تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۱۵۴۶۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ساختارهای ذهنی معیوب عامل توسعه نیافتگی خوزستان
ساختارهای ذهنی معیوب عامل اصلی توسعه نیافتگی استان است و برای فرار از این موضوع باید این ساختار تغییر یابد
مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: ساختارهای ذهنی معیوب عامل اصلی توسعه نیافتگی استان است و برای فرار از این موضوع باید این ساختار تغییر یابد.

محمدصادق کریمی‌کیا روز دوشنبه اظهار کرد: این ساختار ذهنی معیوب بر ادامه خطاهای گذشته اصرار می کند و اجازه نمی دهد مدلهای جدید درست جایگزین آن شود.

وی ادامه داد: ساختارهای معیوب در استان خوزستان به خوبی هویدا هستند و در تلاش هستیم این ساختارها را در هم شکنیم و ساختارهای صحیح روز را جایگزین آن نماییم.

کریمی کیا با بیان این که خوزستان در حوزه سیاسی و اجتماعی آبستن حوادث بسیاری است اظهار کرد: فشار حوزه سیاسی موجب می شود که انرژی یک مدیر صرف این حوزه شود.

وی افزود: در تمام دنیا در حوزه اجتماعی کسی باید بر مسند سیاستگذاری و روش مند کردن کار کند که تخصص آن را داشته باشد چرا که در حوزه اجتماعی با دانش علوم انسانی، مردم شناسی و جامعه شناسی سر و کار داریم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: پروژه هایی که در حوزه علوم اجتماعی به آن پرداخته می شود فیزیکی نیستند و پژوهشگر علوم اجتماعی با آسفالت، خیابان و پروژه عمرانی رو به رو نیست بلکه با انسان‌هایی طرف است که کاملا فکری و عقلایی باید با آنها رفتار کرد.

وی مدیریت افراد جامعه را سخت‌ترین نوع مدیریت دانست و اظهار کرد:در حوزه اجتماعی باید از التهاب های سیاسی دوری کنیم چرا که امور اجتماعی نباید سیاسی شود زیرا با رویکردهای سیاسی نمی توان امور اجتماعی را کنترل و مدیریت کرد.

وضعیت آسیب‌های اجتماعی خوزستان نگران کننده است

وی افزود: خوزستان از نظر پتانسیل‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و... با هیچ استانی قابل قیاس نیست اما آنچه در حوزه آسیب‌های اجتماعی استان می‌گذرد نگران کننده است و تنها با رویکردهای فرهنگی و اجتماعی می‌‎توان آن را مدیریت و کنترل کرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این که همیشه در خبرها چهره‌ای منفی از خوزستان مخابره می‌شود توضیح داد: باید در کنار خبرهای منفی، خبرهای مثبت نیز از این استان منتشر شود این درحالی است که ما این استراتژی را پیاده نمی‌کنیم و ناخودآگاه دست به خود زنی می‌زنیم.

کریمی کیا ادامه داد: خبرهای منفی تاثیر بر مهاجرت، فرار سرمایه و مغزها از استان را در پی دارد و اگر به شکل مداوم به نکات منفی بپردازیم تنها اوضاع را ملتهب‌تر می‌ کنیم.

وی تصریح کرد: استان خوزستان شرایط بسیار ویژه‌ای دارد که موجب شده چهره آن زمخت به نظر برسد چرا که خوزستان را تنها با نفت، گاز، کشاورزی و گرما می‌شناسند در حالی که در حوزه‌های دیگر فرهنگی و اجتماعی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان یادآور شد: در حوزه میراث فرهنگی با وجود سه اثر ثبت جهانی اما درآمدی از این راه کسب نمی‎شود این در حالی است که درآمدهای سه استان کرمان، اصفهان و یزد در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با استان خوزستان قابل مقایسه نیست.

وی اظهار کرد: خوزستان در حوزه آثار تاریخی و گردشگری مغفول مانده و نتوانسته گردشگران را جذب کند حتی در حوزه میراث فرهنگی شهروندان خوزستانی هم با میراث تاریخی بیگانه هستند.

کریمی کیا با تاکید بر این که خبرهای خوبی در حوزه های اجتماعی می‌تواند از خوزستان مخابره شود توضیح داد: در ایام اربعین حسینی هیچ استانی مانند خوزستان از 2 مرز باز با عراق برخوردار نیست.

وی گفت: اربعین حسینی رویداد بزرگ فرهنگی و دینی است که می‌توان از این ظرفیت استفاده‌های بسیاری برای استان به همراه آورد و این در حالی است که از این ظرفیت استفاده چندانی نمی شود.

 فرصت‌هایی که به تهدید تبدیل می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: هیچ استانی در کشور شهرهایش مانند خوزستان رودخانه ندارند، اما این رودخانه‌ها به جای آن که برای خوزستان گردشگر و توریست بیاورند فقط هرساله کشته برجای می‌گذارند، به طوری که رودخانه‌های خوزستان در پنج ساله گذشته جان 800 نفر را گرفتند و این یعنی فرصت هائی که به تهدید تبدیل می شوند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این که ورود مقام معظم رهبری به حوزه مسایل اجتماعی طی 2 ساله گذشته اتفاقی خوبی در کشور را رقم زده است افزود: ایشان از لفظ ولنگاری در حوزه فرهنگ استفاده کردند تا رویکرد دولت در حوزه آسیب‌های اجتماعی متفاوت شود.

وی گفت: در خوزستان شورای اجتماعی استان پیگیر مسایل است و سیاستگذاری در این حوزه در حال انجام است تا رویکردها پر بارتر باشند. کریمی کیا به استفاده از رویکرد مداخله‌ای در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم اشاره کرد و گفت: با توجه به موقعیت قومی و بافت فرهنگی و اجتماعی استان در حوزه خشونت مدارا را بر نمی‌تابد که برای نمونه می‌توان به حادثه پتک جلالی اشاره کرد.

وی افزود : در درگیری پتک خشونت بی حدی اتفاق افتاد که موجب کشته شدن 18 نفر، زخمی شدن 80 نفر و دستگیری حدود 100نفر شد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان تاکید کرد: وضعیت فعلی پتک جلالی ناشی از نبود آموزش، بی سوادی و نبود کارهای فرهنگی است که البته این نقص ها و کمبودها به مدیران استان باز می‌گردد چراکه به رغم همه اعتبارات خوبی که هرساله به استان تزریق می‌شود اما مدیران فرهنگی استان خوب عمل نکردند.

وی بیان کرد: در خوزستان 600 هزار بی‌سواد وجود دارد که به همین مقیاس نیز کم سواد وجود دارد این در حالی است که براساس شاخص های جهانی اگر فردی کار با رایانه، اینترنت و زبان انگلیسی را نداند بی‌سواد تلقی می‌شود اکنون در خوزستان علاوه بر اینکه شاخص جهانی را کنار گذاشتیم حتی در حد شاخص‌های کشوری هم نیستیم.

کریمی کیا گفت: در 6 ماه گذشته نسبت به مناطق کم برخوردار توجه بیشتری در قالب پروژه های مختلف در حوزه کودک و خانواده، سواد آموزی، بازماندگان از تحصیل، نهاد سازی در مناطق کم برخوردار، ایجاد دفاتر تسهیل گری با رویکرد اجتماعی، تغذیه و بهداشت داشته ایم.

وی با اشاره به ظرفیتهای سازمان های مردم نهاد در استان گفت: 400 سازمان مردم نهاد در حوزه اجتماعی در حوزه استانداری فعالیت دارند و 200 سازمان مردم نهاد دیگر نیز در حوزه های محیط زیست، بهزیستی و ناجا فعال هستند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان توضیح داد: 270 موسسه خیریه در خوزستان وجود دارد که قرار است از ظرفیت آنها برای جمع آوری تکدی‌گری و کودکان کمک بگیریم.

کنترل آسیب‎های اجتماعی با تمرکز بر حوزه زنان

وی با اشاره به نقش و اهمیت زنان در مسایل و آسیب‌های اجتماعی افزود: حکم قتل بسیاری از قتل های ناموسی در جمع خود زنان صادر می‎شود که این از ضعفهای فرهنگی در بین زنان نشات می گیرد که در حوزه اجتماعی به آن نگاه ویژه ای شده است.

کریمی کیا بیان کرد: در قضیه درگیری طایفه ای پتک جلالی آتش بیار معرکه خانم‌ها بودند به همین منظور در سال 96 رویکردمان به سمت زنان و کودکان تغییر یافته است.

وی با اشاره به پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سطح استان گفت: 11 پایگاه خدمات اجتماعی در استان وجود دارد که 6 پایگاه در اهواز و پنج پایگاه در بقیه شهرستانها واقع شده اند و در کنار این ها نیز سه اورژانس اجتماعی 123 فعال در اهواز، ایذه و ماهشهر وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان با بیان این که در شهرستان های ایذه، مسجدسلیمان و ماهشهر اقدامات مداخله ای برای خودکشی انجام شده است گفت: یک میلیارد ریال اعتبار برای اقدامات مداخله ای خودکشی در مدت زمان یک سال جذب شده است و همچنین یک کار مطالعاتی با اعتبار 400 میلیون ریال به دانشگاه شهید چمران اهواز داده شده تا در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری نماید.

وی با تاکید بر این که میزان و نوع آسیبها اجتماعی خوزستان نشان می‌دهد که در حوزه نشاط کاری نشده است اظهار کرد: در موضوع نشاط در حوزه میراث فرهنگی گرفته تا ورزش خلا وجود دارد و فضای شادی، نشاط و اوقات فراغت در استان وجود ندارد.

وی گفت: همه شهروندان خوزستانی و به خصوص اهواز از نبود جایی برای گذران اوقات فراغت می‌نالند و معدود پارک‌های اهواز نیز به پاتوقی برای افراد قلیانی‌ تبدیل شده است.

کریمی کیا ادامه داد:وقتی خانواده ها به پارک می‌روند و با صحنه قلیان رو به رو می شوند از از رفتن به پارک منصرف می شوند برای همین به استفاده از ماهواره برای گذران اوقات فراغت روی می آورند.

وی تاکید کرد: در حوزه ورزش و امور جوانان اعتبارات خوبی از بخش ارزش افزوده استان اختصاص پیدا کرده که بخش عمده آن مربوط به حوزه نشاط و جوانان است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان درباره این که ایذه به تبعیدگاه برخی زندانیان تبدیل شده است گفت: این مساله بسیار بد است چرا که وقتی مجرمان را برای زندانی شدن به این شهر می آورند وجهه ‌این شهر مخدوش می شود.

کریمی کیا در ادامه گفت: امسال برای اولین بار برای کنترل خشم در استان خوزستان یک میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافت.

وی با اشاره به وجود ازدواجهای زیر سن قانونی در خوزستان گفت: در این حوزه با وجود این که جزو استان‎های اول کشور نیستیم اما آمار آن در حال افزایش است البته نحوه ورود به این حوزه از حساسیت خاصی برخوردار است و تا سال 95 می‌توان گفت 50 مورد ازدواج زیر سن قانونی را داشتیم که اغلب آنها در مناطق عشایری بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان افزود: از طرفی دیگر سن ازدواج نیز بالا رفته است و در استان خوزستان با پنج درصد تجرد قطعی رو به رو هستیم.

کریمی کیا گفت: آمار طلاق در سال 95 در خوزستان هشت هزار و 900 مورد بوده است که رتبه 21 کشور را به خود اختصاص داده است و پیش بینی می شود این آمار در سال 96 با توجه به افزایشی که در 6ماهه نخست سال شاهد بودیم به 9 هزار نفر در پایان سال برسد.

سیاستگذاری در فضای رسانه‌ای خوزستان وجود ندارد

وی با اشاره به تاثیر رسانه در کاهش آسیب های اجتماعی گفت: فضای رسانه های استان در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیاز به مدیریت جامع‌تری دارد به طوریکه باید اذعان کرد: سیاست گذاری در این قضیه وجود ندارد و التهاب و تشتت آرا در خبرهایی که منتشر می‌شود در همه حوزه‌ها وجود دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان اظهارکرد: نبود پوشش رسانه ای در حوزه فعالیتهای سازمانهای مردم نهاد یکی از بزرگترین خلاهای این حوزه است و با وجود فعالیت های مفیدی که این سازمان های مردم نهاد انجام می دهند اما رسانه ای نمی‌شوند در حالی که تبلیغ امر خیراجتماعی آن را مضاعف می کند و برعکس آن نیز وجود دارد.

وی گفت: رسانه باید به کمک حوزه آسیب های اجتماعی بیاید تا افکار عمومی متوجه شوند که چه سیاستی در حوزه اجتماعی و فرهنگی در حال اتفاق افتادن است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار