تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۱۵۴۳۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تلاش برای ثبت جهانی خانه تاریخی «تیزنو» در دزفول
 رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: بناهایی که دارای بافت قدیمی هستند سالیانه اعتبارات استانی در خصوص حفظ و احیای بنا به آنها اختصاص داده می‌شود که این اعتبارات جدا از اعتباراتی که از سوی میراث فرهنگی استان در نظر گرفته می‌شود، است. خانه تاریخی تیزنو نیز حدود پنج سال پیش در جهت تثبیت آجرکاری قسمت ورودی ایوان اصلی بنا مرمت شد.
 
حبیب‌لله آریایی با اشاره به این که خانه تیزنو در دزفوا بزرگترین خانه تاریخی دزفول است که با شماره 2573 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اظهار کرد: شهرستان دزفول شامل 240 هکتار بافت قدیمی و 28 محله است. یکی از محله‌ها به نام قلعه است که خانه تیزنو در این محله قرار دارد.
 
وی در خصوص معماری خانه تیزنو توضیح داد: این بنا مربوط به دوره صفوی است. البته در دوره پهلوی ‎اول تغییرات کمی در آن صورت گرفت. مصالح اولیه‎ به کار رفته در آن آجر و خشت بوده است. می‌توان گفت معماری خانه تیزنو خلاصه‌ای از معماری دزفول است.
 
آریایی درباره محوطه داخلی خانه تیزنو بیان کرد: این بنا دارای یک ایوان بزرگ مشهور به ایوان اصفهانی است که این ایوان به دو بخش تقسیم می‌شود. درب اصلی این بنا رو به یک میدان باز می‌شود که در آن جا مسجد محله قلعه قرار دارد.
 
رییس میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: ایوان ورودی (خانه‌های درون‌گر) در طبقه همکف با سه الی چهار پله است که به حیاط دوم می‌رسد. حیاط اول دارای شبستان و پنج الی شش پله و سه در و چهار الی پنج پنجره و شوادون است که عمقش از شبستان بیشتر و دارای 24 الی 25 پله است. طبقه بالای خانه دارای دو الی سه اتاق است که طبقه بالای این خانه به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. طبقه بالای خانه تیزنو نیز دارای هشت پنجره و دو در ورودی است.
 
آریایی خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی دزفول تا سال 1390 در خانه تیزنو مستقر بود. البته پنج سال پیش خانه تیزنو را برای ثبت جهانی مطرح کرده‌ایم. ضمن این که یونسکو با اداره نوسازی و بهسازی دزفول در خصوص مطالعات بافت قدیمی دزفول مشارکت می‌کند.
 
وی در مورد رفت و آمد گردشگران به این بنا اظهار کرد: به دلیل موقعیت محلی که این بنا در آن قرار دارد سالیانه با موج زیادی گردشگر روبه‌رو هستیم و بیشتر این گردشگران در فصل بهار برای بازدید از خانه تیزنو به شهرستان دزفول می‌آیند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار