تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۱۵۴۱۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان خبر داد:
تشکیل بیش از 500 فقره پرونده فروش و کشتار غیرمجاز دام در اماکن عمومی خوزستان
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از تشکیل بیش از 500 فقره پرونده در خصوص فروش و کشتار دام غیرمجاز در اماکن عمومی خبر داد
مدیرکل دامپزشکی خوزستان از تشکیل بیش از 500 فقره پرونده در خصوص فروش و کشتار دام غیرمجاز در اماکن عمومی خبر داد.

دکتر مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که روز شنبه (15 مهرماه) به مناسبت روز دامپزشکی در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سازمان دامپزشکی از ارگان‌های تأثیرگذار در بهداشت عمومی جامعه است که فعالیت‌هایی در قالب کنترل بیماری در انواع دام سبک، سنگین، آبزیان و همچنین کنترل فرآورده های خام دامی را در چند بعد و حتی پس از کشتار انجام می‌دهد.
 
وی افزود: این امر نقش مهم مجموعه دامپزشکی در تولید ناخالص ملی را در راستای پایش و کنترل بیماری‌های مختلف نشان می دهد و به عنوان رکن اصلی تولید در این بخش مطرح است.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: با توجه به ارتباطات بین‌المللی مجموعه دامپزشکی در دفتر  OIEکه یکی از دفاتر وابسته بیماری‌های دام در سازمان ملل است، در نشست‌های مختلف آخرین یافته‌های علمی و اجرایی، بررسی می‌ شوند. همچنین بیماری‌های مختلف، کنترل دام، انتقال بیماری، نهادهای دامی و دیگر مباحث که در راستای کنترل بیماری تأثیرگذار هستند در این نشست‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 
کنارکوهی بیان کرد: سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از دستگاه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در قالب زیرساخت‌های دولت الکترونیک اقدامات زیادی انجام داده به نحوی که بخش عمده‌ای از صدور پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی بدون مراجعه حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به فعالیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا در حوزه مقابله با قاچاق دام گفت: انتقال و تردد دام تنها در صورتی ممکن است که خودروی حمل دام کد بهداشتی داشته باشد و پس از آن بارنامه الکترونیکی دریافت کرده و گواهی بهداشت برای محموله صادر می‌شود.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: استان خوزستان بزرگ‌ترین و پرحجم‌ترین ورودی نهاده‌های دامی به کشور است به نحوی که سالیانه بالغ بر حدود 10 میلیون تن نهاده‌های دامی از بندر امام به کشور وارد می‌شود و یکی از مهم‌ترین دستگاه‌هایی که بر ورود این نهاده‌ها نظارت می‌کند اداره‌کل دامپزشکی خوزستان است.
 
کنارکوهی تصریح کرد: سالیانه پایش‌های متعددی برای شناخت بیماری‌های مختلف در دو بعد انسانی و دامی انجام می‌شود و در صورت وجود مشکل در کوتاه‌ترین زمان ممکن در این خصوص اقدام می‌شود.
 
وی با اشاره به نظارت بر تولیدات دامی استان خوزستان افزود: خوزستان پنجمین تولید‌کننده جوجه، دومین تولیدکننده آبزیان و هفتمین یا هشتمین تولیدکننده گوشت قرمز است به طوری که 3.5 میلیون رأس دام سبک و 400 هزار رأس دام سنگین در خوزستان وجود دارد.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان تصریح کرد: 800 واحد مرغ‌داری فعال در استان خوزستان وجود دارد که سالیانه 45 میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌کنند و فعالیت این واحدها توسط اداره‌کل دامپزشکی خوزستان رصد می‌شود.
 
کنارکوهی با بیان اینکه تنها یک کشتارگاه صنعتی در استان خوزستان وجود دارد، گفت: در حال حاضر مجوز ایجاد یک کشتارگاه صنعتی در شمال اهواز صادر شده که اگر در این پروژه به طور صحیح کار شود طی یک سال به بهره‌برداری می‌رسد. یک کشتارگاه صنعتی نیز در خرمشهر در حال احداث است که حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. کشتارگاه دیگری در بهبهان در حال احداث است که با مسائل مالکیتی مواجه شده و حدود 70 درصد پیشرفت داشته است. همچنین در باغملک و دزفول مجوز ایجاد کشتارگاه‌های صنعتی صادر شده است.
 
وی بیان کرد: 9 کشتارگاه صنعتی طیور در استان خوزستان در حال فعالیت هستند که در بعضی مواقع نیازهای استان‌های همجوار را نیز تأمین می‌کنند.
 
مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان به عنوان ترمینال در واردات و صادرات دامی مطرح بوده است و بر صادرات فرآورده‌های دامی کشورهای دیگر از جمله ویتنام، ترکیه، آلمان و ... به کشور عراق نظارت می‌کنیم که سال گذشته در این زمینه یک محموله 17 کانتیری مرغ که قرار بود از ترکیه به عراق صادر شود و دارای مشکل سلامتی بود، منهدم شد.
 
کنارکوهی گفت: معادل نیروهای دولتی که در اداره دامپزشکی خوزستان فعالیت می‌کنند برای بخش خصوصی نیز پروانه کار صادر شده و در حال فعالیت هستند و در این خصوص واگذاری امور به بخش خصوصی قابل توجه است.
 
وی با اشاره به فروش و کشتار دارم در اماکن عمومی و بدون مجوز تصریح کرد: وظیفه اداره‌کل دامپزشکی تنها نظارت بر دام و فراورده‌های دامی است و اماکنی که دارای پروانه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت هستند را کنترل می‌کنیم و در صورت مشاهده فروش یا کشتار دام به صورت غیرمجاز گزارش را به دستگاه متولی ارائه می‌دهیم که متأسفانه دستگاه‌های متولی اهتمام لازم را در این زمینه نداشته‌اند.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه گفت: پرونده‌هایی که در چند سال اخیر به دلیل کشتار و فروش غیرمجاز دام تشکیل شده، بیش از 500 فقره است که باید با این متخلفان برخورد شود ولی همکاری در این زمینه انجام نمی‌شود.
 
کنارکوهی بیان کرد: کشتار بین جاده‌ای در برخی مناطق استان خوزستان موجب اشغال حریم جاده‌ای شده است که در این زمینه اقدام و چندین بار این افراد را جمع‌آوری کرده‌ایم ولی مجددا اقدام به فعالیت می‌کنند.
 
وی عنوان کرد: اداره‌کل دامپزشکی خوزستان متولی تنظیم تردد گوشت نیست و تنها متولی بهداشت گوشت است که در حال حاضر گوشتی که از کشتارگاه صنعتی اهواز عرضه می‌شود به مدت 24 ساعت در سالن سرد نگهداری می شود تا بازرسی آن تکمیل شود. همچنین دستور داریم از  شهری که در کشتارگاه آن سالن سرد وجود ندارد به اهواز گوشت عرضه نشود.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در سال گذشته در آبادان و بهبهان دو مورد ابتلا به ان بیماری مشاهده شد که پس از نمونه‌برداری مورد تأیید قرار گرفت و پس از آن عملیات سمپاشی را همانند سال‌های گذشته انجام دادیم ولی با توجه به تجربیات گذشته در سال جاری موارد عملیات را به سه برابر افزایش دادیم.
 
کنارکوهی تصریح کرد: هزینه واکسیناسیون دام‌ها تا قبل از سال 94 از سوی دولت تأمین می‌شود که در سال 94 به دلیل عدم تولید مجبور شدیم برخی از واکسن‌ها را بهادار کنیم ولی از امسال بیشتر واکسن‌ها رایگان تزریق می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه امسال موردی از تب برفی در استان خوزستان مشاهده نشده است، گفت: واکسیناسیون دام‌ها در دو فاز انجام می‌شود که فاز نخست یک میلیون و 350 هزار دام سبک و در فازم دوم برای 212 هزار نوبت دام سنگین واکسینه می‌شوند.
 
مدیرکل اداره دامپزشکی خوزستان گفت: بر اساس آمار اداره‌کل شیلات خوزستان سالیانه حدود 60 هزار تن تولید ماهی گرمابی و 800 تن تولید ماهی سردآبی داریم. همچنین سالیانه حدود 1000 تن میگو در خوزستان تولید می‌شود.
 
کنارکوهی با اشاره به مزارع پرورش ماهی و میگو تصریح کرد: 28 مزرعه پرورش میگو در خوزستان وجود دارد. همچنین مزارع پرورش ماهی‌های گرمابی به صورت انفرادی 749 مزرعه و مزارع مجتمع 243 مزرعه هستند و همچنین 18 مزرعه فعال ماهی سردآبی در خوزستان وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه عمده تولید محصولات شیلات در خوزستان به کشور عراق صادر می‌شود، افزود: خوشبختانه امسال تلفات ماهی گرمابی نداشتیم که این موضوع به تولید بیشتر کمک می‌کند.
 
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به تعداد اماکن تحت نظارت این مجموعه در استان بیان کرد: تعداد اماکن تحت نظارت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان 3986 مورد است که شامل قصابی، مرغ‌فروشی، سردخانه، کشتارگاه‌های دام و طیور، کارگاه‌های قطعه‌بندی و بسته‌بندی، کارخانجات خوراک دام و طیور و ... است.
 
کنارکوهی با اشاره به نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های دامی گفت: 51 هزار و 396 مورد بازدید در شش ماهه نخست امسال انجام شده که در جریان این بازدیدها شاهد 17هزار و 28 مورد غیربهداشتی بودیم. همچنین 487 مورد نمونه‌برداری در این مدت انجام و 282 هزار و 678 مقدار فرآورده غیربهداشتی معدوم شده است. همچنین 361 مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع شده است.  
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار