تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۱۵۴۲۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد؛
آغاز ساخت فرودگاه جدید اهواز از سال آینده
همه کارهای فرودگاه جدید بین المللی اهواز انجام شده و طرح برای جذب فاینانس به مناقصه رفته است و در این زمینه 8شرکت تا کنون برای احداث این فرودگاه در مناقصه شرکت کرده‌اند / امیدواریم که از سال آینده ساخت فرودگاه جدید اهواز آغاز شود و مدت زمان ساخت آن نیز حدود 4 تا 5 سال است
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که جمعیتی که پس از بازسازی جنگ وارد خوزستان شد، جمعیت مصرف کننده بود، گفت: زمانی نیز که در حال نوسازی در خوزستان بودیم، متاسفانه به زیرساخت‌های اقتصادی استان کم توجهی و فقط به ساخت منازل و برگشت جمعیت به استان توجه شد.
 
فرامند هاشمی زاده اظهار کرد: طرح جامع و عمرانی استان در هر دوره‌ای که تدوین شده است، با روی کار آمدن گروهی جدید یا با تغییر و تحولاتی که در استان اتفاق می‌افتد، کنار گذاشته می‌شود و این اقدامات حذف کننده باعث شده تا کارها در استان پیش نرود.
 
وی افزود: یکی از علت‌هایی که باعث شده در برخی از موارد در استان با سردرگمی مواجه باشیم، نبود یک طرح و سند راهبردی عمرانی ثابت است تا در طول زمان بازنگری شود. اگر یک طرح جامع در خوزستان وجود داشته باشد که متناسب با شرایط روز، از نظر اعتباری، اجرایی و مکانی بازنگری شود و کارها براساس آن پیش رود بسیار می‌توانستیم موفق‌تر عمل کنیم.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: در استان‌های دیگر تغییر مدیریت موجب بهم‌ریختگی یا تخلخل در برنامه‌های اجرایی نمی‌شود زیرا بسیاری از استان‌ها مانند استان کرمان ترسیم خطوط توسعه دارند و می‌دانند به دنبال چه مسایلی هستند و می‌خواهند به چه دست پیدا کنند.
 
عامل‌ترین افراد در انجام کارها، مجریان محلی هستند
 
هاشمی زاده با بیان این‌که بهترین کارشناسان و عامل‌ترین افراد در انجام کارها مجریان محلی هستند، تصریح کرد: در این راستا با سفر به هر شهرستان، فرمانداران و مجموعه مدیران شهرستانی را در بحث انجام کارها دعوت به مشارکت می‌کنیم تا آن‌ها خودشان نسبت به اجرای کارها اقدام کنند.
 
وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها و خوزستان زمینه برای رشد و توسعه نیروی ‌انسانی به خوبی فراهم نمی‌شود. در برخی از موارد در خوزستان، نوع رشد به جای آنکه پلکانی باشد، جهشی است و هر زمان که جهشی بوده، استان از این امر متضرر شده است.
 
به زیرساخت‌های اقتصادی در خوزستان کم توجهی شده است
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خوزستان در گذشته در همه زمینه‌ها از جمله عمران، تکنولوژی و ایجاد زیربناهای عمرانی و اقتصادی یک استان دارا و توانمند بود اما این بنیه اقتصادی و زیرساختی در اثر جنگ، از بین رفته است و زمانی نیز که در حال نوسازی در خوزستان بودیم، متاسفانه به زیرساخت‌های اقتصادی کم توجهی شد و فقط به ساخت منازل و برگشت جمعیت به استان توجه شده است.
 
هاشمی زاده اظهار کرد: جمعیتی که پس از بازسازی وارد خوزستان شد، جمعیت مصرف کننده بود و نخبه‌های اقتصادی و سرمایه‌های فکری و کارآفرینی استان پس از جنگ به خوزستان بازنگشتندو دولت جایگزین آن‌ها شد. این نقش دولت در خوزستان نیز به دلیل نوسانات مختلف در تصمیم‌گیری‌ها علی رغم هزینه‌های زیاد انجام شده به خوبی در استان ایفا نشد.
 
وی ادامه داد: هیچ استانی وجود ندارد که دارای 5مرز خروجی بین المللی باشد اما خوزستان دارای 5 مرز خروجی بین المللی است و این از جمله زیرساخت‌های اجرا شده در استان است اما این‌که خوزستان چگونه از این داشته‌ها بهره‌برداری کرده، مساله‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
خوزستان همیشه به دنبال منجی برای حل مشکلات است
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خوزستان استانی است که همیشه به دنبال منجی است و همیشه به بیرون نگاه می‌کند تا بببنید چه کاری قرار است برای آن انجام شود و هیچگاه در استان فارغ از اختلافات، دورهم برای انجام کار جمع نشده‌ایم. در خوزستان اختلافات، اختلاف‌های سطحی است و این مساله بیانگر آن است که این جامعه می‌تواند علی رغم اختلاف سلیقه، در کنارهم به خوبی کار کند.
 
هاشمی زاده عنوان کرد: در توسعه نیروی انسانی که مهمترین عامل برای رشد است هیچ کاری انجام نشده و خوزستان در این زمینه لنگ می‌زند. علاوه بر آن در جهت کاهش نیروی انسانی نیز در استان گام‌هایی برداشته می‌شود و انتشار اخبار منفی استان یکی از این عوامل عدم توسعه و عقب ماندگی است.
 
وی افزود: خوزستان از نظر اعتبارات عمرانی که وارد استان می‌شود، استان سوم یا دوم کشور است اما میزان رضایتمندی مردم خوزستان در مقایسه با سایر استان‌ها یک رضایتمندی بسیار پایین است و باید این مساله مورد توجه قرار گیرد که چه عاملی موجب کاهش نارضایتی مردم در استان شده است.
 
در اعتبارات عمرانی در خوزستان با چالش مواجه نیستیم
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که در زمینه اعتبارات عمرانی در استان خوزستان با چالش مواجه نیستیم، گفت: سال گذشته استان خوزستان در اعتبارات تملک دارایی و برخی از ردیف‌های اعتباری دیگر، حدود یکهزار و 70 میلیارد تومان به استان اختصاص داده شد که از این میزان حدود 70 درصد از آن تحقق پیدا کرده است.
 
هاشمی زاده با بیان این‌که دستگاه‌های استان گاهی فقط به ردیف‌های اعتباری در نظر گرفته شده برای استان توجه می‌کنند و به اعتبارات ملی که می‌توانند از آ‌ن‌ها با ارائه طرح‌ها استفاده کنند، توجهی ندارند، اظهار کرد: امسال در ردیف‌های بودجه‌ای که برای استان در نظر گرفته شده، اعتبارات حدودا 2 تا 3برابر نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این اعتبارات جدا از اعتباراتی است که به صورت آزاد گذاشته می‌شود تا هر استانی که طرح بیشتری داشته باشد، از آن اعتبارات استفاده کند.
 
در توسعه شهری در اهواز، مناطق را خودکفا نکرده‌ایم
 
وی گفت: در توسعه شهری در اهواز، مناطق را خودکفا نکرده‌ایم بلکه همه مناطق را به مرکزیت شهر وابسته کرده‌ایم. شهر اهواز از نظر طراحی چند هسته‌ای است اما از نظر ارائه خدمات تک هسته‌ای است و مردم برای دریافت خدمات باید در یک نقطه تجمع کنند.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان در خصوص شهرهای رامین و شیرین شهر با بیان این‌که تجربه شهرهای اغماری در دنیا، تجربه خوبی نبوده است، گفت: ایجاد شهرهای اغماری از نظر هویتی و چسبدگی اجتماعی تجربه مناسبی نبوده است و در این زمینه در کشور ما نیز فقط اقتباسی از این کار انجام شد و بدون توجه به مشکلات، این شهرها در ایران و استان خوزستان ایجاد شد.
 
هاشمی زاده عنوان کرد: شیرین شهر برای شرکت نیشکر طراحی شد اما این شرکت به راحتی از این مساله شانه خالی کرد و معضلی را بر دوش استان و شهر اهواز اضافه کرد. در حال حاضر ساکنین شیرین شهر، قشر ضعیفی از مردم هستند و مساله حمل و نقل با توجه به فاصله این شهر با اهواز مساله‌ای حساب شده نیست.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر متولی شیرین شهر اداره راه و شهرسازی است، تصریح کرد: راه و شهرسازی بدون آینده‌نگری بودجه‌ای را در شیرین شهر هزینه می‌کند و مشخص نیست که چگونه قرار است این شهر در آینده نگهداری شود. در حال حاضر یکی از معضلات، پرداختن به مسایل شیرین شهر است که در زمینه‌های مختلف مشکل دارد.
 
به بحث احداث جاده‌ها در خوزستان کم لطفی شده است
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به این‌که بیشتر عوامل در بحث حوادث جاده‌ای، عوامل انسانی است، گفت: در گذشته به بحث احداث و توجه به جاده‌ها در خوزستان کم لطفی شده است اما اکنون خوشبختانه در 6مسیر از مرکز استان به جاهای دیگر در حال کار در زمینه رفع نقاط حادثه‌خیز و احداث چهارخطه‌ها هستیم.
 
وی افزود: آزادراه اهواز – ایذه – لردگان که خوزستان را به اصفهان متصل می‌کند به تصویب دولت رسیده است و اکنون در حال پیگیری هستیم تا برای احداث این جاده از سرمایه‌گذار بین المللی استفاده شود و خوشبختانه در این زمینه چندین متقاضی وجود دارد که به دنبال احداث این جاده - بین اهواز تا لردگان- هستند.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: برای ساخت این مسیر نیاز به احداث حدود 67 کیلومتر تونل است و فاصله 700 کیلومتری اهواز به سمت لردگان را به 285 کیلومتر کاهش می‌دهد. مطالعه این آزادراه در حال انجام است و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم تا نسبت به احداث آن اقدام شود.
 
شهرداری اهواز توان برداشتن پروژه عظیم قطار شهری را نداشت
 
هاشمی زاده در خصوص بحث قطار شهری اهواز، گفت: متولی و صاحب پروژه قطار شهری اهواز شهرداری است و بنیه شهرداری اهواز توان برداشتن چنین پروژه عظیمی را نداشت و تاکنون کل پرداختی شهرداری اهواز در بحث قطار شهری حدود 50میلیارد تومان است.
 
وی افزود: تحریم‌ها باعث شد تا فاینانس برای اجرای پروژه وارد نشود و هزینه‌ها به سمت اعتبارات دولتی و شهرداری سوق پیدا کرد. همچنین اختلافات و عدم هماهنگی باعث شد تا کار قطار شهری اهواز به کندی پیش رود و اجرای آن با مشکلاتی روبه رو شود.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان این‌که پروژه قطار شهری اهواز یک مگاپروژه است و یک پروژه معمولی نیست، عنوان کرد: این پروژه می‌تواند در تمام زمینه‌ها یک کارگاه آموزشی مهندسی باشد اما متاسفانه از این ظرفیت نیز استفاده نمی‌شود و مغفول واقع شده است.
 
تا خلع ید پیمانکار قطار شهری اهواز پیش رفتیم
 
هاشمی زاده با اشاره به این‌که تا خلع ید پیمانکار قطار شهری اهواز پیش رفته‌ایم، گفت: اگر پیمانکار نخواهد با تمام وجود کار کند خلع خواهد شد و در این خصوص تا خلع ید آن نیز پیش رفته‌ایم. ما به دنبال فسخ قرارداد نیستیم بلکه به دنبال آن هستیم تا با پیمانکار توافق کنیم که اگر نمی‌تواند کار را اجرایی کند قرارداد را بر اساس ماده 48 به پیمانکاری دیگر واگذار کنیم.
 
ساخت فرودگاه بین المللی جدید اهواز از سال آینده آغاز می‌شود
 
وی بیان کرد: همه کارهای فرودگاه جدید بین المللی اهواز انجام شده و طرح برای جذب فاینانس به مناقصه رفته است و در این زمینه 8شرکت تا کنون برای احداث این فرودگاه در مناقصه شرکت کرده‌اند. با توجه به این‌که خوزستان، کریدور عبور هواپیمایی بین المللی است، 2450 هکتار زمین برای فرودگاه جدید اهواز در جاده اهواز – ماهشهر مشخص و واگذار شده است. امیدواریم که از سال آینده ساخت فرودگاه جدید اهواز آغاز شود و مدت زمان ساخت آن نیز حدود 4 تا 5 سال است.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: برای فرودگاه فعلی اهواز نیز طرح جامعی در نظر گرفته شده است که براساس آن سالن‌های جدید باری این فرودگاه ساخته خواهد شد. سالن پروازهای خارجی این فرودگاه ساخته شده و آماده‌سازی پارکینگ آن نیز در حال انجام است.
 
با مصوبه 15فرودین ماه دولت، دگرگونی در استان رخ می‌دهد
 
وی عنوان کرد: با مصوبه 15فرودین ماه دولت، یک انقلاب و دگرگونی در زمینه‌های آب، برق و فاضلاب خوزستان در حال رخ دادن است. در حال حاضر در بحث برق طرح‌های بسیار خوبی در حال اجراست و در این زمینه امسال برای برق استان 500میلیارد تومان از سوی دولت اختصاص داده شده است.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در سه بخش خطوط انتقال، تامین منبع آب و توزیع آب در استان خوزستان کار در حال انجام است. در بحث انتقال آب سه طرح مدنظر است و یکی از طرح‌ها که طرح آبرسانی به مناطق جنوب و جنوب غرب است، در حال اجراست و دو طرح دیگر نیز برای اجرا به مناقصه رفته‌اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار