تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۵۴۴۹۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس جمهور پس از اظهارات ترامپ تاکید کرد:
نه بندی به برجام اضافه می‌شود و نه تبصره‌ای
حجت‌الاسلام روحانی گفت که هیچ بند و تبصره و ماده‌ای به برجام کم و اضافه نخواهد شد
نه بندی به برجام اضافه می‌شود و نه تبصره‌ایحجت‌الاسلام روحانی گفت که هیچ بند و تبصره و ماده‌ای به برجام کم و اضافه نخواهد شد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به اظهارات ضد ایرانی ترامپ با بیان این مطلب که صحبت‌های ترامپ جز فحاشی و مشتی از اتهامات واهی علیه ملت ایران چیز دیگری نداشت، خطاب به وی گفت: من از او دعوت می‌کنم که هم تاریخ را بهتر بخواند و هم جغرافیا را، هم نسبت به تعهدات بین‌المللی واقف باشد و هم به ادب و اخلاق و عرف جهانی و بین‌المللی آشنایی داشته باشد.

وی افزود: ظاهراً ایشان (ترامپ) خبر ندارد که دولت آمریکا دولت کودتا را در 60 چند سال قبل در این کشور روی کار آورد و قدرتی بود که با پول و اعمال نفوذ و استفاده از مزدوران خود دولت قانونی این سرزمین را سرنگون کرد و در طول مبارزات ملت ایران علیه یک دیکتاتور که تلاش می‌کردند استقلال کشور را کسب کنند از آن دیکتاتور به وقت ایران حمایت کرد.

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: ظاهراً فراموش کرده‌اند که پس از پیروزی انقلاب اسلامی طراحی آمریکا در ایران کودتا بود که یکبار دیگر در سال 59 این کودتا را تکرار کرد؛ ظاهراً فراموش کردن در 8 سال دفاع مظلومانه ملت ایران در برابر تجاوز آمریکا از متجاوز حمایت می‌کردند و به یاد داریم که در بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه آن انتظاری لازم بود آمریکا در این زمینه بیانیه بدهد و در برابر متجاوزین بایستد برعکس آن عمل کرد.

حجت‌الاسلام روحانی  با یادآور رفتارهای خصمانه آمریکا علیه ایران در طول سالیانه گذشته خطاب به ترامپ گفت: لازم است جغرافیا را هم مطالعه کند که چه طور رئیس جمهور یک کشور اسم معروف خلیج تاریخی و جهانی را هنوز یاد نگرفته همان خلیج فارسی که متاسفانه ناوگان‌های آمریکا بی جهت در منطقه رفت و آمد می‌کنند او بهتر است از ملوانان و خلبانان خود بپرسد که در نقشه‌هایشان اسم خلیج چیست و چگونه می‌نویسند بنابراین نیاز است جغرافیا را بیشتر مطالعه کنند.

وی بر همین اساس خاطر نشان کرد: اگر حقوق بین‌الملل را دقیق نخواهنده‌اند با دقت بیشتر بخوانند، چطور می‌توانند یک معاهده چند جانبه که توسط سازمان ملل طی یک قطعنامه تایید شده و سند بین‌المللی است نادیده بگیرند مگر رئیس جمهورمی‌تواند این سند را به تنهایی لغو کند. او ظاهرا نمی‌داند که این سند، سند دوجانبه بین ایران و آمریکا نیست و یک سند چند جانبه و بین‌المللی است.

رئیس جمهور کشورمان  در ادامه ادب و اخلاق را یک مقوله با اهمیت بر شمرد و با بیان این که اظهارات امشب رئیس جمهور آمریکا سراسر ناروا، دروغ و اتهاماتی بی‌اساس نسبت به ملت بزرگ ایران بود، انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در اردیبهشت ماه سالجاری را مورد توجه قرار داد و افزود: آیا ملتی که همواره دموکراسی را توام با فرهنگ و ایمانش مورد دقت قرار داده و بر تمامی معاهدات بین‌المللی احترام گذاشته یاغی است یا دولتی که به کشورها در طول تاریخ تجاوز کرده و کودتا به راه انداخته است یاغی است؟! ببینید صدها هزار نفر از ویتنام تا آمریکای لاتین و سایر کشورها با بمب‌های ساخته شده آنها مورد کشتار قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: کسی ادعا می‌کند در برابر سلاح هسته‌ای ایستادگی می‌کند که تنها کشوری است که در طول تاریخ از سلاح‌های هسته‌ای علیه یک ملت نه یکبار آن هم دوبار استفاده کرده است و امروز از رژیمی در منطقه حمایت می‌کند که سلاح هسته‌ای دارد و به کنوانسیون منع سلاح‌های هسته‌ای نیز نپیوسته‌است، آیا او می‌خواهد در برابر سلاح هسته‌ای اقدام جهانی انجام دهد؟!

وی با بیان این یکبار دیگر برای مردم ایران روشن شد که دولت آمریکا، دولتی علیه ملت منطقه و ملت‌های مظلوم دنیا است که خط قبلی خود را ادامه می‌دهد، خاطر نشان کرد: ملت ایران در برابر هیچ قدرت و هیچ دیکتاتوری سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد و هیچ کشوری نمی‌تواند سد ملت ایران را بشکند.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: امروز برای ملت ایران روشن تر و واضح‌تر شد که بیش از گذشته باید در کنار هم بایستند و متحد باشند.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش برجام را مورد توجه قرار داد و افزود: سخنان امشب ترامپ نشان داد که برجام مستحکم‌تر از آن است که این آقا آنگونه که در دوران انتخاباتی خود به آن فکر می‌کرد بشکند. او حرف جدیدی نداشته و ندارد، می‌گوید به برجام می‌خواهم تبصره بزنم نمی‌داند که برجام نه تبصره می‌پذیرد و نه ماده. مردم ایران دیدند که آمریکا در برابر تعهد بین‌المللی برجام موضع گرفت و بلافاصله کشورهای بزرگ دنیا و اتحادیه اروپا در برابر آمریکا نیز موضع گرفتند. امروز آمریکا تنها تر از همیشه در برابر برجام است و تنهاتر در برابر توطئه‌هایی که علیه ملت ایران به کار می‌گیرد. با صراحت می‌گویم ملت ایران در برابر تروریسم در منطقه ایستاده و خواهد ایستاد و در برابر همان تروریست‌هایی که همین آقا در مبارزات انتخاباتی اعتراف کرد که آنها را تاسیس کرده ایستادگی می‌کند.

وی درادامه با بیان این مطلب که سپاه پاسداران از ملت ایران، عراق، سوریه، یمن و مردم منطقه در برابر گروه‌های تروریستی ساخته شده توسط آمریکا ایستادگی می‌کند و تا نابودی آنها به ایستادگی خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نیروی قدرتمندی که مردم ایران همواره کنارشان بوده و سپاه نیز همواره کنار مردم بوده از کشورش قبل از جنگ تحمیلی در برابر گروهک‌های ضد انقلاب علیه ملت ایران تلاش می‌کردند، ایستادگی و مقابله کرد و در برابر جنگ تحمیلی در برابر متجاوزین ایستاد و به ندای مردم مظلوم منطقه پاسخ داد و آیا این سپاه فاسد است یا دولت و نیروهای مسلحی که همواره در این منطقه علیه استقلال ملت‌ها مداخله کرده‌اند؟ آیا دولت ایران دیکتاتور است، دولتی که تمام ارکانش با انتخابات و رای مردم بوده، یا دولت‌هایی دیکتاتور هستند و مورد حمایت آمریکا بودند که هنوز قبیله‌ای کشورشان را اداره می‌کنند و یکبار هم رنگ انتخابات ندیده‌اند.

حجت الاسلام روحانی با یادآوری حمله نظامی عربستان سعودی به یمن و کمک تسلیحاتی آمریکا از آل سعود در برابر مردم یمن خطاب به ترامپ گفت: یادتان رفته است که شما مسافران مظلوم ایران را در هواپیما مورد موشک قرار دادید وسپس به متجاوزین این حادثه مدال و جایزه دادید و نسبت به مردم و نیرویی که همواره در منطقه با تروریسم مبارزه می‌کند و هیچ گاه به هیج کشوری تجاوز نکرده سخنانی بی‌ادبانه به کار می‌گیرید. یادتان رفته که شما جنگ‌های منطقه را به وجود آوردید و با مردم عراق و سوریه چه کار کردید.

رئیس جمهور کشورمان ادامه داد: شما نسبت به موشک‌های ایران نگران هستید چطور چرا نگران سلاح‌هایی نیستید که به کشورهای متجاوز می‌دهید و با آن سلاح‌ها و بمب‌ها مردم مظلوم یمن را هدف قرار می‌دهند چرا نسبت به آنها اعتراض ندارید.

وی با تاکید بر این موضوع که سلاح و موشک‌های ایران برای دفاع از خود است و ما همیشه مصمم به دفاع بوده و امروز مصمم‌تراز همیشه هستیم خاطر نشان کرد: امروز برای ساخت سلاح‌های مورد نیاز تلاش کرده و از این پس تلاش مضاعف‌تری می‌کنیم. سلاح ما برای دفاع از ما است و برای ادامه آن مسیر تلاش خواهیم کرد.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: ما نسبت به برجام به عنوان یک معاهده چند جانبه و بین‌المللی تا زمانی که حقوق ما تامین شود و تا زمانی که منافع ما اقتضاء می‌کند در چارچوب مصالح ملی به برجام احترام می‌کنیم با آژانس اتمی همکاری کرده و در چارچوب برجام به همکاری ادامه خواهیم داد اما اگر روزی منافع ما تامین نشود و طرف‌های ما نخواهد تعهدات خود را انجام دهد ایران بدون درنگ بر آن پایان خواهد داد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این که اظهارات رئیس جمهور آمریکا جزء تکرار حرف‌ها و اتهامات واهی و فحاشی‌های 40 سال گذشته چیز جدیدی نداشت، گفت: ما از این سخنان غافلگیر نشدیم چون 40 سال است که به حرف‌هایشان عادت کردیم. ملت ما غافلگیر نشدند چون حرف‌هایی جزء آن را نشنیده بودند و بدانند حرف‌هایشان ملت ما را متحدتر از قبل کرده. شما نتوانسته و نمی‌توانید بین ملت و حکومت فاصله بیندازید. نمی‌توانید بین ملت و رهبری عظیم‌الاشان و محبوب کشورمان فاصله بیندازید. اساس انقلاب اسلامی بر مبنای این بوده است که دین از سیاست جدا نیست و ولایت فقیه و مقام معظم رهبری نقطه اتصال دین و سیاست است. ملت ایران به رهبری خودش طبق شرع و قانون اساسی احترام گذاشته و خواهد گذاشت. فرامین رهبری، فرامین مطاع برای ملت غیور ایران است. ملت ایران یکپارچه بوده و هستند و همه گروه‌ها، اقوام و مذاهب در برابر دشمنان ایستاده و ایستادگی خواهند کرد.

وی در بخش پایانی سخنانش با یادآوری ناراحتی دولتمردان آمریکایی از شعار مرگ بر آمریکای ملت ایران، گفت: شما از شعار ملت ایران ناراحت هستید، این شعارها در طی سیاست‌های خصمانه شما علیه ملت ایران بوده است، مردم ایران به مردم آمریکا احترام گذاشته و امروز هم احترام می‌گذارد اما سیاست‌های متجاوزانه شما را قبول ندارد. شعار مردم ایران در برابر کشور آمریکا و ملت آمریکا نیست، در برابر سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا در برابر ملت ایران است و اگر سیاست‌های خود را اصلاح کنید و راه درست احترام به ملت‌ها را یاد گرفتید مردم آن زمان می‌دانند چگونه با شما رفتار کنند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار