تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۵۳۶۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاکسی با نرخ سلیقه‌ای در اهواز !
سلیقه‌ای شدن نرخ کرایه‌ تاکسی و خودروهای مسافرکش این روزها به بحث داغ بین شهروندان اهوازی تبدیل شده است کرایه‌هایی که هیچ مرجع رسمی آن را تایید نمی‌کند اما به راحتی هر روز از مردم دریافت می‌شود
این روزها  شاید در سطح شهر اهواز برای همه شما اتفاق افتاده باشد، که ظرف چند روز به منظور طی کردن یک مسیر ثابت کرایه‌های متفاوتی به رانندگان تاکسی پرداخت کرده باشید، یک راننده یک هزارو 500 می‌گیرد، دیگری یک هزارو 850 و آخری ترجیح می‌دهد، 2000تومان کرایه را رُند کند و قال قضیه را بکند...

بر اساس این گزارش، افزایش نرخ کرایه تاکسی  نه تنها در شهر اهواز بلکه در کل کشور بیشتر اوقات در بین شهروندان تبدیل به معضلی شده است، که در نهایت به بحث و دعوا بین مسافر و راننده تاکسی منجر می‌شود.

در واقع مصوب کردن نوع نرخ کرایه‌هایی که هیچ سنخیتی با سطح تورم رایج در جامعه نه به لحاظ دادن کرایه از سوی مسافر و نه به لحاظ دریافت آن از سوی راننده تاکسی از سوی شورای شهر و تاکسیرانی الگوی جدیدی از چانه زنی را در بین شهروندان به وجود آورده است.

متاسفانه نرخ کرایه‌های جدید مصوب که می‌طلبد هر کدام از رانندگان و مسافران روزانه دنبال پول خرد باشند، واقعاً سازمان تاکسی رانی بر اساس چه منطقی این ارقام از کرایه‌ها را مصوب و قانونی می‌کند، کرایه‌های که اغلب گرد شدن آنها به نفع راننده و به ضرر مسافر تمام می‌شود.

به دنبال متعارف نبودن نرخ  کرایه‌های تاکسی به لحاظ پرداخت و نیاز پیدا کردن شهروندان به پول خرد، ضمن متنفع شدن رانندگان از عدم پرداخت مابقی کرایه به بهانه نداشتن پول خرد، در این میان عده ای از شرایط پیش آمده سوء استفاده کرده و با خرید و فرو ش پول خرد به رانندگان تاکسی با نرخی بالاتر از ارزش ریالی پول مورد نظر کاسبی جدیدی را برای خود راه می‌اندازند.

بر اساس این گزارش، در تیرماه سال جاری طبق مصوبه شوراهای شهر کشور نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس به میزان 10 درصد افزایش پیدا کرد، و این مصوبه در برخی شهرها از اواخر مردادماه و بعضاً از اوایل شهریور اجرایی شد، این در حالی است، که در شهر اهواز و به دنبال نابسامانی‌هایی که در شورای چهارم شاهد بودیم، این مصوبه از اواخر شهریورماه سال جاری در زمان شورای پنجم و همزمان با، بازگشایی مدارس در اهواز اجرایی شد، که با اعتراض و انتقاد شهروندان همراه بود.

فاضل که دانش آموز ساکن منطقه شیخ بها اهواز است، و مدرسه وی در امانیه قرار دارد، در خصوص افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز می‌گوید: صبح مسیر شیخ بها تا امانیه را که قبلاً با یک‌هزار تومان می‌آمدم امروز راننده تاکسی به بهانه افزایش نرخ کرایه یک‌هزار و 500تومان از من گرفت.

به فاضل می‌گویم نرخ کرایه 10 درصد افزایش پیدا کرده چرا 50 درصد پرداخت کردی! پاسخ داد: راننده تاکسی به من گفت: پول خرد ندارم، و 1500 گرفت.

این دانش آموز دبیرستانی ادامه می‌دهد: اگر از اتوبوس استفاده کنم، هم بهتر است، هم هزینه کمتری دارد، اما اتوبوس خیلی معطلی دارد، و شلوغی آن در این گرما غیر قابل تحمل است.

سپیده که دانشجوی سال آخر عمران است، معتقد است، اهواز بی‌نظم‌ترین شهری است، که تا کنون دیده است، وی که دانشجوی شهرستانی است، می‌گوید: ظرف این چند سالی که در این شهر مشغول تحصیل هستم، هیچ تغییر خاصی در این شهر ندیدم، که نتیجه آن به زیبایی و رفاه شهروندان منجر شود.

این دانشجو در خصوص افزایش کرایه‌های تاکسی می‌گوید: در هر ایستگاهی نرخ کرایه تاکسی  همه مسیرها را به ریز و ریال مشخص کرده‌اند، اما محال راننده‌ای به این نرخ‌ها عمل کند، و یا مسافری موفق به گرفتن مابقی پول کرایه خود شده باشد.

سعید یکی از کاسب‌های دستفروش خیابان سلمان فارسی است، که هر  روز مسیر اول نادری تا پردیس را با تاکسی طی می‌کند، سعید می‌گوید: نظارت یعنی مامور راهنمایی رانندگی از صبح تاشب کنار خیابان ایستاده است، منتظر تخلف رانندگان به لحاظ راهنمایی و رانندگی است، تا آنها را جریمه کند، تا الان ندیدم ماموری یا بازرسی راننده تاکسی را به دلیل دریافت کرایه بالا از مسافر جریمه یا توقیف کند.

مهران باباپور در این رابطه  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با تاکید بر اینکه مصوبه افزایش 10 درصدی نرخ کرایه تاکسی مصوبه شورای چهارم است، اظهار کرد: این مصوبه پس مطرح شدن در کمیته تلفیق در فرمانداری زمان برده است، به همین دلیل با تاخیر اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: مصوبه تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی با حضور و مشورت نماینده شورا، شهرداری کمیته شورای ترافیک راهور، صورت گرفته است.

این عضو شورای شهر گفت: نرخ مصوب پس بررسی و رسیدن به قیمت پایه و متعارف اجرایی شده است.

محمد رستم منش رئیس سازمان تاکسیرانی اهواز اذعان داشت: مصوبه افزایش نرخ کرایه تاکسی پس از چندین جلسه کارشناسی و مطرح شدن در کمسیون حمل و نقل ترافیک شورا، چکش کاری شده و سپس تصمیم بر افزایش 10 درصدی نرخ کرایه شده است.

وی افزود: این نرخ در برخی استان‌های کشور بین 15 تا 25 متغیر است و تنها در اهواز است،که با در نظر گرفتن تمام شرایط بر 10 درصد تصمیم‌گیری شد.

رئیس سازمان تاکسیرانی اهواز با انتقاد از دریافت کرایه زیاد خارج از مصوبه توسط برخی رانندگان به بهانه نداشتن پول خرد شهروندان با مشاهده هر گونه تخلف می‌توانند با سامانه 137شهرداری و سامانه 300087و 300078 سازمان تاکسی رانی تماس گرفته و موارد تخلف را اطلاع دهند.

رستم منش گفت: نماینده شورای شهر در کمیته انضباطی و  پلیس راهور بر اساس یکسری مراحل قانونی و دستور مقام قضایی می‌توانند خودرو خاطی را متوقف کنند، اما مشخص نکرد، مراحل قانونی چقدر زمان می‌برد، و حداقل زمان مورد نیاز با رانندگان خاطی چقدر است.

وی با بیان اینکه خودروهای شخصی که اقدام به اخذ کرایه اضافی می‌کنند، جرم آنها دو برابر است، گفت: این قبیل خودروها فاقد کد جابه جایی مسافر در سطح شهر هستند، بنابراین برخورد قانونی با آنها بر این اساس صورت می‌گیرد.

رستم منش در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بخش نظارت سازمان تاکسی رانی با برخی رانندگانی که تاریک شدن هوا را فرصتی برای دو برابر کردن نرخ کرایه تاکسی می‌کنند، چه برخوردی دارد، تاکید کرد: دریافت هر گونه وجه از مسافر خارج از مصوبه شورای شهر غیر قانونی است، و ما آمادگی داریم پیگیری کنیم، ضمن اینکه گشت‌های بازرسی سازمان در سطح شهر مستقر است.

وی ادامه داد: اتخاذ هر گونه تصمیمی از سوی بازرسان تاکسیرانی در سطح شهر از اختیارات آنها است.

سرپرست فرمانداری اهواز با تاکید بر مرجعیت شورای شهر و سازمان تاکسیرانی در تصویب و تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی اظهار کرد: نرخ کرایه تاکسی براساس تورم و به صورت متعارف هر چند سال یکبار افزایش پیدا می‌کند.

نبی الله خون میرزائی افزود: این مصوبات از طرف شورا به کمیته فنی ارجاع می‌شوند، و اگر مغایرتی با لایحه نداشته باشند، تایید شده و اجرایی می‌شوند.

سرپرست فرمانداری اهواز با اشاره  بر افزایش متعارف نرخ کرایه  توضیح داد: به منظور جلوگیری از اختلاف نظری که بین راننده و مسافر در پرداخت و دریافت کرایه به وجود می‌آید، طرفین موظف هستند، برای رفاه حال خودشان پول خرد داشته باشند.

خون میرزائی، مرجع رسیدگی در خصوص دریافت کرایه غیر متعارف از مسافران را تاکسیرانی، کمسیون حمل و نقل شورا و شخص شهردار برشمرد.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا زیر ساخت‌های لازم برای راه انداری تاکسی متر در سطح شهر اهواز مهیا نشده است، تا از این بی نظمی‌ها در پرداخت کرایه جلوگیری شود، توضیح داد: به نظر می‌رسد راه اندازی خدمات تاکسی متر در اهواز یک بحث فنی و تخصصی است، انتظار می‌رود، سازمان تاکسیرانی مطالعات مربوط به آن را انجام دهد، و پیشنهاد آن را در قابل لایه به شورا آورده و مصوب کند.

به گفته رئیس سازمان تاکسیرانی تعداد 3هزار686  دستگاه تاکسی زرد وجود دارد، که از این تعداد 2هزارو 722 دستگاه در حال فعالیت هستند، علاوه بر این  بالغ بر 2هزار تاکسی شخصی مسافر کش نیز ساماندهی شده و کد فعالیت دریافت کرده‌اند، و اهواز تعداد7هزار تاکسی در حوزه مسافر کشی شهری کمبود دارد.

مسافر کش‌های پیر و جوانی که روزهای داغ تابستان و سرد زمستان را تحمل می‌کنند، تا لقمه نانی را به خانه ببرند، به طور حتم ناشی از شرایط بد اقتصادی است، اگر به شغل مسافر کشی به عنوان یک فرصت شغلی نگاه کنیم، چرا در شهر و استان ما مسئولان تنها از ساماندهی تاکسی‌های  این شغل صحبت می‌کنند، چندین سال است، که طرح تاکسی متر در کلان شهرها اجرایی شده است، و در استان ما معطل کار مطالعاتی آنهم توسط دستگاه مربوطه می‌ماند.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۰
0
0
باز هم نابسامانی باز هم حمل و نقل عمومی
اوبوسرانی و تاکسیرانی اهواز ویرانه ویران
اینه که مردم هر کی حاضره بره وام بگیره اما گیر و گرفتار تاکسی های بی انصاف این شهر نشه
ایشاله تاکسی اینترنتی و اینها اومده و میاد و بیشتر بشه تا رقابتی بیفته و این آدم های .... از گردونه رقابت خارج بشن
تا میتونید روی این رقبا اطلاع رسانی کنید که مردم بدونن و نگذارند این آدم های ... به حق مردم اجحاف کنند
نظارت ها هم که الکی ...
:
:
:
آخرین اخبار