تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
کد خبر: ۱۵۳۸۶۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ملودی غم انگیز باران در خوزستان / چتر پاسخ مسئولان کی باز می شود؟
پاییز است و آغاز بارش باران، اما همیشه باران رحمت الهی نیست و در برخی مناطق تبدیل به تهدیدی جدی می شود
باران های اسیدی یا سمی اسمش را هر چه بگذارند فرقی ندارد مهم این است که هر سال بسیاری از اهوازی های اسیر گرما که ماه ها منتظر قطره ای از باران هستند با اولین بارش راهی بیمارستان شده و سلامتی خود را از دست می دهند.

باران بازی است؟

بهادری مدیر کل هواشناسی استان خوزستان در خصوص اسیدی بودن بارش های سال گذشته اهواز گفت: پارسال با استفاده از سامانه خریداری شده تحت عنوان سامانه تشخیص باران های اسیدی به محض شروع بارش بصورت خودکار و بدون دخالت دست میزان ph اندازه گیری شد که سامانه ph بالای 8 را نشان داد که این یعنی باران بازی است نه اسیدی.

وی افزود: البته باید گفت این نتیجه توسط تنها دستگاهی که در فرودگاه نصب شد بدست آمده و نمی توان آن را به کل شهر اهواز تعمیم داد چرا که نقطه مثلا کنار کارخانه یا صنایعی وجود دارد که ممکن است نتیجه دیگری را به ما نشان دهد اما دستگاه ما که در فرودگاه نصب شده تنها ph نقطه فرودگاه را به ما نشان می دهد.

بهادری بیان کرد: با توجه به گستردگی صنایع در شهر اهواز ، لازم است چند دستگاه اندازه گیری در سطح شهر نصب شود که در این راستا استاندار به شرکت نفت، صنایع فولاد و ملی حفاری جهت همکاری و خرید سامانه تشخیص باران های اسیدی نامه داد اما متاسفانه با وجود این که صنایع فولاد و ملی حفاری آلودگی های بسیاری را برای اهواز و مردمانش دارند و بادهای غالب نیز این آلودگی ها را به سمت شهر می کشاند هیچ اقدامی از سوی این صنایع صورت نگرفت و تنها شرکت نفت است که در مرحله ارزیابی و خرید هستند.

مدیر کل اداره هواشناسی استان اظهار داشت : ضروری است که به منظور ارزش به افکار عمومی و سلامت مردم شرکت ها و سازمان هایی که بیشترین آلایندگی ها را برای شهر و استان دارند برای خرید دستگاه مزبور اقدامات لازم را هر چه سریع تر انجام دهند.

وی تصریح کرد: بارش های تاثیر گذار از اوایل آبان ماه شروع خواهند شد ولی با توجه به کاهش بارش باران در بهمن ماه سال گذشته و ماه های قبل از آن ، بدون تردید میزان آلاینده ها و فعالیت کانون های گرد وخاک افزوده خواهد شد.

کونوکارپوس متهم ردیف اول تنگی نفس اهوازی ها

سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ،در رابطه با علت ایجاد مشکل تنفسی در بارش های اول پاییزی بیان کرد: گرده های برخی از درختان که با اولین بارش وارد دستگاه تنفسی می شود و افراد بیمار یا مستعد بیماری دچار واکنش های حساسیتی می گردند که درختان کونوکارپوس متهم به این قضیه هستند و چون دچار کمبود فضای سبز در استان هستیم نمی توان درختان را قطع کرد و صرفا به هرس آن ها اکتفا می شود چرا که تنها 20 درصد از این درختان گرده افشان هستند.

سلمان زاده افزود: نمی توان آلاینده ها را مسبب این اتفاق دانست چرا که این آلاینده ها سالهاست که وجود دارند و سمی شدن باران با کاشت درختان صورت گرفت هر چند آلاینده های صنعتی زمینه ساز بروز بیماری هایی چون آسم ، تنگی نفس و آلرژی می شوند.

باران بازی است؟

در سال 94 ، 25هزار مراجعه کننده داشتیم اما در سال 95 این تعداد به 4 هزار نفر رسید.

وی عنوان کرد: نکته حائز اهمیت این است که سازمان هواشناسی زمان اولین بارش را اعلام می کند پس کسانی که دچار مشکل تنفسی هستند باید در خانه بمانند و داروی خود را به موقع مصرف نمایند و اگر اتفاقی افتاد اورژانس 115 و بیمارستان های مجهز به داروهای مورد نیاز آماده خدمت رسانی هستند.

هرس درختان در دستور کار قرار گرفت

همچنین کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استان ، درباره معضل کنوکارپوس بیان کرد: کارگروهی تشکیل شد که مقرر گردید درختانی که به گل دهی رسیده اند هر چه سریع تر هرس شوند.

حاجی زاده ادامه داد: شهرداری ها با کمک شرکت توزیع برق و با بسیج امکانات عمومی در فرصت باقیمانده تا فصل بارندگی نسبت به هرس درختان کنوکارپوس اقدام نمایند؛ سال گذشته حدود 150 هزار درخت هرس شد و انتظار می رود این کار امسال هم با سرعت و جدیت بیشتر انجام شود.

در پایان باید گفت باید مسئولان نسبت به تغییر مبلمان شهری اقدامات لازم را انجام دهند و علاوه بر متوقف کردن کاشت این درخت باید نسبت به متنوع کردن درختان فضای سبز اهواز اقدامات لازم را انجام دهند چرا که سزاوار نیست رحمت الهی ، نقمتی شود برای مردم خوزستان و شهر اهواز.

مسئولان با بهانه کردن درخت یا هر مسئله دیگر نمی توانند اصل مساله را پاک کنند و اصل این است که داشتن هوای پاک و سالم و لذت بردن از  قطره های باران حق ابتدایی و مسلم هر انسانی است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
رحیم امیری
|
UNITED KINGDOM
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
2
ماشالابه این مسوولان راستگو که همیشه بجای اینکه به مردم بگن بعد از دوره احمدی نژاد افزایش تولید نفت کشورداره توسط خوزستان تامین میشه وهورالعظیم هم به این دلیل خشک شده،درخت بینوایی رو محکوم میکنن کهبیچاره به گرده افشانی هم ننمیرسه،من الان همسرم سه ساله آسم گرفته به هیچ مرکزی هم هیچوقت مراجعه نکردیم واگذارشون میکنم به خدا
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
2
یعنی خاک بر سر مراکز تحقیقاتی مون
همه چی به یه درخت ختم نمیشه
هوای اهواز پر از ذرات معلق و آلودگی های فراوان شش ماه ساله
کارخونه ها
گرد و غبار ها
آلودگی های گازی و نفتی
ریزگردها
کارخونه های غیر مجاز روغن کشی و آسفالت سازی شهرک های صنعتی
زباله سوزی و دفع معیوب زباله های شهری و ...
اینها همه دست به دست همدیگه میدهند
شهرداری
محیط زیست
منابع طبیعی
شهرک های صنعتی
علوم پزشکی و ...
همه شون مسئولن
هر کی میتونه کاری نکنه خدا ازش نگذره
سجاد
|
UNITED KINGDOM
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
0
2
ماهمین مشکل آسم روتوی خانواده داریم پیش فوق تخصص رفتیم گفت الودگی نفتی دلیلشه واسپری داده الان سه ساله خودمون تهیه میکنیم وبه لطف مسولان تبدیل شده به اسم درجه دو ونسبت به قبل شدیدتره هنوزهیچ بارونی هم نیومده ولی ما بدون اسپری اسم که 80هزارتومن هم قیمتشه اصلا زندگی نمیتونیم بکنیم،با این اوضاع اظهارنظر مسولان مانندیه پتک توسر آدم میزنه وازصدتا توهین بدتره
پاسخ ها
ناشناس
| UNITED KINGDOM |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
دقیقا درسته ،الان همه استانها وشهرهاشون دارن از هوا لذت میبرن ولی اینجا چاههی نفتی رو شبها روشن میکنن که دودش دیده نشه ،صبح که میزنیم بیرون همه جا رو بوی دودگرفته باید پنجره ماشین رو ببندیم یا کولر بزنیم،
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۵
0
0
من سالی دو میلیون پول واکسن آلرژی میدم و میرم تهران و میام
مشتی بی عرضه و بی مسئولیت که دلسوز مردم شهر نیستن نشستن برخی مناصب
چطور میشه اینهمه مسائل آلرژی تو این شهر و استان بیداد کنه اونوقت کلنیکش تهران باشه و شعبه ای اینجا نداشته باشه
چطور میشه اینهمه بیماری و درد و مرض و این وضع درمان و بیمارستان های اهواز باشه
همه از رفتن به بیمارستان و دادگاه میترسن البته همه جا ولی اینجا تو این شهر بیشتر
چرا؟
کمی فکر کنن مسئولین مون آخه
:
:
:
آخرین اخبار