تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۴
کد خبر: ۱۵۳۷۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان:
نهضت تاریخ شفاهی در تمام سازمان‌ها راه‌اندازی شود
دفاع مقدس در خوزستان در تمام لایه‌های زندگی روزمره ما تاثیر داشته و دارد / باید نهضت تاریخ شفاهی در تمام سازمان‌ها و ادارات راه‌اندازی شود
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان این که تاریخ شفاهی به معنای مدیریت بحران٬ مدیریت جنگ و لایه‌های پنهانی است که دیده نمی‌شوند اما وجود دارند و باید این تجربه برای نسل‌های آینده به ودیعه گذاشته شود٬ گفت: باید نهضت تاریخ شفاهی در تمام سازمان‌ها و ادارات راه‌اندازی شود.

سردار محمد علی‌پور در شورای اداری استان که روز چهارشنبه (پنجم مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد٬ اظهار کرد: دفاع مقدس در خوزستان در تمام لایه‌های زندگی روزمره ما تاثیر داشته و دارد. روزهای اول جنگ، خوزستان دشمن را با دست خالی زمین‌گیر کرد و موجب شد مکان‌های حساس و ویژه به دست دشمن نیافتد.

وی افزود: دشمن در تمام مرز ایران و عراق با سه سپاه، یکی در غرب، یکی در جناح میانی و دیگری در جنوب شروع به تجاوز کرد و بیشترین تلاش خود را در جنوب انجام داد و پنج محور را برای تصرف به خوزستان انتخاب کرد که شامل محور شلمچه به خرمشهر، سوسنگرد به اهواز، دارخوین، شوش و پل کرخه هستند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان این که چهل روز از اول جنگ، روزهای بسیار تاثیرگذاری بوده است، گفت: در آن زمان٬ زنان و مردان خوزستانی توانستند دشمن را زمین‌گیر کنند. ما نیز به عنوان بنیاد حفظ و نشر آثار٬ کار جمع‌آوری اسناد و اقداماتی که از دوران دفاع مقدس انجام شده، در سه وضعیت نقش نیروهای مسلح در استان، نقش دولت در دفاع مقدس و نقش مردم، مساجد، حسینیه‌ها، عشایر و ... را آغاز کردیم.

علی‌پور ادامه داد: اگر بخواهیم نقش دولت در دفاع مقدس را تبیین کنیم، در آن زمان دولت در خوزستان به اندازه کل کشور نقش داشته است. برخی اقدامات در آن زمان به طور ویژه انجام شده است. به طور مثال تولید نفت و صادرات آن حتی برای یک روز متوقف نشد. امروز نزدیک به ۱۵۰ مجلد صحافی شده که درباره یکی از سازمان‌های دولت در خوزستان است.

وی با بیان این که اگر هر شهرستان بخواهد نقش خود را در دفاع مقدس تدوین کند، به اندازه تمام کشور مطلب جمع‌آوری خواهد شد٬ گفت: معاون اول رییس‌جمهور، وزیر کشور و استاندار خوزستان نامه‌ای را مبنی بر این که نقش شهرستان‌های استان در دفاع مقدس تدوین شود را به فرمانداران ابلاغ کردند و طی نشستی که شورای هماهنگی داشت٬ ابلاغ نهضت تاریخ شفاهی جنگ در خوزستان مطرح شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان با بیان این که استانداری کتابی با عنوان مدیریت غیرنظامی چاپ کرده است نیز عنوان کرد: از نزدیک به ۶۴ نفر از مدیران استان در دوران دفاع مقدس در این کتاب نام برده شده است و اگر هر شهرستان بخواهد خاطرات مدیران آن زمان خود را مکتوب کند٬‌ نزدیک به ۳۰ جلد کتاب در این زمینه خواهیم داشت.

علی‌پور افزود: بحث دانشنامه دفاع مقدس استان که اکنون در کشور انجام نشده است٬ توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تقبل هزینه شده است و امروز ما با دانشگاه و پژوهشگران کمیته‌هایی راه‌اندازی کرده‌ایم و در این زمینه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و هیچ نقطه‌ای در خوزستان نیست که در آن اتفاقی در رابطه با دفاع مقدس افتاده باشد و امروز به عنوان یک مدخل انتخاب نشده باشد.

وی با اشاره به تاریخ شفاهی استان در دوران دفاع مقدس٬ ادامه داد: بسیاری از مردم خوزستان در دروان دفاع مقدس حضور و نقش داشتند و پیشنهاد داده‌ایم که در حال حاضر بحث جمع‌آوری تاریخ شفاهی برای سه شهرستان آغاز شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان تصریح کرد: تاریخ شفاهی به معنای مدیریت بحران٬ مدیریت جنگ و لایه‌های پنهانی است که دیده نمی‌شوند اما وجود دارند. ما باید این تجربه را برای نسل‌های آینده به ودیعه بگذاریم و تبیین کنیم.

علی‌پور افزود: اگر ما در خوزستان نتوانیم نقش مدیریتی دولت را تدوین کنیم٬ دیگران آن را به روش و منش خود تدوین خواهند کرد. در خصوص باغ‌موزه دفاع مقدس استان که کار بزرگی است٬ مشاور آن انتخاب و بودجه آن تامین و زمین آن داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجموعه دولت در استان دست به دست دهد و یک هم‌افزایی مناسبی ایجاد شود که هر دستگاه طی دوسال نقش خود را در دوران دفاع مقدس تدوین کند٬ ۷۰ درصد از موضوعات جمع‌آوری خواهد شد. عمده این موضوعات تاریخ شفاهی است که باید نهضت آن در تمام سازمان‌ها و ادارات راه‌اندازی شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ادامه داد: اهواز باید به عنوان شهر فرماندهی٬ شهر پشتیبانی‌کننده٬ شهر قرارگاه‌ها و شهر مدیریت‌کننده که هم از خود مردم استان و هم از مردم خارج از استان میزبانی می‌کرد در تاریخ ماندگار شود. اگر کشوری درباره موضوعات خود توانست تمدن‌سازی کند٬‌ اقدامات شجاعانه و بی‌بدیل آن ملت را ماندگار کرده است و اقوام ما توانسته‌اند این نقش را ایفا کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار