تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۱۵۳۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنچه باید در الگوی مصرفی صبحانه گنجانده شود
الگوی مواد مصرفی صبحانه باید ترکیبی از بخش‌های کربوهیدرات پیچیده مثل نان یا جانشین‌های نان مثل ذرت یا غلات حجیم شده که کیفیت خوبی دارند، باشد و در کنار آن نیز پروتئین گنجانده شود
یک متخصص تغذیه با بیان اینکه باید 20 الی 25 درصد انرژی روزانه با وعده صبحانه دریافت شود، گفت: الگوی مواد مصرفی صبحانه باید ترکیبی از بخش‌های کربوهیدرات پیچیده مثل نان یا جانشین‌های نان مثل ذرت یا غلات حجیم شده که کیفیت خوبی دارند، باشد و در کنار آن نیز پروتئین گنجانده شود.
 
مجید کاراندیش اظهار کرد: وعده صبحانه به دلیل اینکه پس از ساعات طولانی گرسنگی مصرف می‌شود اهمیت زیادی دارد بنابراین باید حدود 20 الی 25 درصد انرژی مورد نیاز یک شبانه‌روز از طریق وعده صبحانه تامین شود.
 
وی افزود: مصرف صبحانه موجب می‌شود انرژی مورد نیاز برای چند ساعت آینده فراهم شود. همچنین بخشی از خواب‌آلودگی و سستی با مصرف صبحانه کاهش پیدا می‌کند که این مسائل برای دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: معمولا در مدارس ساعات اولیه صبح به تدریس درس‌های آموزشی که نیاز به تمرکز و تفکر دارند اختصاص می‌یابد لذا مصرف صبحانه در روند یادگیری و آموزش دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد.
 
کاراندیش گفت: با توجه به اینکه باید 20 الی 25 درصد کالری در وعده صبحانه تامین شود، باید الگوی مواد مصرفی مناسب برای مواد این وعده در نظر گرفته شود. همچنین باید 40 یا 50 درصد پروتئین که بخشی از آن همراه صبحانه است دریافت شود.
 
وی توصیه کرد: الگوی مواد مصرفی صبحانه باید ترکیبی از بخش‌های کربوهیدرات پیچیده مثل نان یا جانشین‌های نان مثل ذرت یا غلات حجیم شده که کیفیت خوبی دارند، باشد و در کنار آن نیز پروتئین گنجانده شود که در وعده صبحانه اغلب با منشا حیوانی مثل لبنیات یا برخی از اقلام گروهی گوشت‌ها خواهد بود.
 
این متخصص تغذیه افزود: در گروه‌بندی غذایی در علوم تغذیه انواع تخم پرندگان و همچنین پنیر جزو گروه گوشت‌ها محسوب می‌شوند.
 
کاراندیش گفت: دانش‌آموزانی که اضافه وزن ندارند می‌توانند از گروه چربی‌ها که شامل خامه، کره و سرشیر هستند در وعده صبحانه استفاده کنند ولی دانش‌آموزانی که اضافه وزن دارند نباید این اقلام را مصرف کنند.
 
وی با اشاره به اهمیت مصرف مغزها در وعده صبحانه عنوان کرد: در الگوی سنتی صبحانه رایج‌ترین مغزها گردو است ولی استفاده از سایر مغزها نیز تفاوت زیادی ندارد و همه مغزها مفید هستند.
 
این متخصص تغذیه توصیه کرد: قبل از مصرف ناهار باید گروه لبنیاتی به عنوان میان وعده مصرف شود که لازم به تذکر است در این میان‌وعده شیرکاکائو یا شیرهای طعم‌دار مصرف نشود زیرا بخش زیادی از انرژی این شیرها از شکلات و کاکائو دریافت می‌شود.
 
کاراندیش گفت: همچنین باید استفاده از میوه در میان وعده گنجانده شود ولی آبمیوه‌های بسته‌بندی جزو میوه‌های کامل محسوب نمی‌شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار