تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۱۸۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز:
بیماران تنفسی دو هفته پیش از آغاز بارندگی در خوزستان دارو دریافت کنند
تمام افرادی که در سال‌های قبل بر اثر بارندگی پاییزی دچار مشکل شده بودند، دو هفته قبل از شروع بارندگی‌ها به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی پیشگیری جهت کاهش حساسیت استفاده کنند / استفاده از ماسک معمولی هنگام بارندگی اسیدی تأثیر زیادی ندارد و تنها ماسک مدل ان 95 می‌تواند تأثیرگذار باشد / هرس به موقع درختان کنوکارپوس می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و نیازی به قطع درختان نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت:  تمام افرادی که در سال‌های قبل بر اثر بارندگی پاییزی دچار مشکل شده بودند، دو هفته قبل از شروع بارندگی‌ها به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی پیشگیری جهت کاهش حساسیت استفاده کنند.

دکتر اسماعیل ایدنی در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان مدیریت بحران که روز دوشنبه(27 شهریورماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بیماری تنفسی هنگام بارندگی یک طغیان لحظه‌ای است و پدیده‌ای نیست که استقرار یا علائم هشداردهنده داشته باشد بلکه اتفاقی است که ناشی از همزمانی دو پرسه رخ می‌دهد.

وی افزود: آزاد شدن گرده یا پولن گیاهان، بارندگی، رطوبت پولن درشت و خنک شدن پولن‌های غیرقابل نفوذ به ریه موجب آلرژی و عطسه و مشکلات تنفسی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه اندازه پولن‌های استاندارد 17میکرون به بالا است گفت: اگر هنگام بارندگی سطح پولن بالا باشد، رطوبت و بارندگی موجب جمع شدن آب در پولن‌ها می‌شود و پولن 17 میکرونی به ذرات ریزی تا حدود  500 ذره تبدیل می‌شود که در این شرایط به راحتی به ریه وارد می‌شوند.

ایدنی بیان کرد: همزمان که این مشکل در خوزستان اتفاق می‌افتد در استرالیا، کویت و کشورهای دیگری که پوشش گیاهی پولن‌زایی داشته و فصل بارندگی و پولن‌زایی همزمان باشد، نیز این پدیده رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: تنها راهکار برای پیشگیری از این  رخداد این است که بارندگی یا  پولن‌زایی را به تأخیر بیندازیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهای پیشگیری از تنگی‌نفس در هنگام اولین بارندگی تصریح کرد: هنگام نخستین بارندگی یا در صورت همزمان بودن نخستین و دومین بارندگی باید از تردد در فضای باز اجتناب شود و همچنین  در و پنجره منزل نیز بسته باشد.

ایدنی گفت: استفاده از ماسک معمولی هنگام بارندگی اسیدی تأثیر زیادی ندارد و تنها ماسک مدل ان 95 می‌تواند تأثیرگذار باشد و از ورود ذرات بسیار ریز جلوگیری کند.

وی بیان کرد: به منظور جلوگیری از ایجاد مشکلات تنفسی هنگام نخستین بارندگی‌ها در خوزستان، لازم است تمام افرادی که سالیان قبل بر اثر بارندگی دچار مشکل شده بودند، دو هفته قبل از شروع بارندگی‌ها به مراکز درمانی مراجعه کرده و داروی پیشگیری جهت کاهش حساسیت دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید مراکز فوریت‌های درمانی و مراکز بیمارستانی آمادگی مراجعه بیماران با حجم بالا را داشته باشند زیرا ممکن است  در یک روز بحرانی 3 هزار نفر بیمار با مشکل  تنفسی به بیمارستان مراجعه کنند.

ایدنی خاطرنشان کرد: مراجعه‌کنندگان با مشکل تنفسی ناشی از نخستین بارندگی در سال گذشته تعداد کمی بودند ولی در سال 94، 14 هزار نفر مراجعه‌کننده داشتیم که 92 درصد از این افراد به صورت سرپایی و 8 درصد در اورژانس درمان شدند و تنها 2 درصد از ین بیماران در بخش بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی عنوان کرد: هرس به موقع درختان کنوکارپوس می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند و نیازی به قطع درختان نیست .گیاه دارای دو دوره رویشی است که یکی قد کشیدن درخت و دیگری دوره زایش آن است که باید در فصل پاییز گل‌دهی این گیاه کم شود تا با مشکل مواجه نشویم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر پوشش گیاهی شهری در استان خوزستان کنوکارپوس است بیشترین متهم هم این درخت است ولی به هیچ وجه نیازی به قطع درخت نیست.

ایدنی با اشاره به هزینه درمان بیماران تنفسی اظهار کرد: اگر قرار بر این است که درمان مراجعه‌کنندگان این مشکل رایگان باشد باید ردیف اعتباری در این خصوص در نظر گرفته شود.

آماده‌باش بیمارستان‌ها و اورژانس خوزستان هنگام نخستین باران پاییزی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان از تهیه  500 هزار ماسک جهت توزیع هنگام بارش نخستین باران‌های پاییزی در خوزستان خبر داد.

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان اظهار کرد: خوزستان استانی است که پنج مدل آب و هوای مختلف دارد. از طرف دیگر خوزستان قلب اقتصادی، امنیتی و اجتماعی کشور است و اینکه با طی دو ساعت مسیر به کوه‌های برفی زاگرس می‌رسید و با طی یک ساعت مسیر نیز به کانون‌های گردو خاک و دمای بالای 60 درجه، وسعت مشکلات خوزستان را نشان می‌دهد.

وی افزود: در این مدت شرایط اقلیمی در منطقه و جهان تغییر کرده است و از طرف دیگر عوامل انسانی مانند استخراج نفت در تالاب هورالعظیم که ریه استان خوزستان به شمار می‌رود، موجب شده‌اند که شاهد ابربحرانی به نام ریزگردها باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که امروز در شوراها و ستاد بحران بگیریم در دو دهه یا سه دهه دیگر گریبانگیر نسل‌های بعدی می‌شود زیرا آنچه امروز استان خوزستان درگیر آن است ماحصل تصمیم‌های گذشته بوده است.

حاجی زاده عنوان کرد: زیرساخت‌های آب، برق، تلفن و ... به دلیل جنگ تحمیلی و مشکلات دیگر فرسوده شده‌اند و جمعیت نیز افزایش یافته و به دنبال آن روستاها و شهرها توسعه پیدا کرده‌اند و همه این مسائل موجب شده‌اند که خوزستان دارای بحران‌های متعدد شود.

وی خوزستان گفت: همچنین عدم مدیریت صحیح و تبدیل یک حادثه کوچک به بحران بزرگ موجب شده است تا نخبه‌ها، سرمایه‌گذاران و ... از استان مهاجرت کنند که برای جلوگیری از این روند، باید در سیاست‌گذاری‌هایمان اعتدال را قرار بدهیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: پدیده ریزگردها، خاموشی گسترده و قطعی آب در بهمن ماه سال گذشته موجب شد که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، استاندار و همه مسئولان پای کار بیایند و 23 هزار میلیارد تومان در این زمینه به استان خوزستان اختصاص یابد.

حاجی‌زاده با اشاره به حوزه بهداشت و درمان در مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در بحران‌های امسال اطلاع‌رسانی‌ها خوب بود و همه عوامل موجب شدند که بدترین تابستان در چند دهه اخیر در استان خوزستان با کمترین تلفات و کمترین خاموشی‌ها گذرانده شود.

وی با بیان اینکه پیک مصرف برق امسال از نیمه دوم خرداد شروع شد، گفت: بر اساس گزارش‌های هواشناسی و برق منطقه‌ای توانستیم در مجموع با کاهش 34 روز از ساعات اداری بین 150 تا 200 مگابایت برق در بخش دولتی صرفه‌جویی کنیم. همچنین با مدیریت صنایع فولاد 150 مگابایت دیگر صرفه‌جویی کردیم. در شرایطی که حدود یک‌هفتم مصرف برق کشور را داشتیم ولی خوشبختانه تابستان را با کمترین خسارات گذراندیم.

مدیرکل بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: باید در فصل پاییز  با مدیریت صحیح شاهد مشکلات تنفسی نباشیم و در این راستا همه دستگاه‌ها نیز باید در فصل پاییز و زمستان  وارد کار شوند.

حاجی‌زاده خاطرنشان کرد: کلیه درختان مخصوصاً کنوکارپوس باید هرس شوند و شرکت نفت، صنایع فولاد و شرکت‌های دیگر باید در این زمینه همکاری کنند. همچنین باید عملکرد دستگاه‌های عضو به کارگروه به ابلاغ شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: باید آمادگی کامل جهت پیشگیری از بیماری‌های روده‌ای را داشته باشیم. همچنین کلیه بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس در سراسر استان آماده‌باش باشند.

وی در ادامه افزود: همچنین مانور مقابله با ریزگردها، آموزش و اطلاع‌رسانی از طرف صدا و سیما و اصحاب رسانه، انجام شود. بودجه اعتباری برای بخش درمان در زمینه مشکلات تنفسی نیز پیگیری می‌شود.

حاجی‌زاده تصریح کرد: در خصوص مقابله با مشکلات تنفسی ناشی ار نخستین باران پاییزی توانستیم از شرکت نفت و سایر شرکت‌ها حدود 500 هزار ماسک FFP2 با قیمت 1100 تومان بگیریم که تاکنون 100 هزار ماسک در انبار قرار دارد و در اختیار هلال احمر قرار می‌گیرد.

آنچه اورژانس خوزستان در بحران تنفسی سال گذشته انجام داد

معاون مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان از انجام 297 مأموریت اورژانس 115 در‌ خصوص مشکلات تنفسی پاییزی در سال گذشته خبر داد.

عباس نبوره در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان با اشاره به اقدامات سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مقابله با بحران مشکلات تنفسی اظهار کرد: فوریت پزشکی در این راستا دو دستگاه اتوبوس آمبولانس در سطح شهر اهواز و 10 دستگاه آمبولانس در میادین اصلی شهر اهواز مستقر کرد.

وی افزود: همچنین به کلیه پرسنل اعلام آماده‌باش شد، افزایش ظرفیت خدمات به میزان 30 درصد، توزیع 35 هزار ماسک، اطلاع‌رسانی و ارائه توصیه‌های لازم به شهروندان از طریق رسانه‌ها، هماهنگی با بیمارستان‌های سطح شهر در خصوص پذیرش سریع بیماران و ترخیص آمبولانس‌ها، تهیه و تدارک داروهای مورد نیاز از جمله اسپری سالبوتامول و آمینیومیلین و تجهیز آمبولانس‌ها به کپسول‌های پرتال از جمله اقدامات فوریت‌های پزشکی خوزستان در سال گذشته بود.

نبوره با اشاره به فعالیت‌های اورژانس در حوزه معاونت درمان تصریح کرد: پذیرش رایگان بیماران حاد تنفسی، بازدید روزانه و متمرکز از اورژانس‌های بیمارستان‌ها، تهیه داروهای مورد نیاز به میزان کافی، اعلام آماده‌باش به کلیه بیمارستان‌ها و افزایش فضای فیزیکی اورژانس‌ها و درمانگاه‌ها جهت پذیرش بیماران احتمالی از جمله اقدامات حوزه درمان در سال گذشته بود.

معاون مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان خوزستان در ادامه گفت: پس از آبان و آذرماه سال گذشته و پشت سر گذاشتن بحران باران‌های پاییزی، نبولایزر ثابت و یکبار مصرف به تعداد مورد نیاز تهیه و در اورژانس‌های توزیع شد. همچینن طبق آمار بیش از 95 درصد بیماران پس از کنترل فاز حاد و تجویز دارو جهت 10 روز از همان بخش اورژانس ترخیص شدند.

وی با اشاره به اقدامات مأموریت‌های اوژانس در سال 94 در خصوص گرد و غبار اظهار کرد: 406 مورد مشکل تنفسی داشتیم که 248 نفر از بیماران به بیمارستان اعزام شدند و 158 نفر در محل درمان شدند. و همچنین 722 مأموریت در خصوص بیماران قلبی داشتیم که 467 نفر از این تعداد به بیمارستان‌ها اعزام و 255 نفر در محل درمان شدند.

نبوره همچنین با اشاره به مأموریت‌های اوژانس 115 در سال 95 در خصوص گرد و غبار خاطرنشان کرد: 297 مأموریت تنفسی داشتیم که 234 نفر از این تعداد به بیمارستان اعزام و 63 نفر در محل درمان شدند. همچنین 315 مأموریت بیماران قلبی داشتیم که 293 به بیمارستان‌ها اعزام و 22 نفر در محل درمان شدند.

در ادامه دکتر سمانه ورناصری نماینده معاونت درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز با اشاره به تعداد مراجعین بیماران تنفسی در سال‌های 94 و 95 اظهار کرد: تعداد مراجعین بیماران استان خوزستان منهای دانشکده آبادان در سال 94، 14 هزار و 169 نفر بوده‌اند که در سال 95 به 2 هزار و 407 نفر کاهش یافتند که این ارقام نشان از کاهش 83 درصدی مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار