تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۱۵۴۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد:
مرگ 800 خوزستانی بر اثر غرق‌شدگی در پنج سال اخیر / عمده تلفات غرق‌شدگی در دزفول
در پنج سال اخیر حدود 800 نفر در خوزستان بر اثر غرق‌شدگی جان باختند که این آمار یک رکورد محسوب می‌شود
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان با بیان اینکه 50 درصد حوادث غرق‌شدگی در خوزستان با مدیریت قابل حل خواهند بود، گفت: در پنج سال اخیر حدود 800 نفر در خوزستان بر اثر غرق‌شدگی جان باختند که این آمار یک رکورد محسوب می‌شود.
 
دکتر محمدصادق کریمی‌کیا در جلسه ستاد ساماندهی سواحل خوزستان که امروز (یکشنبه 23  مهرماه ) در استانداری خوزستان برگزار شد،‌ اظهار کرد: در این سال‌ها و به ویژه دو تا سه سال اخیر با تشکیل ستادهای ساماندهی سواحل در وزارت کشور برای سه استان ساحلی شمالی کشور شامل مازندران، گیلان و گلستان و هم‌چنین استان‌های جنوبی دارای سواحل، تاکیدها بیشتر بر سواحل دریاها متمرکز بود.
 
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سواحل خلیج فارس در خوزستان قابل استفاده برای گردشگری یا تفریح نیستند، خوزستان به کلی از بحث استان‌های ساحلی در وزارت کشور کنار گذاشته شده بود. در خود استان هم برای تشکیل ستاد ساماندهی سواحل زمان چندانی گذاشته نشد.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: متاسفانه در پنج سال اخیر، در مجموع حدود 800 نفر در خوزستان بر اثر غرق‌شدگی جان باختند که این رقم در کشور تقریبا یک رکورد محسوب می‌شود. به ویژه در سال‌های 94 و 95 سالانه حدود 140 نفر از شهروندان در آب‌های استان خوزستان اعم از دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، کانال‌های آبیاری و ... غرق شدند و جان خود را از دست دادند.
 
کریمی‌کیا تصریح کرد: با توجه به این حوادث با پیگیری‌های به عمل آمده توانستیم که به وزارت کشور این موضوع را بقبولانیم که ستاد ساماندهی سواحل در خوزستان برای سواحل رودخانه‌ها، سدهای تنظیمی و دریاچه‌ها تشکیل شود که بتوانیم حداقل در کوتاه مدت تعداد تلفات ناشی از غرق شدگی را در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها کاهش دهیم.
 
وی با اشاره به حادثه چال‌کندی دزفول که در تابستان امسال عنوان کرد: این حادثه دردناک منجر به کشته شدن شش نفر از شهروندان شد که هنوز هم جسد یکی از جانباختگان با تمام تلاش‌هایی که فرماندار دزفول و دیگر ارگان‌ها و دستگاه‌ها انجام دادند، همچنان مفقود است.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: کشته شدن این شش نفر موجب شد که آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی خوزستان در سال 96 شکسته شود و از آغاز سال تاکنون حدود 90 نفر به علت غرق‌شدگی در آب‌های استان، جان خود را از دست داده‌اند که از این رقم حدود 16 یا 17 نفر در حوزه آبفای دزفول غرق شده‌‌اند.
 
کریمی‌کیا شهرهای دزفول، شوشتر و گتوند را دارای بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی دانست و بیان کرد: سایر شهرستان‌های خوزستان نیز از تلفات غرق‌شدگی بی‌نصیب نبودند اما عمده تلفات در بحث غرق‌شدگی در شهرستان دزفول است.
 
وی با اشاره به تشکیل جلسه‌ای در وزارت کشور برای ساماندهی سواحل و کاهش آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی خوزستان گفت: در این زمینه مدیریت ما در استان بسیار مهم است. در استان حتما باید برای مدیریت این موضوع و ساماندهی سواحل از امکانات و ظرفیت‌های خود استفاده کنیم تا در وزارت کشور نیز بتوانیم دفاع بهتری داشته باشیم.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان اینکه 50 درصد حوادث غرق‌شدگی در خوزستان با مدیریت دستگاه‌های متولی قابل حل است، عنوان کرد: بخش دیگر حل این مشکل با تجهیزات و امکاناتی که باید تخصیص یابد حل می‌شود. در حال پیگیری هستیم که حداقل بتوانیم تا آخر سال از این نظر تغییری ایجاد کنیم.
 
کریمی‌کیا از تشکیل هشت کمیته زیرمجموعه ستاد ساماندهی سواحل استان خوزستان خبر داد و افزود: در خوزستان به دلیل شرایط اقلیمی خاص هم امکان و پتانسیل خوبی برای استفاده از منابع آبی موجود است و هم خطرات خاص خود را دارد. برای مثال در گزارشی که به دست ما رسید، گفتند که در منطقه چال‌کندی دزفول به دلیل شرایط خاص جغرافیایی نمی‌توان برای غرق‌شدگان عملیات امداد و نجات انجام داد.
 
وی گفت: به نظر می‌رسد که باید بحث شنا در آب‌های خوزستان را شهر به شهر و منطقه به منطقه کنترل کنیم. در برخی نقاط ممنوعیت شنا اعمال شود و برخی نقاط را ایمن‌سازی کنیم و در بخش‌هایی باید نوع رفتار شهروندان را باید تغییر دهیم تا بتوانیم این موضوع را تا حدودی مدیریت کنیم.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: سواحل دریای خوزستان به جز محدوده هندیجان که به بوشهر نزدیک می‌شود، برای شنا قابل استفاده نیستند اما آنچه مهم به نظر می‌رسد، مدیریت ما بر این موضوع است.
 
کریمی‌کیا ادمه داد: اعتبارات ساماندهی سواحل در وزارت کشور در حدود سه یا چهار سال اخیر به سه استان ساحلی شمالی کشور به مبلغ حدود 27 میلیارد تومان اختصاص یافت اما استان خوزستان از این اعتبارات به کلی کنار گذاشته شد. جالب است که با وجود حجم بالای مسافرانی که به استان مازندران سفر می‌کنند، آمار تلفات ناشی از غرق‌شدگی کمتر از خوزستان است زیرا نوع کنترل و مدیریت سواحل دریایی با شکل مدیریت سواحل رودخانه‌ها و دریاچه‌ها متفاوت است.
 
وی قایق‌های تفریحی و گردشگری در رودخانه‌ها و آب‌های خوزستان را یکی دیگر از معضلات استان در زمینه غرق‌شدگی عنوان و بیان کرد: در این زمینه نیز متأسفانه ضوابط ایمنی رعایت نمی‌شود و گاهی گردشگران و شهروندان را نیمه‌شب بدون تجهیزات ایمنی بر این قایق‌ها سوار می‌کنند.
 
مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: تلفات ناشی از غرق‌شدگی در دزفول یک طرف، اما آمار غرق‌شدگانی که توسط شهروندان نجات می‌یابند، چندین برابر آمار کشته‌شدگان ناشی از غرق‌شدگی در این شهرستان است. اگر این نجات‌غریق را نداشته باشیم، مطمئناً آمار تلفات ما حداقل در دزفول بسیار بیشتر از آمار فعلی خواهد بود.
 
کریمی‌کیا عدم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی در خصوص خطرات ناشی از شنا در نقاط پرخطر آب‌های خوزستان به گردشگران و مسافران را از علل بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از غرق‌شدگی در خوزستان دانست و افزود: در سال 95 تعداد تلفات خوزستان ناشی از غرق‌شدگی 135 نفر بود که از این نظر همراه با مازندران در رتبه اول در سطح استان‌های کشور قرار داشت.
 
وی بیان کرد: نمی‌توان گفت که مردم از رودخانه‌ها استفاده نکنند زیرا خطرآفرین است. در همه نقاط دنیا و همچنین استان‌های شمالی کشور از ظرفیت رودخانه‌های کشور و همچنین سواحل استفاده می‌شود. باید تدابیری اتخاذ شود که در خوزستان نیز این کار انجام شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
0
0
سر مسولین تهران نشین سلامت باشه.مهم نیست حالا چند نفرم آب بکشه
:
:
:
آخرین اخبار