تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۸۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پاسخ‌گو نبودن صندوق‌بیمه‌کشاورزی در زمان‌پرداخت خسارت
حمایت بیمه‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات کشاورزان را در مراحل تولید محصولات بهبود ببخشد اما سال‌های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نتوانسته پاسخ‌گوی نیاز کشاورزان در زمینه پرداخت خسارت‌ها باشد.
خوزستان برای همه با عنوان قطب نفت، گاز و صنایع پتروشیمی شناخته شده است در حالی که این استان مهمترین قطب کشاورزی کشور است و در حقیقت تولیدات کشاورزی استان استراتژیک هستند.

براساس آمارهای موجود خوزستان در زمینه خرید گندم در جایگاه برتر کشوری قرار گرفته هچنین استان در تولید محصولات دیگر کشاورزی از قبیل کلزا، بذر گندم، ذرت مقام اول را دارد. کشاورزان خوزستانی با توجه به مشکلاتی که در مسیر فعالیت‌ آنان وجود دارد توانستند مقام اول را نیز در تولید گل مریم به دست آورند.

مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات کشاورزان خوزستان عدم تامین آب کافی و به موقع اراضی کشاورزی و پرداخت غرامت محصولات کشاورزی است. اکثر کشاورزان به دلیل عدم پرداخت خسارت و یا طولانی شدن پروسه پرداخت خسارت از عملکرد صندوق بیمه رضایت ندارند.

بیمه حامی افراد جامعه است که در صورت بروز حادثه نقش مهمی در جبران خسارت دارد در عرصه کشاورزی نیز بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از روش‌های نوین مقابله با خطرات فعالیت‌های کشاورزی و کاهش خسارت درآمدی کشاورزان مورد توجه قرار گرفته که در این راستا با توجه به وقوع بلایای طبیعی و خشکسالی‌های مکرر، صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعالیت خود را آغاز کرد.

حمایت بیمه‌ای در بخش کشاورزی می‌تواند مشکلات کشاورزان را در مراحل کشت، تولید و برداشت محصولات بهبود ببخشد اما سال‌های اخیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نتوانسته پاسخ‌گوی نیاز کشاورزان در زمینه پرداخت خسارت‌ها باشد که این عدم حمایت کاهش مساحت اراضی بیمه شده و عملکرد بخش کشاورزی را به دنبال داشته است.

اهمیت این موضوع سبب شد که با برخی از روسای انجمن اصناف کشاورزی و مسئولان صندوق بیمه محصولات کشاورزی مصاحبه کنیم اما با اظهارات متناقض مسئول صندوق بیمه کشاورزی با روسای انجمن اصناف کشاورزی روبه‌رو شدیم.

صندوق بیمه 260 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرد

محمد آلاله داشت: در 2 سال زراعی گذشته به میزان 64 میلیارد و 200 میلیون تومان حق بیمه از کشاورز دریافت و میزان 260 میلیارد تومان نیز غرامت پرداخت شد.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیش از 4 برابر مبلغ دریافتی از کشاورزان، غرامت پرداخت کرده، افزود: با توجه به اینکه صندوق بیمه کشاورزی ردیف بودجه نداشت اکنون برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه مجلس برای صندوق بیمه، ردیف بودجه مستقل تخصیص داد که در صورت اجرایی شدن گام بسیار بزرگی در جهت برطرف کردن مشکلات کشاورزی است.

معاون خدمات بیمه‌ای کشاورزان خوزستان گفت: با توجه به اینکه در گذشته مصوبه‌ای مبنی بر تخصیص بودجه مستقل برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی وجود نداشت بنابراین می‌توان گفت صندوق بیمه محصولات کشاورزی روبه بهبودی است و در حقیقت چارچوب‌دار می‌شود.

وی درباره پرداخت خسارت به کشاورزان توضیح داد: صندوق بیمه کشاورزان خسارت سال زراعی 93_94 و 94_95 را تقریبا کامل پرداخت کرده و از حدود 66 میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت تنها حدود یک الی 2 میلیارد تومان پرداخت نشده است که این مبلغ نیز مربوط به افرادی است که حساب آنها مشکل داشته یا متوفی شدند.

آلاله با بیان اینکه خسارت سال 94_95 پرداخت شده و هیچ کشاورزی از صندوق بیمه طلب ندارد، عنوان کرد: سال زراعی 95_96 نیز غرامت تعدادی از کشاورزان تایید شده و بخش دیگر که تایید نشدند درحال بررسی کارهای قانونی آنها هستیم به دلیل اینکه خسارت عمومی نیاز به بررسی دقیق‌تری دارند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 728 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان بیمه شد، بیان کرد: با توجه به اینکه در پرداخت خسارت‌ها تاخیر صورت گرفته و این تاخیر ناشی از عدم تامین اعتبار به موقع بود اما نباید خدمات را کوچک جلوه دهیم.

صندوق بیمه، سنوات گذشته خسارتی پرداخت نکرده است

مسعود ثریا اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌ها کشاورزان رویکرد خوبی در فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی خود ارائه نمودن و حدود 60 الی 70 درصد محصولات و باغات بیمه گردید اما متاسفانه به دلیل عدم پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه محصولات و یا طولانی شدن پروسه پرداخت، کشاورزان دیگر میل و رغبتی نسبت به بیمه کردن محصولات ندارند.

وی با بیان اینکه حذف یارانه دولتی و خسارت‌دیدگان موجب کاهش شدید سطوح بیمه‌ای در کشاورزی، دامداری و باغداری شده است، افزود: با توجه به رویکردی که مسئولان و دولت در زمینه بیمه محصولات و حذف یارانه دارند هر سال شاهد کاهش بیشتر سطوح بیمه‌ای در ارقام مختلف محصولات کشاورزی هستیم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان بهبهان گفت: به دلیل عدم پرداخت خسارت توسط صندوق بیمه محصولات کشاوری سنوات گذشته، امسال تنها 20 درصد اراضی کشاورزی بهبهان بیمه شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 درصد مبلغ خرید گندم از کشاورزان واریز نشده، عنوان کرد: با توجه به نزدیک فصل کشت  و عدم وصول 6 میلیارد تومان از مبلغ خرید گندم از کشاورزان بهبهان، کشاورزان این شهرستان با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

صندوق بیمه محصولات کشاورزی ورشکسته است

سید محمد هاشمی درباره پرداخت بیمه محصولات کشاورزان اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت کشاورزان را در زمینه بیمه حمایت نمی‌کند همچنین به دلیل اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور عملا یک صندوق ورشکسته است و دولت نیز اعتباری به آن تزریق نمی‌کند استقبال از بیمه کردن محصولات بسیار کاهش یافته است.

وی با اشاره به تزریق اعتبار دولت در بخش زیرساختی کشاورزی از جمله کانال بتنی و زهکش‌ها افزود: با توجه به اینکه کشاورز برای بیمه کردن محصولات اقدام به بیمه محصول می‌کند لذا انتظار داریم بخشی از اعتباری که دولت برای زیرساخت‌های کشاورزی هزینه می‌کند را در صندوق بیمه تزریق کنند تا از این راه به کشاورز کمک کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی حمیدیه گفت: بخشی از بیمه محصولات کشاورزی سال 95 کشاورزان خوزستان پرداخت شده اما تاکنون بیمه سال 96 پرداخت نشده است.

عملکرد صندوق بیمه کشاورزی بسیار ضعیف است

فتح‌الله الهیاری درباره وضعیت بیمه اراضی کشاورزی شهرستان هندیجان اظهار داشت: عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی در هندیجان بسیار ضعیف است و سال گذشته با توجه به خشک شدن رودخانه زهره هیچ‌گونه خسارتی به کشاورزان پرداخت نکردند.

وی با اشاره افزود : با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته در زمینه دریافت غرامت کشاورزان، محمد آلاله معاون خدمات بیمه‌ای کشاورزان بیان می‌کند که آمار بیمه کشاورزان در مرکز کشور و تاکنون اعتباری ابلاغ نشده است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: با توجه به وجود 23 هزار هکتار سند کشاورزی در هندیجان که سال 1342 صادر شدند و دارای پروانه بهره برداری آب هستند اما سال گذشته سهمیه کشت در این شهرستان 12 هزار هکتار بود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 14هزار هکتار از اراضی کشاورزی هندیجان بیمه شد، بیان کرد: تاکنون مشخص نیست که چند درصد از غرامت‌ها پرداخت می‌شود.

الهیاری ادامه داد: در یک سال زراعی که حدود 150 روز از زمان کشت تا برداشت طول می‌کشد متاسفانه رودخانه هندیجان به مدت 107 روز خشک شد بنابراین حق کشاورز است که درباره بیمه و تامین حق‌آبه قبل از کشت اطمینان حاصل کند.

وی عنوان کرد: امسال سهمیه سطح زیر کشت در هندیجان را 24 هزار هکتار اعلام کردند اما با توجه به نزدیکی فصل کشت کشاورزان دچار" سردرگمی" شدند که آیا حق‌آبه و بیمه و بذر اراضی کشاورزی آنان تامین می‌شود؟
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار