تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۵۴۳۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زمینه قاچاق کالا در منطقه آزاد اروند وجود ندارد
با حصار کشی و استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروج منطقه، هیچگونه کالای قاچاقی از محدوده منطقه آزاد اروند وارد سرزمین اصلی نمی شود
قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با حصار کشی و استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروج منطقه، هیچگونه کالای قاچاقی از محدوده منطقه آزاد اروند وارد سرزمین اصلی نمی شود.

عبدالله کعبی روز سه شنبه افزود: قانون مناطق آزاد صراحت دارد که مناطق آزاد از سرزمین اصلی جدا یا به گونه ای باشد که زمان خروج کالا از مناطق آزاد به سرزمین اصلی، گمرک نظارت کامل بر خروج کالا داشته باشد.

وی اظهار داشت:برای اجرای کامل قانون محدوده منطقه آزاد اروند به طول 30 کیلومتر با نظارت کامل گمرک ایران حصار کشی شد.

کعبی گفت:چند نقطه از محدوده منطقه آزاد اروند در اختیار نیروهای مسلح است که هیچگونه ترددی در این محدوده انجام نمی شود.

وی افزود:یک هزار میلیارد ریال برای احداث دروازه های ورود و خروج منطقه آزاد اروند و دیوار حصار کشی هزینه شده و دروازه های ورودی و خروج به گونه ای تنظیم، طراحی و تجهیز شده که مسافر در حداقل زمان ممکن در این مناطق معطل و کالای بدون گمرکی از دروازه ها خروج نکند.

وی افزود:2 دروازه ورود و خروج در آبادان و 2 دروزاه خرمشهر در مرز شلمچه و فرودگاه بین المللی آیت الله جمی آبادان را به لحاظ امکانات لجستیکی و زیرساخت اینترنت تجهیز کردیم و گمرک جمهوری اسلامی در این مکان ها مستقر و هر کالایی که از آن محدوده خارج می شود بر اساس مقررات آیین نامه های گمرکات کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد:به لحاظ قانونی و با نظارت گمرک و نیروهای نظامی و انتظامی هیچگونه کالایی به عنوان قاچاق از محدوده منطقه آزاد اروند به سرزمین اصلی وارد نمی شود.

وی افزود: کالاهایی که در محدوده منطقه آزاد اروند وجود دارد به عنوان قاچاق محسوب نمی شود زیرا از این محدوده خارج نشده است و اگر کالایی از این محدوده بدون تشریفات گمرکی خارج شود قاچاق محسوب می شود.

کعبی اظهار داشت:مرز بین المللی شلمچه را به دستگاه کنترلی ایکس ری مسافری و کامیونی و فرودگاه آبادان را به دستگاه ایکس ری مسافری مجهز کردیم که اگر مسافری وارد شود از سیستم امنیتی و گمرکی ورود و خروج کنند.

وی اظهار داشت: دولت، 700میلیون دلار سهمیه ارزی امتیازی به منطقه آزاد برای شهرهای آبادان و خرمشهر اختصاص داده است که 400 میلیون دلار سالانه برای کالاهایی که مورد نیاز شهروندان منطقه آزاد اروند است و300 میلیون دلار مابقی نیز به عنوان کالای همراه مسافر امکان خروج از محدوده توسط مردم را دارد.

کعبی گفت:مرزهایی که در اختیار منطقه آزاد اروند است به خوبی کنترل می شوند و دروازه های ورودی تحت نظارت و اشراف منطقه آزاد کشور است و کالایی از این منطقه بدون تشریفات گمرکی خارج نمی شود.

کعبی تصریح کرد:بر اساس آخرین اطلاعاتی که ستاد مبارزه با کالای قاچاق کشور اعلام کرده هیچگونه کالای قاچاقی از منطقه آزاد اروند به عنوان قاچاق وارد سرزمین اصلی نمی شود و این مهم با پیگیری هایی که مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند و با نظارت دقیق دستگاه ها نظارتی انجام می دهند صورت گرفته است.

وی افزود: تمام تجهیزات و امکانات را مانند شبکه ارتباطی برای بانک هایی که مسقتر هستند، سیستم رایانه ای را فراهم کردیم تا ورود و خروج ها بخوبی انجام شود.

منطقه آزاد اروند یکی از مناطق مهم تجاری کشور است که در محدوده شهرستانهای آبادان و خرمشهر در کنار رودخانه اروند قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار