناسی و هنری و تربیت زیستی و بدنی 6 اولویتی هستند که با توجه به سیاست‌های مدیرکل و مبانی سند تجول بنیادی آموزش و پرورش در حوزه پرورشی در استان دنبال خواهند شد.

وی گفت: سال گذشته این اولویت‌ها در استان دنبال شدند و در راستای این اولویت‌ها برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام شد و شاهد پیشرفت‌هایی در استان بودیم. در گذشته متولی تربیت عموما معلم پرورشی بود ولی این سسیستم که یک نفر محور کار باشد اما بقیه همکاری نکنند پاسخ‌گو نیست و با این روش کار تربیت درست پیش نمی‌رود. امسال مدیر مسئول تربیتی آموزشگاه خواهد بود و تیم تربیتی و اتاق فکر تربیتی مدرسه نیز شورای معلمان مدرسه هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان تصریح کرد: با رعایت 6 اولویت سند تحول یک نگاه تیمی به بحث تربیت در آموزش و پرورش وجود دارد. همچنین امسال تلاش می‌کنیم کارهای پرورشی را در ساعات فوق‌برنامه تقویت  کنیم. تشکیل دبیرخانه‌های قرآنی در مناطق به منظور  تقویت مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های قرآنی، تشکیل دبیرخانه مسابقات فرهنگی و هنری از کارهای جدیدی است که امسال در مدارس دنبال می‌شود.

رفیعی خاطرنشان‌کرد: هر قدر در حوزه فرهنگی کار انجام شود باز هم کافی نیست. در بخش نتایج  مسابقات ما دستاوردهای مناسبی داشته‌ایم در واقع در بعد نخبه پروری نتیجه گرفتیم و قول می‌دهیم که نتایج بهتری نیز به دست بیاوریم. اما نمی‌توانیم برنامه‌های آموزشی و پرورشی در حوزه فرهنگی را تنها برای عده‌ای خاص تعریف کنیم. تک‌تک دانش‌آموزان برای ما با اهمیت هستند و باید به آن‌ها توجه شود به همین منظور برنامه‌های فرهنگی را امسال با نگاه ویژه‌ای دنبال می‌کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که فعالیت‌های فرهنگی به شکلی که ما انتظار داریم در مدارس جلوه پیدا نکرده است. بسیاری از والدین بیشتر از ما انتظار نمره و کلاس تست دارند در حالی که رسالت مدرسه یک رسالت تربیتی و فرهنگی است. در این حوزه هنوز خیلی جای کار داریم. از تمام خانواده‌ها و همکاران و معلمان می‌خواهیم در این راه به ما کمک کنند تا رویکردی که مورد توجه سند تحول و ماموریت اصلی آموزش و پرورش است یعنی تربیت عمومی دنبال شده و در این حوزه نیز نتایج خوبی به دست بیاوریم.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: از والدین می‌خواهیم در مراجعات خود به مدرسه تنها به نمره توجه نکنند بلکه برنامه‌های تربیتی را نیز مطالبه کنند. مدیران نیز به ما کمک کنند تا تربیت عالمانه، علمی و پژوهش شده در مدارس رخ دهد. فعالیت‌های تربیتی در مدرسه جایگاه واقعی خود ر پیدا نکرده‌اند.

رفیعی افزود: اگر مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی خوب نیست به این دلیل است که ما فعالیت‌های مناسبی برای آن‌ها درنظر نگرفته‌ایم. اگر طراحی هوشمندانه  داشته باشیم و متناسب با ذوق و نیاز دانش‌آموزان فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی طراحی کنیم دانش‌آموزان به طور حتم از شرکت در این فعالیت‌ها استقبال می‌کنند. به دلیل محدودیت‌های مالی و نیروی انسانی تنوع فعالیت‌ها در مدارس بالا نیست باید با طرحی هوشمندانه زمینه مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های فرهنگی را ایجاد کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار