تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۵۴۶۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وجود 200 بازه بحرانی در رودخانه‌های خوزستان/ روستاهای مجاور در خطر تخریب
در حال حاضر 200 بازه بحرانی در بستر رودخانه‌های استان وجود دارد که روستاهای پیرامون و حاشیه این بازه‌ها را در معرض خطر قرار داده است و هر لحظه ممکن است تخریب شوند
معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان گفت: در حال حاضر 200 بازه بحرانی در بستر رودخانه‌های استان وجود دارد که روستاهای پیرامون و حاشیه این بازه‌ها را در معرض خطر قرار داده است و هر لحظه ممکن است تخریب شوند.
 
مصطفی شبه در جلسه ستاد ساماندهی سواحل خوزستان که امروز (یکشنبه 23  مهرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد،‌ با اشاره گستره سواحل، سدها و کانال‌ها و زهکش‌های موجود در خوزستان اظهار کرد: با توجه به این‌که رودخانه‌های خوزستان از میان یا از حریم حدود 36 شهر استان می‌گذرند این استعداد وجود دارد که به تدریج نقاط جدیدی به نقاط حادثه‌خیز شنا در خوزستان تبدیل شوند.
 
وی گستره سواحل چهار تالاب مهم خوزستان شامل هورالعظیم، شادگان، بامدژ و میانگران را حدود 630 کیلومتر عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر حدود 430 هزار هکتار شبکه آبیاری مدرن در خوزستان وجود دارد که طول کانال‌ها و زهکش‌های این شبکه‌ها معادل طول کل رودخانه‌های خوزستان است.
 
معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان به وجود حدود 13 سد تنظیمی و انحرافی در خوزستان اشاره و بیان کرد: نقاط حادثه‌خیز موجود در سدها و شبکه‌های آبیاری ما از نظر ایجاد حوادث شنا و به ویژه حوادث منجر به فوت تقریبا از لحاظ داشتن امکانات ایمنی، هشدارها و تابلوها تا حدودی مجهز شده‌اند.
 
شبه به تشریح بازه‌های مورد اقبال برای شنا در رودخانه‌ها، کانال‌ها و سدهای خوزستان پرداخت و عنوان کرد: از نظر ما رودخانه محلی برای شنا  نیست و شنا در رودخانه‌ها واقعا کاری غیرقانونی است. در واقع خلاء اماکنی نظیر استخر در سطح استان خوزستان موجب شده مردم برای شنا به رودخانه‌ها روی بیاورند.
 
وی اظهار کرد: تجهیز تمام بازه‌ها و نقاط مورد اقبال مردم اعم از نقاط قدیم و جدید به امکانات شنا یا ایجاد مانع برای جلوگیری از شنای مردم در این نقاط کاری نیست که ممکن یاشد. همچنین تجهیز و مساعدسازی نقاطی برای شنای مردم مستلزم سرمایه‌گذاری و اعتبارات هنگفتی است.
 
معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وجود 200 بازه بحرانی در بستر رودخانه‌های استان بر لزوم ساماندهی این بازه‌های بحرانی تاکید و تصریح کرد: روستاهای پیرامون این بازه‌‌های بحرانی در معرض خطر قرار گرفته‌اند و هر لحظه امکان دارد خانه‌های این روستاها تخریب شود.
 
شبه ادامه داد:  ما برای ساماندهی این سواحل اعتباراتی نداریم. هزینه‌کرد برای ساماندهی نقاط موجود مورد اقبال برای شنا یا هر نقطه‌ای که جدیدا به این نقاط افزوده شود، در قالب اعتبارات ما جایگاهی ندارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به بحث زیرساخت‌‌های آموزشی که مساله‌ای بسیار با اهمیت است پرداخته شود.
 
وی افزود: به عبارتی سوابق نقاط مورد اقبال مردم برای شنا از نظر آمار حوادث شنا و تعداد افراد مغروق در این نقاط با اقدامات آموزشی نظیر نصب تابلو و علائم هشداردهنده و توزیع برشور به مردم اطلاع‌رسانی شود. هرچه آگاهی مردم در این زمینه افزایش یابد، مطمئنا احساس خطر ناشی از این افزایش آگاهی موجب کاهش حوادث شنا خواهد شد.
 
معاون حفاظت و بهره‌‌برداری از منابع سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به مصوبات وزارت کشور برای ساماندهی سواحل خوزستان و کاهش تلفات حوادث ناشی از شنا در آب‌های استان عنوان کرد: اگر این مصوبات در قالب  وطایف قانونی به وزارت نیرو تکلیف شود، اجرای آن برای سازمان آب و برق خوزستان الزام‌‌آور خواهد بود.
 
شبه بیان کرد: پیشنهاد می‌شود برای مناطقی نظیر سد علی کله و مشابه آن که مستعد گردشگری و شنا هستند، مطالعاتی جامع با رویکرد گردشگری و ضوابط شنا در رودخانه  انجام و طرح‌های جامعی برای این مناطق تعریف و تدوین شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار