تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۵۴۲۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم عنوان کرد:
رتبه 13 دانشگاه چمران اهواز در جذب اعضای هیات علمی
رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تأیید 323 پرونده عضویت و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی از سوی دانشگاه شهید چمران توسط وزارت علوم، گفت: دانشگاه شهید چمران رتبه 13 کشور را از لحاظ جذب اعضای هیأت علمی دارد
رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تأیید 323 پرونده عضویت و تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی از سوی دانشگاه شهید چمران توسط وزارت علوم، گفت: دانشگاه شهید چمران رتبه 13 کشور را از لحاظ جذب اعضای هیأت علمی دارد.

دکتر محمدرضا رضوان‌طلب در نشست خبری که امروز دوشنبه، 17 مهرماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با اشاره به سفر خود به اهواز اظهار کرد: وزارت علوم تصمیم گرفت تا هر کدام از معاونان و اعضای شورا در یکی از آیین‌های آغاز سال تحصیلی در استان‌های مختلف شرکت کند، بنابراین عنوان سفر من شرکت در مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید است.

وی افزود: در حاشیه این مراسم، نشست‌های تخصصی با مراکز جذب برگزار کردیم و تا پایان سفر من این نشست‌ها ادامه دارد. در خصوص کارهای کارشناسی مربوط به سامانه جذب اعضای هیأت علمی، تیم کارشناسی حضور پیدا کرده تا برای رفع اشکالات اقدام کند.

رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نگاه و استراتژی کلی جذب در دوره تبدیل وضعیت اعضاء و پذیرش اعضای جدید، یک نگاه اعتدالی به گزینش اعضاء است. به همین دلیل کارها به سهولت و رعایت کرامت ذی‌نفعان دنبال می‌شود. اینکه مسئولی در مورد سطح متقاضی عضو هیأت علمی توصیه‌ای کند باعث می‌شود نسبت به مسأله به طور طبیعی حساسیتی پیدا کنیم اما سیستم ما به اینگونه نیست که سفارش یا توصیه کسی را بپذیرد. پس از بررسی پرونده‌ها، اعضای هیأت مرکزی برای پذیرش به اسم نگاه نمی‌کنند بلکه به مشخصات علمی فرد متقاضی توجه می‌کنند.

رضوان‌طلب با بیان اینکه بررسی ظرفیت‌ها دو بخش دارد، گفت: بخش عمده آن در دانشگاه‌ها است و ما وارد محتوای بررسی صلاحیت در وزارت نمی‌شویم، بلکه صحت کار دانشگاه‌ها را مورد توجه قرار می‌دهیم و به طور معمول کمتر از یک درصد از صلاحیتهایی که بررسی می‌شوند، رد می‌شوند.

وی با اشاره به آمار جذب هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز از اول شهریور سال 92 تا اول مهرماه سال 96 عنوان کرد: در طول این مدت 165 پرونده برای عضویت پیمانی ارسال شده که از این تعداد 156 پرونده تأیید، یک پرونده از دستور خارج شده، یک پرونده دعوت به مصاحبه و دو پرونده در دست بررسی است. همچنین 43 پرونده بورس ارجاع داده شده که 42 مورد از آن‌ها تایید و یک مورد دعوت به مصاحبه شده است.

رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: 18 نفر به عنوان طرح سربازی هیأت علمی به مرکز معرفی و همه آن‌ها تأیید شدند. همچنین 57 پرونده برای تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی ارسال ‌که 54 مورد از آن‌ها تأیید شد و سه مورد در دست بررسی است. پنج پرونده نیز در مجموع بعد از تبدیل وضعیت از حالت پیمانی به رسمی قطعی ارسال شده که سه مورد تایید و یکی از دستور خارج شده و یکی نیز در حال بررسی است.

وی افزود: 48 پرونده نیز برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی ارجاع داده که همه آن‌ها تأیید شدند. به طور کلی در طول چهار سال دولت یازدهم، 341 پرونده از دانشگاه شهید چمران ارسال که 323 مورد از این تعداد تأیید شد. هفت پرونده تأیید نشده، دو مورد خارج از دستور قرار گرفته، دو مورد دعوت به مصاحبه و 9 پرونده در دست بررسی است.

رییس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کار ما بررسی صلاحیت علمی و عمومی برای پذیرش پیمانی و تبدیل وضعیت‌ها است، گفت: گاهی تبدیل وضعیت به ارتقاء رتبه علمی گره می‌خورد. ما برای این منظور مکلف کردیم که بین تبدیل وضعیت و ارتقاء علمی اعضای هیأت علمی تفکیک به وجود آید که موجب بهداشت روانی خوبی بین اعضای هیأت علمی خواهد شد تا به راحتی به مرحله رسمی قطعی برسند.

رضوان‌طلب با اشاره به نحوه اعتراض اعضای هیأت علمی به نتیجه بررسی پرونده‌ها، تصریح کرد: برای رسیدگی به اعتراضات شش مرحله توسط فرد معترض در نظر گرفته شده است. در ابتدا این پرونده توسط کارگروه‌ها در دانشگاه رسیدگی می‌شوند که در صورت اعتراض فرد به نتیجه آن، دانشگاه مکلف است ترکیب کارگروه را تغییر دهد. در بررسی صلاحیت علمی و عمومی نیز امکان اعتراض فرد در دانشگاه وجود دارد. همچنین طبق مقررات باید دو نفر از اعضای هیأت اجرایی دانشگاه‌های دیگر دعوت شده و دو نفر از اعضای هیأت اجرایی فعلی خارج شوند تا این مسأله نیز بررسی مجدد شود.

وی افزود: اگر فرد باز هم قانع نشد، می‌تواند اعتراض خود را از طریق هیأت مرکزی جذب در وزارت علوم انجام دهد و اگر به نتیجه این بررسی نیز اعتراض داشت، می‌تواند اعتراض خود را به هیأت عالی جذب ارجاع دهد که نظر این هیأت، نظر نهایی خواهد بود.

رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان‌کرد: ما سالانه در تقویم مشخص خود دو فراخوان در بهمن ماه و شهریورماه اعلام می‌کنیم که شانزدهین فراخوان، شهریور امسال برگزار شد. زمان تقویم این فراخوان روز جمعه گذشته پایان یافت اما یک روز برای تکمیل فرایندهای ناتمام برخی افراد ذی‌نفع در نظر گرفتیم که به این منظور پنجشنبه این هفته، به طور مجدد از ساعت یک بامداد تا 24 بازخواهد شد.

رضوان‌طلب ادامه داد: در هر فراخوان به طور میانگین 10 تا 12 هزار نفر ثبت‌نام کرده که در غربالگری اولیه معمولاً 50 درصد از آن‌ها ریزش می‌کند. به طور کلی در سال بین دو هزار تا 2500 نفر به اعضای هیأت علمی در کل کشور اضافه می‌شوند. نزدیک به 80 هزار عضو هیأت علمی در تمام دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت هستند.

وی رتبه دانشگاه شهید چمران را از لحاظ جذب هیأت علمی در بین تمام دانشگاه‌های کشور سیزدهم عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌هایی مانند فردوسی، زنجان، تبریز، سیستان و بلوچستان، تهران و ارومیه، ‌رتبه‌هایی قبل از دانشگاه شهید چمران را دارا هستند.

رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشگاه شهید چمران از نظر ما دانشگاهی است که کارهای جذب اعضای هیأت علمی را در بستری بسیار روان و آسان انجام می‌دهد و هماهنگی خوبی میان کارگزاران جذب در این دانشگاه داریم که موجب رضایت است.

وی با اشاره به مشوق‌هایی که برای جذب هیأت علمی در مناطق محروم در نظر گرفته می‌شود، گفت: در این زمینه اگر پرونده‌ای مربوط به این مناطق باشد، با سهولت از آن عبور می‌کنیم و این نگاه به دانشگاه شهید چمران و سایر دانشگاه‌های خوزستان نیز وجود دارد.

رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص نقل و انتقال اعضای هیأت علمی گفت: این بحث در حیطه وظایف ما نیست و دانشگاه‌ها باید خودشان بتوانند اعضای هیأت علمی را به ادامه فعالیت در دانشگاه ترغیب کنند. اگر مشاهده کنیم مواردی از انتقالات صحیح نیست و با اهداف آموزش عالی کشور همخوانی ندارد، مورد بررسی وزارت قرار می‌گیرد و باید به تأیید هیأت جذب وزارت علوم برسد تا هیچ مجموعه‌ای خالی از نیروهای کارآمد نشود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار