تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۱۵۴۰۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد:
فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تا پایان سال افتتاح و بهره برداری می‌شود
فاز اول طرح تا پایان سال افتتاح و بهره برداری می شود و با توجه به وعده های داده شده؛ انتظار ما از رییس جمهور و معاون اول ایشان این است که همزمان با افتتاح و بهره برداری از فاز اول کلنگ زنی و اغاز عملیات فاز دوم نیز انجام شود
خوزنیوز:  معاون اجرایی موسسه جهاد  نصر ضمن معرفی کلی طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی دشت های ایلام و خوزستان گفت: طرح ۵۵۰ هزارهکتاری از سال ۸۹ اراضی خوزستان و ایلام اغاز شده است که در قالب احداث شبکه فرعی ابیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی و احداث زهکش های زیر زمینی در این اراضی است که با توجه به ضرورت در کل عرصه‌های موردنظر، کار احداث شبکه‌های فرعی را اجرایی کرده‌ایم اما در بحث زهکش زیرزمینی فقط در جاهایی که بافت خاک ایجاب کند کارگذاری شده است.


به گزارش خوزنیوز؛ حسن علاقه بند در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد:  این پروژه با وسعت بسیار زیادی در خوزستان و ایلام و در حدود ۲۰ شهرستان انجام می شود. در گذشته به شهرهای شمالی کمتر توجه شده بود  وخوشبختانه سال گذشته شهرستان های لالی و ایذه نیز به محدوده طرح افزوده شدند . در ایذه دو پروژه شیوند و سادات حسینی به میزان حدود ۱۰۰۰ هکتار و لالی نیز حدود ۶۰۰ هکتار به پروژه افزوده شدند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر افزود: انچه که تا به امروز از فاز اول انجام گرفته ۲۶۳ هزار هکتار شبکه فرعی بوده است که از کل میزان ۳۱۲ هزار هکتار،  ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم. سال 96 سال پایانی فاز اول طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری است و در تلاش هستیم تا بتوانیم فاز اول این طرح را به اتمام برسانیم. در این زمینه آنچه امروز اجرایی شده است، 263هزار هکتار کار شبکه فرعی بوده است.  

وی یادآور شد:  تا به امروز از اعتبار در نظر گرفته شده برای طرح،  حدود ۳ هزار و  ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شده است . دراجرای کار حدود ۲ هزار ماشین الات سنگین و نیمه سنگین و حدود  ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند.  در بخش شبکه که شامل ابیاری سطحی، کم فشار و تحت فشار به طول حدود ۱۴ هرار کیلومتر بوده و زهکش زیر زمینی ۲۷ هزار کیلومتر بوده است.

علاقه بند کفت:  به دلیل شوری خاک و برای اصلاح کیفیت خاک و ایجاد بستر مناسب ناگزیریم در برخی اراضی زهکش زیر زمینی کارگذاری کنیم که این زهکش ها در عمق خاک کارگزاری شده و قطعا بهبود کیفیت خاک، شوری زدایی و افزایش محصول  تاثیر سازنده ای خواهد داشت.

وی در اشاره به روند پیشرفت اجرایی فاز اول طرح 550 هزار هکتاری گفت: در سال ۹۵، عملیات اجرایی  ۲۴۲ هزار هکتار از اراضی به اتمام رسیده  و حدود ۲۰۰ هزار  هکتار به بهره برداری رسیده  است.  در سال ۹۶  در ۲۱ هزار هکتار از اراضی کار انجام شده و پیش بینی ما برای امسال، بهره برداری و به زیر کشت رفتن حدود ۲۲۰ هزار هکتار خواهد بود.

معاون اجرایی موسسه جهاد  نصر تاکید کرد:  در بحث بهره برداری  پیش می آید که برخی سطوح ۱۰۰ درصد به اتمام نرسیده اند چرا که بلوک ها به بخش های کوچکتر انجام می شوند و در فصل های مختلف عملیات اجرایی آن انجام می شود. از  همین رو ممکن است برخی از کارهای اجرایی در زمین هایی که  حین بهره برداری است متوقف شود چرا که سیاست بر جلوگیری از کشت و کار  نبوده است  و مابقی کار را  در فصلی انجام داده ایم که زمین بلا استفاده است. اما از انجا که امسال سال اخر فاز اول است از کشاورزان خواسته ایم با ما همکاری کنند و بتوانیم کار  را به اتمام برسانیم چرا که اگر کار تا پایان سال انجام نشود  متضرر خواهیم شد.

علاقه بند گفت: عمر مفید پروژه های موسسه جهاد نصر در بحث اجرای شبکه‌های فرعی و زهکش‌های زیرزمینی انجام می‌دهد  بالای سی سال است و نمونه آن پروژه هایی است که در شبکه دز و بهبهان در سالهای ۷۶ و ۷۷ انجام داده ایم  که تا کنون مردم از آنها استفاده می کنند.

وی افزود: خوشبختانه از جانب بهره برداران و کشاورزان استقبال خوبی از طرح شده است  چنانچه ما با درخواست های زیادی برای پیوستن به طرح رو به رو هستیم. اما از انجا که برخی زمین ها در محدوده طرح نیستند و یا شبکه های اصلی آبیاری در ان محدوده  وجود ندارد  نمی توانیم کاری انجام دهیم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد: امسال سال اخر طرح است و ما این مساله را به مسوولان محلی و کشاورزان اطلاع داده ایم. در برخی بخش ها ما کار را به پایان رسانده ایم اما شبکه اصلی آبیاری هنوز به اتمام نرسیده است از همین رو می توان گفت کار جهاد نصر به پایان رسیده است اما کار وزارت نیرو نا تمام مانده است !

علاقه بند با اشاره به مشکلات پیش رو برای آغاز فاز دوم عملیات اجرایی طرح 550 هزار هکتاری گفت: در  رابطه با فاز دوم نیاز است که همه مسوولان دراجرای طرح و به خصوص تخصیص آب ما را یاری کنند و بحث تامین آب فاز دوم باید همزمان با آغاز طرح از سوی وزارت نیرو داشته باشیم.
 
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر  تاکید کرد: همه مردم و مسوولان خوزستان باید برای آغاز فازدوم طرح 550 هزار هکتاری  مطالبه گر باشند. تخصیص آب و اعتبار فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری باید به یک مطالبه استانی مبدل شود و همه مردم و مسوولان اعم از مدیران استانی و نمایندگان مجلس نقش خود را در این مطالبه گری به خوبی ایفا کنند. ما اعتقاد داریم در فاز دوم تقریبا برداشت جدید از اب انجام نمی شود بلکه در مصرف آب بهینه سازی  می شود.بخش عمده ای از اراضی فاز دوم هم اکنون به صورت سنتی در حال آبیاری توسط موتور پمپ ها  و کشت هستند.

علاقه بند گفت:  فاز اول طرح تا پایان سال  افتتاح و بهره برداری  می شود و با توجه به وعده های داده شده؛ انتظار ما از رییس جمهور و معاون اول ایشان  این است که همزمان با افتتاح و بهره برداری از فاز اول کلنگ زنی و اغاز عملیات فاز دوم نیز انجام شود .

وی عنوان کرد: متصل کردن فاز اول طرح 550 هزار هکتاری به فاز دوم  کلید دوام  دست کم  6 هزار و 500 شغل در استان است . اگر فاز دوم طرح 550هزارهکتاری امسال آغاز شود، علاوه بر 6هزار و 500نفر نیروی مشغول به کار، به حدود 3تا 4هزار نفر نیروی کار جدید نیاز است. فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری رهبری، باید امسال و بلافاصله از فاز اول آغاز شود چرا با این اقدام  کارگاه های عمرانی تجهیز شده و امکانات موجود در استان حفظ می شوند و از سویی دیگر با حفظ شغل این 6 هزار و 500 نفر و افزایش آن به حدود 10 هزار شغل، از تبعات اجتماعی احتمالی نیز جلوگیری می شود.

علاقه بند ادامه داد: امسال به دلیل این‌که سال آخر برنامه اجرایی در فاز اول است، کشاورزان و بهره‌برداران باید همکاری لازم را داشته باشند تا در نقاطی که مدنظر است کشت انجام نشود تا بتوانیم کار را اجرایی کنیم زیرا اگر این کار تا انتهای سال اجرایی نشود، اعتبار تخصیص داده شده برای آن از دست می‌رود . از سوی این موسسه در هر هکتار از اراضی حدود 16تا 17میلیون تومان هزینه می‌شود  و کشاورزان نباید کشت یکسال خود را به کار زیربنایی که توسط موسسه جهاد نصر در حال انجام است، اولویت دهند.  مطمئنا از این طرح منافع زیادی عاید کشاورزان خواهد شد و کشاورزان نباید ان را فدای کشت در یک فصل کنند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر، اظهار کرد: طول شبکه‌های فرعی که تا کنون در 263هزار هکتار از اراضی طرح اجرایی شده، حدود 14هزار کیلومتر است. همچنین طول زهکش زیرزمینی اجرا شده در اراضی موردنظر حدود 27هزار کیلومتر است.

وی عنوان کرد: حدود 20هزار هکتار از اراضی فاز اول طرح که کار آن‌ها توسط موسسه جهاد نصر اجرایی شده است با مشکلات شبکه اصلی -کاری که باید توسط وزارت نیرو انجام شود- مواجه است و شبکه‌های اصلی آن اراضی اجرایی نشده است.  در این زمینه برای آنکه مشکل مردم حل شود، موسسه جهاد نصر باید هزینه‌های اضافی انجام دهد تا زمانی که وزارت نیرو نسبت به احداث شبکه‌های اصلی در آن مناطق اقدام کند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به فاز دوم طرح 550هزار هکتاری، بیان کرد: علی رغم صورتجلسات و پیگیری‌های فراوان انجام شده در بحث تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، از سوی وزارت نیرو تا به امروز هیچ مجوزی برای تخصیص آب فاز دوم صادر نشده است. بخش عمده دلایلی که از سوی وزارت نیرو در بحث عدم صدور مجوز برای تخصیص آب فاز دوم طرح 550هزار هکتاری مطرح می‌شود کارشناسی شده نیست و توجیه کارشناسی ندارد.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌ها در سال‌های اخیر پیش بینی می‌شود در فاز دوم هزینه کار در هر هکتار از اراضی بسیار بیشتر از فاز اول باشد و به اعتباری حدود 3.5میلیارد دلار نیاز است.
 
علاقه‌بند تاکید کرد : عدم صدور مجوز تخصیص آب برای فاز دوم باعث شده است تا برای آغاز کار و پیگیری اعتبارات مورد نیاز آن با مشکلات فراوان مواجه شویم زیرا دستگاه‌های تخصیص دهنده اعتبار، برای آغاز کار از جهاد نصر مجوز تخصیص آب را می‌خواهند و این مساله باعث شده تا نتوان در بحث اعتبارات فاز دوم پیگیری‌های قطعی را انجام داد.
:
:
:
آخرین اخبار