تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۱۵۴۲۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آزمایشات بر روی گیاه پالونیا برای کشت در استان خوزستان/ آیا گیاه پالونیا جایگزین کونوکارپوس در خوزستان خواهد شد؟
قرار است کشت این گونه در خوزستان مورد بررسی آزمایشی قرار بگیرد ، تا اگر شرایط مهیا و نتایج بررسی ها مثبت بود ، در خوزستان مورد استفاده قرار گیرد
عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از 25 سال قبل تحقیقات خود بر روی سازگاری پالونیا را آغاز کرده و اخیرا نیز قرار است کشت این گونه در خوزستان مورد بررسی آزمایشی قرار بگیرد ، تا اگر شرایط مهیا و نتایج بررسی ها مثبت بود ، در خوزستان مورد استفاده قرار گیرد.

صبح امروز، کارگاه تخصصی و آموزشی " کشت پالونیا  در خوزستان " به میزبانی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در اهواز برگزار شد.

در حاشیه این کارگاه تخصصی و آموزشی، علی عرب، درباره سابقه کشت این گونه گیاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پالونیا گونه درختی سریع الرشد است که از سال ها قبل وارد کشور شده و مراحل سازگاری خود را طی کرده و در تولید صنایع چوب کاربرد دارد.

وی افزود: از سال ها قبل زراعت چوب پالونیا در جنگل آموزشی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان در چند هکتار صورت گرفته و از نهال این گونه درختی برای فضای سبز و زیباسازی ، توسط شهرداری های اصفهان ، مشهد و کرمان استفاده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان توضیح داد: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از 25 سال قبل تحقیقات خود بر روی سازگاری پالونیا را آغاز کرده و اخیرا نیز قرار است کشت این گونه در خوزستان مورد بررسی آزمایشی قرار بگیرد ، تا اگر شرایط مهیا و نتایج بررسی ها مثبت بود ، در خوزستان مورد استفاده قرار گیرد.

عر، بیان کرد:  گونه پالونیا چوب سبک و محکمی دارد که در صنایع چوب و همچنین قایق سازی ، کشتی سازی ، مبلمان ، صنایع دستی ، داروسازی و .... کاربرد فراوان دارد و در صورت راه اندازی و توسعه صنایع وابسته به این گونه در خوزستان ، می تواند جای خود را در استان بخوبی باز کند.

ایجاد فضای سبز و صنایع کاغذسازی در خوزستان

در ادامه  این کارگاه تخصصی  جعفر فلاح مدیر فعالیت های اقتصادی غیر نیشکری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اظهار کرد: گونه های پالونیا از درختان سریع الرشد بومی کشور چین است، و به عنوان یک گونه با نیاز کم آبی مطرح است که به دلیل کاربرد و مصارف گوناگون آن از جمله در صنایع چوب ، بسرعت در کشورهای مختلف جهان توسعه یافته و بنا بر تحقیقات صورت گرفته می تواند در دمای بالای 50 درجه نیز رشد کند.

وی افزود: به دلیل قابلیت ها و کاربردهای فراوان پالونیا ، با حضور اساتید مرکز تحقیقات و با همکاری معاونت کشاورزی توسعه نیشکر ، در سفر به گرگان از شرایط رشد و پرورش این گونه ، بازدید به عمل آمد و تصمیم بر آن شد تا شرایط کاشت آن در خوزستان مورد بررسی آزمایشی قرار گیرد.

مدیر فعالیت های اقتصادی غیر نیشکری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی متذکر شد: با توجه به کارکردهای فراوان پالونیا بخصوص در صنایع چوب و فضای سبز ، در صورت مورد تایید قرار گرفتن ، کشت آن در خوزستان می تواند بسیار مفید واقع شود و جایگاه مناسبی را در صنایع استان از جمله کاغذسازی و مبلمان و فضای سبز و ... باز کند

فلاح یاد آور شد: 400 اصله گونه پالونیا به منظور بررسی و تطابق با شرایط اقلیمی رشد آن در خوزستان خریداری شده تا در واحدهای های شمال و جنوب استان کشت آزمایشی شود.

وی تاکید کرد:  در صورت تطابق و سازگاری این گیاه  با شرایط آب و هوایی استان ، در حجم انبوه کشت و در گسترش فضای سبز و جلوگیری از ریزگردها موثر واقع شود.

سالیان سال است فضای سبز شهرهای استان بخصوص کلانشهر اهواز تنها با استفاده از کونوکارپوس توسعه یافته است و در کنار ایجاد یک فضای یکدست و خسته کننده ، این گونه گیاهی در اظهارات ضد و نقیض مخاطرات متعددی را در حوزه شهری و بهداشتی و .... ایجاد کرده است.

لذا با توجه به کاربرد فراوان گونه پالونیا در ایجاد فضای سبز و همچنین صنایع چوب و ... در صورت تطابق این گونه گیاهی در استان و امکان رشد و مزیت کم آب خواهی آن ، شاید پالونیا بتواند به عنوان گزینه ای جدی جای خود را در فضای سبز استان باز کند. البته باید تا آن زمان منتظر تایید نظر کارشناسان و محققان در خصوص میزان سازگاری آن در خوزستان ماند.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
هیات علمی دانشگاه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۷
0
1
ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین و پیگیری این موضوع لطفا برای بررسی آلرژی زایی این گیاه از یک متخصص در این زمینه استفاده کنید! تا همانند تجربه ناخوشایند کاشت درخت برهان یا همان ابریشم حساسیت زا و یا همین کنوکارپوس دوباره اتفاق نیافتد!
سیماداداش زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
0
0
ضمن سلام و تشکر از مسئولین .
نتیجه این بررسی که آیا در خوزستان جواب داده یانه از کجا باید اطلاعات جدید در این زمینه رو پیگیر شد؟
:
:
:
آخرین اخبار