تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۱۵۴۴۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
علائم سرطان های دستگاه گوارش را بشناسیم
دستگاه گوارش از مهمترین ارگان های بدن است که برخی از مواد غذایی و آلاینده ها می توانند به این دستگاه آسیب رسانده و فرد را به انواع بیماری مبتلا کنند
یک فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، علائم و راههای پیشگیری از سرطان های دستگاه گوارش را تشریح کرد.

دکتر پژمان علوی نژاد چهارشنبه اظهار کرد: دستگاه گوارش از مهمترین ارگان های بدن است که برخی از مواد غذایی و آلاینده ها می توانند به این دستگاه آسیب رسانده و فرد را به انواع بیماری مبتلا کنند.

وی افزود: سرطان های روده بزرگ و معده از شایع ترین سرطان ها هستند و در صورت تشخیص در مراحل اولیه، با اقدامات موضعی قابل درمان می باشند اما در مراحل پیشرفته در بیشتر اوقات قابل درمان نیستند.

علوی نژاد ادامه داد: روده بزرگ بیشترین تراکم میکروبها را دارد و معده سد اولیه ورود مواد غدایی و بیگانه است در نتیجه این دو عضو بیشتر در معرض سرطان قرار دارند و پانکراس، کبد، روده باریک و حفره دهان نیز در خطر این بیماری هستند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص علائم این بیماری اظهار کرد: هر قسمت از دستگاه گوارش علائم خاص خود را دارد، وجود ضایعه در قسمت های فوقانی دستگاه گوارش، سیری زودرس و یا استفراغ و در قسمت تحتانی انسداد روده، نفخ و اشکال در اجابت مزاج را به همراه دارد.

وی بیان کرد: اگر ضایعات زخمی شونده باشد فرد دچار خونریزی شده و چون ضایعه سوخت و ساز بالایی دارد کاهش وزن، اشتها و افسردگی را به دنبال دارد.

علوی نژاد در خصوص عوامل بروز بیماری گفت: مصرف مواد غذایی مانده و فاسد، نمک سود و فرآوری شده، فست فود و چربیها، غذاها و نوشیدنی های داغ و استعمال دخانیات و مشروبات الکلی احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهند.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های داغ سوختگی موضعی ایجاد می کنند و می توانند به مرور بافت سرطانی ایجاد کنند.

وی گفت: استرس به سیستم ایمنی و دفاعی بدن آسیب می رساند و می تواند نقش تسهیل کننده در بروز سرطان داشته باشد.

علوی نژاد بیان کرد: برخی از ذرات و آلودگی های معلق در هوا می توانند از طریق بزاق دهان وارد بدن شده و در تماس با مخاط گوارشی قرار گیرند در نتیجه عاملی در بروز سرطان محسوب می شوند.

عضو مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص راههای پیشگیری اظهار کرد: هرچه الگوی مصرف مواد غذایی به سمت مواد طبیعی و تازه پیش برود شانس ابتلا کاهش می یابد در نتیجه سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و فاسد، انجام فعالیت های فیزیکی به علت بهبود سیستم ایمنی می تواند از جمله راههای پیشگیری باشد.

وی اضافه کرد: معاینه ها و آزمایش های دوره ای بسته به شرایط سنی و فیزیولوژیک فرد باید انجام شود.

علوی نژاد بیان کرد: سرطان روده بزرگ از درمان پذیرترین سرطان ها است و در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان است بنابراین غربالگری باید از سن 50 سالگی انجام شود و در صورت وجود سابقه خانوادگی، سن غربالگری کاهش می یابد.

این فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد: سرطان روده بزرگ ممکن است علامت خاصی نداشته باشد و گاهی دردها، خونریزی های شکمی و کاهش وزن را به همراه دارد.

وی افزود: احتمال بروز سرطان های گوارشی در هر دوجنس زن و مرد یکی است اما مردان به دلیل برخی رفتارهای پرخطر مانند سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار