تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۱۵۳۶۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهي به مهمترين دستاوردهاي درماني دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به رياست دكتر اسماعيل ايدني در دولت يازدهم
دكتر اسماعيل ايدني؛ ٤ سال تلاش، يك عمر خدمت
ششم آذرماه ١٣٩٢، وزير بهداشت دولت يازدهم حكم انتصاب دكتر اسماعيل ايدني فوق تخصص ريه و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز را به سمت رياست اين دانشگاه امضاء نمود تا هفتمين رئيس دانشگاه از سال ١٣٦٥، بر كرسي مديريت نظام سلامت در جغرافياي وسيعي از خوزستان تكيه بزند.

دكتر اسماعيل ايدني؛ ٤ سال تلاش، يك عمر خدمت

اسماعيل ايدني از همان ابتداي شروع كار، عليرغم چالش جدي مخالفت صددرصدي استاندار با انتصاب وي و انتشار شايعات پي در پي، اما آرام و بي حاشيه كار خود را آغاز نمود. تيم تشكيلاتي خود را شكل داد و كار در حوزه هاي مختلف را آغاز نمود. 

نگاه ريزبين، هوش و دقت نظر بالا، توان پيگيري تا حلقه آخر، قدرت تحليل فوق العاده، تئوري پردازي هاي گسترده و تلاش براي تطابق عملياتي آنها، شجاعت و جسارت در گفتار، صداقت در عمل و ارتباطات فراگير از ويژگي ها و خصوصيات نفر رتبه اول آزمون فوق تخصص ريه ايران مي باشد كه ٤ سال براي اداي دين و خدمتگزاري به هم استاني هايش ناچار شد مطب خود كه بدون شك يكي از شلوغترين مطب هاي استان خوزستان كه به دليل آلودگي هاي صنعتي، محيطي، پديده ريزگردها و ... داراي آمار بالايي از بيماران تنفسي مي باشد را بطور كامل تعطيل كند تا وقت كافي براي رسيدگي به مسئوليت سنگين خويش داشته باشد.

وضعيت بغرنج خوزستان از لحاظ زيرساخت هاي حوزه سلامت و عقب ماندگي هاي انباشته شده از ساليان طولاني بي توجهي به اين حوزه حساس در طي دهه هاي متمادي از يك سو و بالا رفتن سطح انتظارات بحق مردم از سويي ديگر، دشواري كار و خدمت در اين حوزه را صدچندان مي نمود. 

در اين وضعيت، توجه به توسعه زيرساخت هاي بهداشتي و درماني به منظور افزايش رفاه مردم در آينده اي نزديك در دستور كار رئيس دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز قرار گرفت و بلافاصله تلاشها براي جذب اعتبارات ملي و استاني جهت اتمام پروژه هاي نيمه تمام عمراني بجاي مانده از ساليان قبل آغاز شد. 

در نخستين گام، در دي ماه ١٣٩٢ و همزمان با نخستين سفر استاني هيئت دولت به خوزستان، با رايزني هاي صورت گرفته اعتبار ١٧٦ ميليارد توماني به دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز اختصاص داده شد تا اين دانشگاه بتواند از زير بار مطالبات سنگين تجهيزاتي، پرسنلي و بازار كه ادامه حركت براي دانشگاه را بسيار دشوار كرده بود، كمي سبك تر شده و چابك تر براي ادامه مسير تلاش نمايد.

در حوزه درمان، جهت توسعه فضاها و زيرساخت ها، علاوه بر نگاه توسعه محوري و ظرفيت سازي، تمركز بر روي پيگيري پروژه هاي بيمارستاني معطل مانده از ساليان قبل قرار داده شد و در اين مدت با تلاشهاي اعمال شده توسط رئيس و اعضاء هيئت رئيسه دانشگاه و حمايت هاي شخص وزير بهداشت، نتايج شگفت انگيزي ايجاد شد. 

در نخستين قدم، اتمام هر چه سريعتر بيمارستان نوساز و پيشرفته ٢٢ بهمن مسجدسليمان، نقطه تمركز مسئولين دانشگاه قرار گرفت تا با رايزني ها و حمايت هاي اعمال شده، اولين بيمارستاني باشد كه در دولت تدبير و اميد در خوزستان افتتاح گرديد و توانست بستر جديد و مطلوبي را براي ارائه خدمات درماني به مردم شريف مسجدسليمان فراهم سازد. 

در ادامه تلاشها، پروژه احداث بيمارستان جديد سوسنگرد كه بيش از ١٥ سال ميشد كه متوقف شده بود، از سر گرفته شد و در طي سه سال گذشته، شدت پيشرفت پروژه به گونه اي بود كه هم اكنون اين بيمارستان كه ظرفيت بيش از ١٥٠ تخت را دارد آماده افتتاح و بهره برداري مي باشد.

با نگاهي گذرا از ميدان چهارشير اهواز، مي توان به پيشرفت تحسين برانگيز پروژه بيمارستان تخصصي جديد اطفال ابوذر اهواز پي برد. ساختماني ٩ طبقه و نوساز كه با پيگيري هاي اعمال شده در طي ساليان اخير و مذاكرات فشرده با بنياد مستضعفان كشور، اكنون پيشرفت بالاي ٩٠ درصدي را سپري نموده و مراحل نهايي تجهيز خود را جهت افتتاح در ماه هاي آينده تجربه مي كند.

پروژه بيمارستان جديد سوانح سوختگي اهواز واقع در پادادشهر نيز از حمايت هاي دانشگاه در اين زمان بي بهره نماند و با پيشرفت فيزيكي قابل توجه ٩٠ درصدي، نويد افتتاح بيمارستاني مجهز و نوساز براي ارائه خدمات درماني به بيماران سوختگي را تا پايان سال جاري مي دهد.

يكي از نقاط اوج خدمتگزاري در راستاي توسعه زيرساخت هاي درماني در سال ١٣٩٥ "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل"، جلب حمايت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به منظور در اختيار قرار گرفتن دو بلوك ساختماني وسيع و بلااستفاده در محوطه بيمارستان شهيد دكتر بقايي بود كه از طريق انعقاد تفاهم نامه في مابين دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز و مركز بهداري رزمي جنوب نيروي زميني سپاه، دانشگاه اين دو بلوك را در اختيار گرفت، نوسازي و مجهز نمود و تحت عنوان بيمارستان تازه تأسيس شهيد دكتر بقايي٢ با ظرفيت ٤٠٠ تخت بيمارستاني با كمترين هزينه(معادل يك بيستم هزينه لازم براي ساخت چنين بيمارستاني) و در سريعترين زمان ممكن(حدود يك سال)، به عنوان مركز تخصصي ارائه خدمات درماني به بيماران سرطاني در يازدهمين سفر وزير بهداشت به خوزستان افتتاح نمود.

يكي ديگر از مهمترين گام هاي ارزنده براي افزايش ظرفيت هاي درماني استان، احداث مركز جامع قلب دانشگاه بود كه در طبقات فوقاني اورژانس بيمارستان گلستان اهواز بصورت نوساز و كاملاً مجهز ساخته شد تا با دارا بودن ١٢٠ تخت تخصصي و فوق تخصصي ويژه بيماران قلبي و عروقي، بيمارستاني بي نظير را در دل بيمارستان گلستان اهواز ايجاد نمايد كه هم اكنون اين مركز در حال ارائه خدمات درماني به بيماران و آماده افتتاح مي باشد.

افتتاح و راه اندازي ١٢٠ تخت بيمارستاني ويژه بيماران اعصاب و روان همزمان با افتتاح١٠٠٠ تخت اعصاب و روان در سراسر كشور، خدمت ارزنده و ماندگار ديگري بود كه بدليل احراز رتبه نخست از نظر تعداد تخت هاي قابل افتتاح توسط دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در كشور، سبب شد وزير بهداشت، اهواز را جهت افتتاح همزمان ١٠٠٠ تخت روانپزشكي در كشور انتخاب نمايد.

مركز فوق تخصصي پيوند مغز استخوان در جنوب غرب كشور در بيمارستان شفاء، افتخار و خدمت ماناي ديگري بود كه با دارا بودن ١٨ تخت فوق تخصصي، بيماران خوزستاني و همچنين استانهاي مجاور كه نيازمند پيوند مغز استخوان هستند را از مهاجرت به استانهاي ديگر بي نياز كرده است كه اين مركز پيشرفته را نيز وزير بهداشت در دهمين سفر خود به خوزستان افتتاح نمود.

راه اندازي و افزودن ١٥٢ تخت ويژه در قالب ICU، CCU، NICU و BICU، بيش از ٥٠ تخت تخصصي دياليز و ١٣٩ تخت اورژانس با توجه به كمبودهاي بارز در بخش هاي ويژه و اورژانسهاي بيمارستاني، اقدام ارزشمند ديگري بود كه تداعي تلاش هاي همه جانبه براي خدمتگزاري بي منت به مردم شريف خوزستان در حوزه درمان بوده است.

احداث ١٠ كلينيك ويژه تخصصي و فوق تخصصي، ٤ مركز غربالگري سرطان و ٩ بلوك زايماني داراي ٤٦ اتاق تك نفره در بيمارستانهاي تابعه، احداث، توسعه، بهسازي و نوسازي اورژانس هاي بيمارستاني، ارتقاء كيفيت فضاي بخش هاي بستري بيماران در تمام بيمارستان هاي تابعه در سراسر استان و تجهيز اين بخش ها با لوازم و وسايل جديد را نيز مي توان در زمره مهمترين اقدامات صورت گرفته در دولت يازدهم در حوزه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز براي رفاه هر چه بيشتر بيماران و مراجعين قلمداد نمود.

از سال ١٣٩٢ تا سال ١٣٩٤، هر ساله با بارش نخستين باران هاي پاييزي، تعداد زيادي از مردم برخي شهرهاي خوزستان دچار اختلالات تنفسي ميشدند و به اورژانس بيمارستانها مراجعه مي كردند؛ اما با درايت رئيس دانشگاه و اطلاق فرضيه "آسم پس از طوفان" براي اين رخداد و طرح موضوع تقاضاي هرس گونه هاي گياهي كه همزمان با نخستين بارندگي ها عمل گرده افشاني را انجام مي دهند در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايي استان و حمايت هاي ساير سازمانهاي ذيربط، در پاييز ١٣٩٥ چنين بحراني ايجاد نگرديد و هم اكنون اقدامات مشابه براي تكرار تجربه موفق سال گذشته در حال انجام مي باشد.

اين موارد گذري بود بر مهمترين خدمات ظرفيت ساز و اقدامات درماني كه در دولت يازدهم در جغرافياي تابعه دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز به رياست دكتر اسماعيل ايدني رقم خورد؛ 

با اين همه، نيك واضح است كه مسير خدمت، بس طولاني است و عمر خدمت بسيار كوتاه؛ اما ارج مي نهيم به نوبه خود تلاش هاي ايثارگرانه و زحمات طاقت فرساي دكتر اسماعيل ايدني در اين مدت چهار ساله را كه به اذعان دلسوزان، منصفان و واقع بينان، قرارگيري مطلوب و اثرگذار قطار سلامت استان بر روي ريل توسعه، شايد ارزنده ترين خدمتي باشد كه وي به مردم خوزستان ارائه نمود. 

براي اسماعيل ايدني و تمامي خادمان دلسوز، خوش انصاف، شجاع، با وجدان و با اخلاق نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران آرزوي سلامتي، سربلندي و توفيق روزافزون را از درگاه ايزد منان مسئلت مي نماييم.
:
:
:
آخرین اخبار