تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۵۴۶۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشینه «نمک» و «نمک‌زار» در تالاب شادگان
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، تا قبل از سال 1379، محیط زیست مجوز برداشت نمک در تالاب شادگان را صادر می‌کرد!
 تالاب شادگان به وضعیت بحرانی رسیده است؛ به گفته رئیس اداره محیط زیست شادگان این تالاب تنها از زهاب‌ نیشکر و فاضلاب‌ شهری آبگیری می‌شود.

 این در حالی است که چالش تبدیل تالاب به شوره‌زار، دوستداران محیط زیست را به خود مشغول کرده است؛ آنها چندی پیش در حاشیه افتتاح نمایشگاه تخصصی بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی، تصاویری از مرگ پرندگان و همچنین فیلمی از نمکزار‌شدن تالاب شادگان را به دلیل سرازیر شدن زهاب نیشکر، منتشر کردند.

اقدامی که با واکنش مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان مواجه شده است.

*معدن نمک در تالاب

احمدرضا لاهیجان‌زاده در این ارتباط می‌گوید: موضوع نمکزار‌شدن تالاب شادگان به دلیل سرازیر شدن زهاب نیشکر، ادعای نادرستی است.

وی ادامه می‌دهد: اگر به سوابق سازمان محیط‌زیست مراجعه شود تا قبل از سال 1379  و پیش از ورود زهاب نیشکر به تالاب شادگان، محیط زیست مجوز برداشت نمک در این منطقه را صادر می‌کرد.

وی ادامه داد: معدن نمک در این منطقه وجود دارد و افرادی با مراجعه به محیط زیست مجوز یک یا دو ماهه برای برداشت نمک دریافت می‌کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان یادآور شد: این اتفاق در حالی بود که زهاب نیشکر به تالاب وارد نمی‌شد و حتی کشور و استان در وضعیت پرآبی قرار داشت.

* زهاب‌های نیشکر پساب شور است

اما پیش از این سیدعادل مولا، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود که «زهاب‌های نیشکر در واقع نوعی پساب شور است که از مزارع آنها خارج می شود و همه می‌دانیم که هر آب غیرکنترل شده ای مانند زهاب، آسیب جدی به حیات تالاب وارد می‌کند».

در این میان مطالعه و پایش واحدهای شرقی طرح توسعه نیشکر وارده به تالاب شادگان در سال ۸۴ نشان می‌دهد که تخلیه زهاب نیشکر به این تالاب، آن را به یک نمک‌زار عظیم تبدیل کرده و باعث تغییر پوشش گیاهی آن شده است.

همچنین مطالعات بخش شیرین تالاب شادگان توسط پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب در سال‌های ۷۴، ۸۷ و ۸۹ کاهش چشمگیر شاخص‌های کمی و کیفی این تالاب و بحرانی بودن وضعیت آن را ثابت می‌کند؛ طبق این مطالعه حدود ۲۶ درصد از سطح قسمت شیرین تالاب کاسته شده است.

 تالاب بین المللی شادگان بزرگترین تالاب ثبت شده کشوربا بیش از ۵۰۰ هزار هکتار در جنوب خوزستان قرار دارد که معیشت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم محلی به آن وابسته است.
مرجع / فـارس
برچسب ها: تالاب شادگان
:
:
:
آخرین اخبار