تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۵۴۶۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی:
تمام ویزاهای اربعین به صورت انفرادی صادر می‌شود / با افراد فاقد ویزا برخورد قانونی خواهد شد
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این که تمام ویزا‌های اربعین حسینی به صورت انفرادی صادرمی‌شود گفت: سال گذشته برخی مشکلات به دلیل صدور ویزاهای مانیفستی ایجاد شد
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این که تمام ویزا‌های اربعین حسینی به صورت انفرادی صادرمی‌شود گفت: سال گذشته برخی مشکلات به دلیل صدور ویزاهای مانیفستی ایجاد شد که این مسئله امسال رفع شده و ویزای زائران در ۱۶ مرکز کنسولی عراق در ایران صادر می‌شود.

حسین ذوالفقاری در تشریح برنامه‌های مد نظر برای زائران اربعین حسینی اظهار کرد: امسال طرح‌ها و برنامه‌های مناسبی برای زائران انجام گرفته تا روند سفر تصویب شود و مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

وی افزود: مرزهای زمینی شلمچه، چزابه، خسروی، مهران و مرزهای هوایی مبادی ورودی و خروجی زائران اربعین حسینی هستند که تمامی زیرساخت‌ها نیز برای عبور و مرور قانونی زائران فراهم آمده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این که تقسیم‌بندی استانی برای مرزهای کشور صورت گرفته است، تصریح کرد: این تقسیم‌بندی بدین دلیل انجام شده تا ازدهام زائران در یک مرز خاص انجام نگیرد. سال گذشته برخی مشکلات را در مرز مهران شاهد بودیم و ظرفیت بیش از اندازه در آن مسیر ایجاد شد که امسال این مشکلات نیز حل شده است.

ذوالفقاری با بیان این که سال گذشته زائران برخی استان‌ها از مرزهای شلمچه و چزابه تردد کردند خاطر نشان کرد: سال گذشته استقبال مناسبی از مرز شملچه و چزابه صورت گرفت و آن مرزها هیچ گونه معطلی نداشت و کار تردد زائران به راحتی انجام پذیرفت.

وی با بیان این که امسال تا حدودی شاهد افزایش تعداد زائران اربعین خواهیم بود گفت: روند صدور ویزا و دریافت مدارک زائران در حال انجام است و امیدواریم این موضوع مهم را به روزهای آخر موکول نکنند و در فاصله باقی مانده به تهیه مدارک قانونی احتمام ورزند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه ویزای اربعین حسینی در 16 دفتر کنسولی عراق در ایران در حال صادر شدن است، گفت: تا این لحظه حدود 300 هزار نفر برای دریافت ویزا در سامانه نام نویسی کردند و مراحل اخذ ویزا انجام گرفته است.

ذوالفقاری یادآور شد: سال گذشته برخی مشکلات به دلیل ویزای مانیفستی یا گروهی ایجاد شد که امسال با رایزنی‌های انجام شده با کشور عراق تمامی ویزاها به صورت انفرادی صادر می‌شود.

وی تاکید کرد: کسانی که قصد سفر زیارتی در ایام اربعین حسینی را دارند هرچه زودتر به دریافت مدارک قانونی اقدام کنند و برنامه‌های خود را به روزهای آینده موکول نکنند چرا که در روزهای پایانی با ازدهام مواجه خواهیم شد و بهتر از برنامه‌ریزی‌ها هرچه زودتر انجام پذیرد.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی افزود: ویزای اربعین حسینی تا 2 روز مانده به روز اربعین صادر می‌شود و همکاری‌ها و سهولت لازم برای این منظور انجام گرفته است.

ذوالفقاری با بیان این که امسال با کسانی که فاقد مدارک قانونی باشند برخورد خواهد شد، گفت: تمامی کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی را دارند باید ضمن ثبت‌نام در سامانه سما اقدام به دریافت ویزای اربعین حسینی کنند و این یک الزام محسوب می‌شود.

وی با بیان این که سال گذشته برخی مشکلات در مرز مهران بخاطر حضور افراد فاقد ویزا انجام گرفت، خاطر نشان کرد: سال قبل به دلیل حضور افراد غیرمجاز مشکلاتی در مرز مهران ایجاد شد و این مسائل دامن افراد دارای ویزا را هم گرفت که امسال برای جلوگیری از این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شده است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی تاکید کرد: امسال مردم مسئله بدون ویزا عبور کردن را از ذهن خود خارج کنند چرا که نیروی انتظامی و مسئولان ذیربط تمهیداتی اندیشیده‌اند که از نظر فیزیکی فضایی فراهم شود تا هیچ کس بدون ویزا به نقاط صفر مرز نرسد و به طور حتم با این گونه افراد برخورد قانونی خواهد شد.

ذوالفقاری افزود: مردمی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی دارند بهتر است بدانند، که در صورت نداشتن ویزا طرف مقابل نیز مرز را خواهد بست و البته داشتن روادید و مدارک قانونی و دریافت آنها حق قانونی طرف مقابل است؛ بهتر است افراد فاقد ویزا و مدارک قانونی مشکلاتی همانند مسائل سال گذشته را برای زائران دیگر ایجاد نکنند.

وی تاکید کرد: تمامی مراجع، رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که قانون و مقررات در سفر اربعین حسینی رعایت شود، بنابراین ویزا و داشتن مدارک قانونی از الزامات محسوب می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان این که لغو ویزا میان دو کشور انجام نمی‌گیرد گفت: طرف عراقی با لغو ویزا موافق نیست و این موضوع نیز حق هر دولت و کشوری است که در باره آن تصمیم بگیرد.

ذوالفقاری با بیان این که مبلغ ویزا 40 دلار تعیین شده تصریح کرد: نیازی نیست که مردم برای این مبلغ به بازار ارز مراجعه کنند چرا که مبالغ دریافتی ویزا به صورت ریالی گرفته می‌شود.

وی توضیح داد: بهتر است زائران اربعین حسینی در داخل کشور عراق هم از ارز (دلار) استفاده نکنند چرا که برخی دستگاه‌های عابر بانک در کشور عراق تعبیه شده و بهتر است پول ایرانی هم همراه داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره امنیت داخل مرزهای کشورمان در ایام اربعین حسینی اظهار کرد: کمیته امنیتی و انتظامی با محور نیروی انتظامی و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سپاه و ارتش در هماهنگی کامل هستند و تمهیدات ترافیکی و ایمنی  نیز در جاده‌های منتهی به مرز نیز اندیشیده شده است؛ در داخل کشور عراق نیز مسئولان این کشور تمهیدات امنیتی لازم را اندیشیده‌اند، که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هیچ مشکلی برای زائران اربعین حسینی اتفاق نیفتد.

ذوالفقاری درباره موضوع بیمه و مبلغ دریافتی بابت خدمات هلال‌احمر نیز گفت: به دلیل گران بودن هزینه‌های درمان سرپایی در کشور عراق، هلال‌احمر همیشه از همه زائران عتبات عالیات در همه ایام مبلغی را بابت خدمات دریافت می‌کند که در طی سال رقم این مبلغ حدود 16 هزار تومان است.

وی افزود: با رایزنی‌های انجام شده میان ستاد اربعین حسینی و هلال‌احمر این مبلغ را به 6200 تومان کاهش دادیم، این مهم نیز به خاطر سهولت سفر زائران اربعین حسینی است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی به برخی انتقادات نسبت به قیمت حمل و نقل اتوبوس‌ها در داخل اشاره کرد و گفت: شب گذشته جلسه‌ای را با مسئولان ذیربط و انجمن اتوبوس‌داران برگزار کردیم و در مورد موضوع کرایه‌ها صحبت‌هایی صورت گرفت که امیدواریم این قیمت کاهش یابد و به صورت منطقی محاسبه شود؛ ضمناً خواهش بنده از رانندگان مربوطه این است که همانند سایر خادمان اهل بیت که مشتاقانه به خدمت می‌پردازند در این ایام به زائران اربعین حسینی به سهولت رفت و آمد آنها کمک کنند.

ذوالفقاری به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: زائران بهتر از از رمزهای تعیین شده تردد کنند و زمان سفر خود را در این ایام مدیریت داشته باشند، تا از ازدهام عبور و مرور در ایام خاص کاسته شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های مناسبی برای زائران اربعین حسینی انجام گرفته و تقریباً بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها فراهم آمده است که به طور حتم زائران این خدمات را با چشم خود مشاهده خواهند کرد.

* پروانه 1600 موکب ایرانی صادر شد.

حسن پلارک مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی نیز درباره فعالیت‌های انجام شده اظهار کرد: پروانه فعالیت برای 1600 موکب ایرانی در داخل و خارج خاک ایران در ایام اربعین حسینی صادر شده است.

وی افزود: سال گذشته 900 موکب ایرانی به خدمات رسانی پرداختند اما امسال این رقم افزایش چشم‌گیری داشته و قطعا خدمات پذیرایی و اسکان نیز گسترده‌تر خواهد بود.

مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: میزبان واقعی این مراسم مردم خوب عراق هستند و ما تنها بخشی از خدمات و کمک‌ها را انجام می‌دهیم که امیدواریم شاهد سهولت سفر زائران اربعین حسینی باشیم.

پلارک با بیان این که توزیع موکب‌های ایرانی در داخل و خارج عراق و مرزها به صورت برنامه‌ریزی شده خواهد بود، گفت: 50 درصد موکب‌ها در داخل خاک ایران و 50 درصد موکب‌ها در داخل خاک عراق خدمات رسانی لازم در امور تغذیه‌ای و اسکان را انجام می‌دهند، که امسال این خدمات با توجه به افزایش تعداد زائران اضافه‌تر خواهد شد.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار