تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۵۴۶۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل شیلات خوزستان:
ماهی تیلاپیا روند تکثیر گونه‌های بومی را مختل کرده است
یک گونه بسیار مهاجم از این نوع ماهی با نام زیلی به عنوان آفتی برای رودخانه کارون، تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم شناخته می شود
مدیرکل شیلات خوزستان گفت: ماهی زیلا به یکی از گونه های غالب در پهنه های آبی استان به ویژه در تالاب شادگان تبدیل شده که به فرآیند تکثیر آبزیان بومی و فعالیت های صیادی ضربه وارد کرده است.

نبی الله خون میرزایی یکشنبه با اشاره به اینکه تیلاپیا دسته ای از ماهی ها با ویژگی های رفتاری خاص هستند، اظهار کرد: یک گونه بسیار مهاجم از این نوع ماهی با نام زیلی به عنوان آفتی برای رودخانه کارون، تالاب شادگان و تالاب هورالعظیم شناخته می شود.

وی این گونه از ماهی تیلاپیا را تهدیدی علیه ماهی های بومی استان دانست و افزود: این گونه سرعت تکثیر بالایی دارد و در برابر تغییرات دمای آب نیز مقاوم است بنابراین لازم است برنامه جامعی برای مهار و کنترل جمعیت آن صورت گیرد.

مدیرکل شیلات خوزستان تصریح کرد: گونه های دیگری از این نوع ماهی هم وجود دارد که در 144 کشور دنیا به عنوان گونه های پرورشی در سبد آبزی پروری قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه این گونه از ماهی تیلاپیا به نسبت درشت تر هستند، یادآور شد: انواع غیرمهاجم ماهی تیلاپیا به دلیل ارزش غذایی بالا برای پرورش و سرمایه گذاری مناسب هستند.

خون میرزایی مدیریت پهنه های آبی و تالاب ها را در حیطه وظایف اداره کل حفاظت محیط زیست دانست و ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون مجوزهای لازم برای پرورش گونه های ماهی تیلاپیا را به اداره کل شیلات نداده است.

وی درخصوص میزان خسارت وارده به ماهی های بومی استان در نتیجه تکثیر گونه مهاجم تیلاپیا گفت: ارزیابی دقیق خسارت بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما واضح است که ماهی زیلا به یکی از گونه های غالب در پهنه های آبی استان به ویژه در تالاب شادگان تبدیل شده که به فرآیند تکثیر آبزیان بومی و فعالیت های صیادی ضربه وارد کرده است.

بنابراین گزارش ماهی تیلاپیا زیلی و تیلاپیا آبی در تالاب ها و رودخانه های استان خوزستان رشد گسترده ای داشته که صنعت برداشت و صید ماهی را در آن منطقه مختل کرده و مشکلات اقتصادی - اجتماعی بسیار زیادی را ایجاد کرده‌ است.

همه چیزخواری، سرعت تکثیر بالا، تطابق پذیری با شرایط آب و هوایی مختلف و قابلیت رشد در فاضلاب ها از ویژگی این نوع ماهی است.

تکثیر این ماهی در کشورهایی همچون پاکستان، هند و چین باعث بروز مشکلات بسیار برای گونه های بومی شده و پرورش آن در کشورهای استرالیا و آمریکا ممنوع شده است.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: تیلاپیا
:
:
:
آخرین اخبار